André S. Labarthe ens dóna “lliçons” de cinema

Imatge
07/05/2014
El crític, cineasta i productor farà quatre sessions a la Filmoteca basades en els seus rodatges amb ‘cineastes del nostre temps’

André S. Labarthe és un nom clau del cinema francès i, per extensió, de la cinematografia europea. Nascut l’any 1931, ha exercit com a crític cinematogràfic, com a productor, com a director i com a escriptor.

Els inicis de la seva carrera es remunten als anys 50, quan de la mà d’André Bazin va unir-se a la redacció de Cahiers du cinéma. Des d’aquesta plataforma, i en paral·lel als seus companys de la Nouvelle Vague, Labarthe va fer el salt a la producció i realització de retrats filmats de cineastes –tant d’autors clàssics nord-americans i europeus com dels joves col·legues francesos i italians que estaven revolucionant el cinema, i també d’alguns noms del nou cinema independent americà.

La sèrie, que du el títol de Cinéastes de nôtre temps, va començar l’any 1964 amb un retrat del cineasta aragonès Luis Buñuel dirigit per Robert Valley, i s’ha mantingut fins al 2011. La idea original de les Fritz Lang i Jean-Luc Godard al film de Labarthefilmacions era traslladar la reflexió escrita de la entrevista que es feia a Cahiers du cinéma al format audiovisual. En aquests quasi cinquanta anys de produccions televisives sobre cinema, Cinéastes de nôtre temps –amb Labarthe com a productor i director i com a autor d’alguns dels episodis– ha analitzat l’univers creatiu de diversos cineastes singulars, des de John Ford a David Cronenberg i passant per realitzadors com Samuel Fuller, Josef von Sternberg, Fritz Lang, Georges Franju, Michelangelo Antonioni, Martin Scorsese i tants d’altres.

En paral·lel a aquest programa, Labarthe ha seguit actiu com a crític a diverses revistes especialitzades i a altres emissions televisives sobre cinema, alhora que ha filmat diversos documentals –del mateix estil que els dedicats a cineastes– sobre dansa i coreògrafs i ballarins de primer nivell.

Les quatre lliçons d’André S. Labarthe a la Filmoteca

André S. Labarthe serà a la Filmoteca entre el dimarts 13 i el divendres 16 de maig per impartir quatre classes magistrals de cinema. Totes tindran lloc a les 18.00 h, i consistiran en una petita introducció de Labarthe prèvia a la projecció d’alguns dels seus films –seleccionats per ell mateix– i un debat obert amb el públic assistent. Tots els films es projectaran en VOSC i en format Betacam digital.

Per a la primera lliçó a la Filmoteca (dimarts 13 a les 18.00 h), Labarthe ha escollit els següents films: Adieu Rita (França, 1987. 5’), un sentit homenatge a Rita Hayworth; John Cassavetes (codirigit amb Hubert Knapp, 1969. França. 50’), un film sobre aquest cineasta rodat en dues parts; Antonioni, la dernière séquence (Itàlia, 1974. 13’), una conversa sobre el darrer pla-seqüència d’El reportero i Sylvie Guillem au travail (França, 1988. 53’), que ens mostra aquesta ballarina en la seva quotidianitat. Més informació sobre els films projectats.

La segona lliçó (dimecres 14 a les 18.00 h) inclourà: Taxi Driven Broken Down by Martin Scorsese (França, 1990. 30’), en què el cineasta analitza el film pràcticament escena a escena; Antonin Artaud – cité, Atrocités (França, 2001. 47’), un retrat d’un escriptor incandescent; John Ford et Alfred Hitchcock, le loup et l’agneau (França, 1966-2001. 52’), un film sobre aquests dos cineastes eterns i Arthur Penn, la dernière séquence (França, 1985. 11’), sobre l’escena final de Bonnie and Clyde. Més informació sobre els films projectats.

Per al tercer dia (dijous 15 a les 18.00h), Labarthe presentarà: Rome Is Burning (Portrait of Shirley Clarke) (codirigit amb Noël Burch, 1970-1996. França. 54’), en què la cineasta independent americana ens parla del cinema militant i d’altres qüestions; Van Gogh à Paris, repérages (André S. Labarthe, 1988. França. 20’), el relat d’una trobada impossible entre Van Gogh i Antonin Artaud als escenaris parisins que havia recorregut el pintor; i David Cronenberg: I have to Make the World Be Flesh (André S. Labarthe, 1999. França. 68’), en què el realitzador ens parla de com sorgeixen els monstres. Més informació sobre els film projectats.

I la lliçó final d’André S. Labarthé (divendres 16 a les 18.00 h) versarà sobre: Le dinosaure et le bébé, dialogue en huit parties entre Fritz Lang et Jean-Luc Godard (França, 1967. 61’), film en què Lang i Godard debaten sobre el setè art, i Carolyn Carlson Solo (França, 1985. 52’), un documental de creació sobre l'última setmana d'assajos de l'obra Blue Lady, representada el 1983 a La Fenice de Venècia. Més informació sobre els films projectats.

Aquestes quatre trobades amb André S. Labarthe seran, doncs, sessions cent per cent cinèfiles on es veurà cinema explicat pels seus autors i contextualitzat per un home que l’ha viscut de prop i intensament. A més, és una oportunitat única per dialogar amb aquest crític que, convertit en “cineasta de tots els temps’ ha entrevistat alguns dels realitzadors més influents dels darrers cinquanta anys.

Amb la col·laboració de: