El cicle 'Fantasmagories del desig' revisa la relació entre cinema i psicoanàlisi

Imatge
09/01/2017
El cicle aborda la plasmació de desitjos i fantasmes a les obres cinematogràfiques

Del 10 al 31 de gener, el cicle 'Fantasmagories del desig', que coorganitzem amb La casa de la paraula, pretén aprofundir en les relacions entre cinema i psicoanàlisi. Aquest és el tercer any que celebrem aquest cicle, que ha gaudit en cada edició d’una molt bona acollida. Nou films de diverses èpoques i gèneres, tots ells presentats per un expert, conformen aquesta selecció

En les pel·lícules, tant qui les fa –especialment els directors i guionistes– com qui les veu hi projecta els seus desitjos o fantasmes, que no sempre se saben o es volen explicar. Aquest desig ens fa imaginar o desitjar fantasmes, i el cinema els cristal·litza.

Obre el cicle, el dimarts 10 de gener a les 18.30 h, el film Sydney (1996), l’opera prima de Paul Thomas Anderson que transcorre en els ambients del joc de Reno (Nevada). Un film ple d’influències, com ara la novel·la Bob el jugador de Jean-Pierre Melville, o l’obra de Martin Scorsese i David Mamet. Pablo Martínez presentarà la sessió.

Everybody Wants Some!! (Richard Linklater, 2016)Seguim amb un film de l’any passat, Everybody Wants Some!!Todos queremos algo (2016). El seu director, Richard Linklater, el defineix com “una seqüela espiritual de Dazed and Confused”. Reprenent aquella idea del cinema com a construcció col·lectiva, ens trobem davant d’un film utòpic sobre joves a la universitat realitzat des de l’observació i amb una habilidosa construcció de personatges. Presentarà el film Howard Rouse. I d’una pel·lícula coral, a una on només hi veiem un personatge, interpretat magistralment per Tom Hardy. Locke (2013), una història minimalista narrada en temps real i que transcorre dins d’un cotxe, remetent-nos així a Buried. Com a fil conductor, les trucades telefòniques que rep el protagonista, un home que persegueix la redempció. Irene Domínguez presentarà la sessió.  

També recuperarem Sisters Hermanas (1972), l’inici d’una sèrie de thrillers psicològics inspirats en Hitchcock. Aquesta història violenta que combina la pulsió escòpica i el tema del doble i del fals culpable és considerada, per la demostració de madures creativa de De Palma, la seva primera gran pel·lícula. La presentarà Patricia Baena. Amb Enemy (2013), que presentarà José Carlos Palma, ens trobem davant d’un altre thriller, en aquest cas una adaptació de la novel·la de José Saramago que gira al voltant d’una investigació estremidora del fenomen dels doppelgänger, el terme alemany que identifica el doble fantasmagòric d’una persona viva.

El documental també té un lloc en aquest cicle, i hi és present de la mà de Frederick Wiseman. A High School (1969) fa un minuciós retrat de la institució escolar, a través de trobades informals entre alumnes, professors, famílies i gestors administratius, per mostrar com la ideologia impregna l’entorn escolar. El presentarà Mariana Freijomil. 

La coquille et le clergyman (Germaine Dulac, 1927)Per acabar el cicle programem una sessió triple. D’una banda, dos films muts de Germaine Dulac, una de les poques dones que van partiicpar a l’avantguarda artística. La coquille et le clergyman / La petxina i el mossèn (1928) i L'invitation au voyage / La invitació al viatge (1927) són dos assajos experimentals trencadors amb els paràmetres que semblava imposar el cinema primigeni de l’època. De l’altra, projectem At Land / A la terra (1944), un viatge experimental de Maya Deren a la mitologia del segle XX, amb uns efectes visuals que beuen del surrealisme però estan plens de sentit. Cloe Masotta presentarà aquesta sessió.