“Easy Riders, Raging Bulls”: La generació que va revolucionar Hollywood se cita a la Filmoteca

Imatge
26/07/2016
El cicle inclou Easy Rider, The Godfather, Taxi Driver, The Last Picture Show i Raging Bull, entre d'altres

Durant el mes d’agost, la Filmoteca de Catalunya programa el cicle Easy Riders, Raging Bulls: el nou Hollywood dels 70’s, una retrospectiva inspirada en el llibre homònim de Peter Biskind que inclou alguns dels films nord-americans que van rescatar Hollywood de la crisi oberta per la televisió, amb un canvi generacional d’espectadors.

Els títols que projectem van revertir la davallada qualitativa i l’escassa empatia amb el públic que aquell Hollywood envellit estava patint respecte del cinema europeu de l’època. Obre el cicle, el dimarts 2 a les 19:30 h, Easy Rider / Easy Rider (Buscando mi destino) (1969), un títol emblemàtic d’aquesta regeneració.

A la segona meitat dels seixanta, amb el cinema d’estudis definitivament enfonsat, amb un cinema europeu d’una qualitat intel·lectual i estètica insòlites, i coneixedors i admiradors d’una Nouvelle Vague que havia trencat amb les convencions narratives, la generació del sex, drugs and rock and roll va irrompre en les pantalles de Hollywood per rejovenir l’imaginari americà. Directors amb formació universitària com Martin Scorsese, Dennis Hopper, Peter Bogdanovich, Steven Spielberg, George Lucas, Brian De Palma, Francis Ford Coppola i Robert Altman van reemplaçar l’anomenada “generació TV” de Frankenheimer, Lumet i Ritt i, aprofitant el final del codi Hays, van convertir el cinema de sèrie B, considerat menor, en blockbusters amb Jack Nicholson, Peter Fonda, Ellen Burstyn i Cybill Shepherd com a principals rostres d’una joventut ambiciosa.  

El film que inaugura el cicle és Easy Rider (1969), el dimarts 2 d’agost a les 18.30 h. El crític i historiador cinematogràfic Peter Biskind va sintetitzar en aquesta producció la  revolució que es va produir a Hollywood: amb un pressupost misèrrim, el film va recaptar centenes de milions de dòlars. Havia connectat amb un públic jove i amb ànsies de llibertat que no s’identificava amb el Hollywood governat per les velles famílies. Aquesta road movie en què les Harley Davidson substitueixen els cavalls per creuar l’Amèrica mítica està clarament influenciada per la Nouvelle Vague i posa de manifest la contradicció entre l'esperit de llibertat i l’immobilisme de la societat americana. També va suposar l’aparició d’un nou star system integrat –entre d’altres– per Fonda, Nicholson i Hopper. Alhora, la música de la pel·lícula, de The Jimmy Hendrix Experience, Bob Dylan, The Band i Carole King, per exemple, defineix les aspiracions, els somnis i les decepcions d'aquella mítica generació de la contracultura que tot just s'encetava.

The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972)Un altre film cabdal d’aquella època va ser The Godfather El Padrino (1972), l’adaptació que Francis Ford Coppola va fer del best-seller de Mario Puzo sobre la saga familiar dels Corleone. Aquí, el director aborda el tema de la màfia com una metàfora d'Amèrica, ja que "ambdues tenen les seves arrels a Europa", i reflecteix l’esquinçament, les coaccions i les pors de la societat nord-americana, una societat en què les antigues normes morals del bé i del mal trontollen cada cop més sota l'efecte de la Guerra del Vietnam i d’una crisi profunda del concepte de nació. Coppola, que la dècada anterior havia realitzat films personals i amb voluntat innovadora però d’escàs èxit de crítica i públic, va haver de recórrer als estudis per seguir rodant.

Dos anys més tard, convertit en un dels directors més influents del moment, Coppola produiria American Graffiti (1973), del seu amic George Lucas –qui després del fracàs del seu primer film, THX-1138 (que també projectem), pensava que ja no tornaria a dirigir mai més–. Gràcies a la “vena suïcida de Coppola”, en paraules de Lucas, aquest film nostàlgic en què els cotxes i el rock & roll eren els companys de tota una generació va recaptar 117 milions de dòlars i va esdevenir el més rendible de l'any, suposant un punt d’inflexió en la des de llavors ja imparable carrera del director de La guerra de les galàxies.

Una altra producció mítica d’aquell període, també present al títol de l’obra de Biskind, és Raging Bull Toro salvaje (Martin Scorsese, 1980), un biòpic sobre la figura del cèlebre boxejador Jake LaMotta, interpretat per un De Niro que guanyaria l’Oscar, i que més que un film de boxa convencional és una aproximació del tàndem Scorsese-Schrader al tema de la redempció, des de l’ascensió fins a la decadència.

Jaws Steven Spielberg, 1975)Però si hi ha un film que va revolucionar definitivament la indústria, aquest és Jaws Tiburón (1975). Per a aquest film, Steven Spielberg va fer augmentar el nombre de sales d'exhibició i la publicitat massiva per televisió, elements que obligaven a incrementar les despeses de màrqueting i distribució mentre reduïen la importància de la crítica especialitzada. Aquesta història d’horror amb grans dosis de suspens i efectes especials, l’èxit més sonat dels setanta, va esdevenir el nou model de blockbuster, va crear un precedent per a tots els estudis i va consagrar el seu director com el paradigma del nou autor avalat pel gran públic.

Aquestes, i d’altres produccions de directors com Hal Ashby, Peter Bodganovich, Brian De Palma, Monte Hellman i Robert Altman –per citar només alguns noms representats en aquest cicle- prendran vida en les nostres pantalles aquest mes d’agost. Us hi esperem!

Els títols, dies i horaris del films del cicle són els següents:

Pel·lícula

Dates de projecció

Easy Rider 
Easy Rider (Buscando mi destino)
Dennis Hopper, 1969.

Dimarts 2 d’agost / 18.30 h
Sala Laya
Dissabte 6 d’agost / 19.30 h
Sala Chomón

The Sugarland Express
Steven Spielberg, 1974.

 

Dimecres 3 d’agost / 17.00 h
Sala Chomón
Dissabte 6 d’agost / 22.00 h
Sala Chomón

Harold and Maude
Harold i Maude
Hal Ashby, 1971.

Dimecres 3 d’agost / 21.30 h
Sala Laya
Diumenge 7 d’agost / 19.30 h
Sala Laya

Paper Moon
Lluna de paper
Peter Bogdanovich, 1973.

Dijous 4 d’agost / 17.00 h
Sala Chomón
Diumenge 7 d’agost / 21.30 h
Sala Chomón

The Godfather
El padrino
Francis Ford Coppola, 1972.

Dijous 4 d’agost / 20.00 h
Sala Chomón
Dimarts 16 d’agost / 17.00 h
Sala Chomón

Sisters
Germanes
Brian De Palma, 1973.

Divendres 5 d’agost / 17.00 h
Sala Chomón
Divendres 12 d’agost / 22.00 h
Sala Chomón

The Rain People
Llueve sobre mi corazón
Francis Ford Coppola, 1969.

Divendres 5 d’agost / 21.30 h
Sala Laya
Diumenge 21 d’agost / 21.30 h
Sala Chomón

American Graffiti
George Lucas, 1973.

Dimarts 9 d’agost / 17.00 h
Sala Chomón
Dissabte 13 d’agost / 22.00 h 
Sala Chomón

M.A.S.H.
Robert Altman, 1970.

Dimecres 10 d’agost / 17.00 h
Sala Chomón
Divendres 12 d’agost / 19.30 h
Sala Chomón

TX 1138
George Lucas, 1971.

Dimecres 10 d’agost / 21.30 h
Sala Laya
Divendres 19 d’agost / 22.00 h
Sala Chomón

The Last Picture Show
L'última projecció
Peter Bogdanovich, 1971.

Dijous 11 d’agost / 20.30 h
Sala Chomón
Dissabte 13 d’agost / 19.00 h
Sala Laya

The Last Detail
L'últim servei
Hal Ashby, 1973.

Diumenge 14 d’agost / 19.30 h
Sala Laya
Dimecres 17 d’agost / 18.30 h
Sala Laya

Two-Lane Blacktop
Carretera asfaltada en dues direccions
Monte Hellman, 1971.

Dimecres 17 d’agost / 21.30 h
Sala Laya
Dissabte 27 d’agost / 19.00 h
Sala Laya

The Honeymoon Killers
Los asesinos de la luna de miel
Leonard Kastle, 1989.

Dijous 18 d’agost / 18.30 h
Sala Laya
Dijous 25 d’agost / 20.00 h
Sala Chomón

Five Easy Pieces
Bob Rafelson, 1970.

 

Dijous 18 d’agost / 21.30 h
Sala Laya
Dimarts 23 d’agost / 18.30 h
Sala Laya

The Conversation
La conversa
Francis Ford Coppola,  1974.

Divendres 19 d’agost / 17.00 h
Sala Chomón
Diumenge 21 d’agost / 19.00 h
Sala Chomón

Woodstock - The Director's Cut
Woodstock - El muntatge del director
Michael Wadleigh, 1970.

Dissabte 20 d’agost / 19.30 h
Sala Chomón
Dimecres 24 d’agost / 17.00 h
Sala Chomón

Taxi Driver
Martin Scorsese, 1976.

 

Dimarts 23 d’agost / 21.30 h
Sala Laya
Dimarts 30 d’agost / 17.00 h
Sala Chomón

Raging Bull
Toro salvaje
Martin Scorsese, 1980.

Dijous 25 d’agost / 18.30 h
Sala Laya
Dissabte 27 d’agost / 19.30 h
Sala Chomón

Chinatown
Roman Polanski, 1974.

 

Divendres 26 d’agost / 17.00 h

Sala Chomón

Dimarts 30 d’agost / 20.00 h

Sala Chomón

Jaws
Tiburón
Steven Spielberg, 1975.

Divendres 26 d’agost / 19.30 h
Sala Chomón
Dimecres 31 d’agost / 20.00 h
Sala Chomón

Days of Heaven
Dies del cel
Terrence Malick, 1978.

Divendres 26 d’agost / 22.00 h
Sala Chomón
Diumenge 28 d’agost / 19.00 h
Sala Chomón

Easy Riders, Raging Bulls: How the Sex, Drugs and Rock 'N' Roll Generation Saved Hollywood
Moters tranquils, toros salvatges: com la generació del sexe, les drogues i el rock & roll va salvar Hollywood
Kenneth Bowser, 2003.
Diumenge 28 d’agost / 21.30 h
Sala Chomón
Dimecres 31 d’agost / 17.00 h
Sala Chomón