El millor cinema romanès del moment arriba a la Filmoteca

Imatge
15/03/2017
El director Bogdan Mirica ens visita per presentar “Câini”, premi FIPRESCI al darrer Festival de Cannes

Del 22 de març al 20 d'abril, i per segon any consecutiu, la Filmoteca acull una Mostra de cinema romanès que, en col·laboració amb l'Instituto Cultural Rumano, inclou set films i una sessió de cinc curtmetratges reconeguts a festivals internacionals d'arreu del món. La mostra ens acosta, doncs, a una de les cinematografies europees més interessants d'aquests anys.

El director Bogdan Mirica inaugura el cicle amb la presentació del seu film Câini Gossos, guanyador del premi FIPRESCI a la secció Un certain regard del darrer festival de Cannes i, com la resta de títols, inèdits al nostre país. Un thriller contemporani d'atmosfera inquietant, que “ens descobreix un director amb molt de criteri fílmic i amb una notable personalitat, i al qual sens dubte mereixerà la pena seguir-li la pista”, segons la revista Caimán Cuadernos de Cine

El cinema romanès gaudeix de bona salut, i així ho confirma la crítica als diversos festivals internacionals on des de fa uns anys participa regularment. La nova generació de directors de cinema romanesos ha revitalitzat una cinematografia fins fa poc limitada a les seves fronteres. Cristi Puiu és un dels seus màxims exponents: l’any 2005, amb La mort del senyor Lazarescu, va guanyar el premi a millor pel·lícula a la secció Un certain regard de Cannes, obrint una porta a les pantalles internacionals per al cinema del seu país. Així es va encetar aquest nou període d’or del cinema romanès, que Cristian Mungiu, un altre dels realitzadors romanesos més prestigiosos del moment, consolidaria el 2007 amb la Palma d’Or per 4 mesos, 3 setmanes, 2 dies. Mungiu va guanyar el premi a millor director a la passada edició del certamen pel film Els exàmens.

La Nova Onada del cinema romanès es caracteritza per la seva sobrietat estílistica, independentment del gènere, com podrem veure a l'esmentada Câini (2016), que juga amb el codi del cinema negre i el western modern, la lentitud del temps i els decorats naturals per reflectir la corrupció de la naturalesa humana i la lluita dels personatges amb ells mateixos. Es tracta del primer llargmetratge de Bogdan Mirica (1978), editor, novel·lista i redactor publicitari de formació, que el 2011 va debutar al cinema amb el curtmetratge Bora Bora, premiat al festival d’Angers. Mirica visita la Filmoteca el dia 22 de març a les 20.00 h per presentar el treball que el confirma com un dels cineastes més rellevants i prometedors del seu país.

El clàssic de la literatura romanesa El molí de la fortuna, de Ion Slavici, ha comptat amb dues adaptacions al cinema romanès que podrem veure per acostar-nos a una mateixa història des de dues visions complementàries. La més actual és Orizont (Marian Crisan, 2015), un drama psicològic que aborda la corrupció pública romanesa a partir de la tala il·legal d’arbres, un dels principals problemes medioambientals del país. L’any 1955, però, Victor Iliu ja havia realitzat amb La Moara cu noroc / El molino de la fortunauna adaptació de l’obra de Slavici que se sol considerar un dels millors deu films del cinema romanès i va estar nominat a la Palma d’Or l’any 1957.

Cinema, mon amour (Adrian Sitaru, 2016)

En una declaració d’amor pel cinema, el documental Cinema, mon amour (2015) segueix els esforços d’una petita sala de cinema

de l’est del país per romandre oberta quan, després del 1989, només un 10% dels cinematògrafs sobrevisquessin.

El cinema romanès actual aborda freqüentment problemàtiques socials i culturals, sovint relacionades amb els anys de repressió i amb la inestabilitat postcomunista. No exempt de polèmica, el film independent Ilegitim (Adrian Sitaru, 2016) tracta el tabú social de l’incest entre dos germans de família conservadora.

El mes d’abril, completen el cicle Dincolo de calea ferata (Catalin Mitulescu, 2016), un retrat sobre la confusió i la desconfiança que suposen les separacions familiars per motius laborals que va rebre una menció especial al festival de Karlovy Vary, i Doua lozuri Dos billetes de lotería (Paul Negoescu, 2016). Aquesta comèdia independent és el primer llargmetratge romanès des dels noranta filmat per una dona i ha incentivat la producció de comèdies. Tanca el cicle una sessió de cinc curtmetratges romanesos produïts durant els últims dos anys.