El millor documental de la Revolució cubana arriba a la Filmoteca

Imatge
31/01/2017
Tres mesos després de la mort de Fidel Castro, revisem el paper del cinema en aquell moment històric

Des del 2 al 28 de febrer i en col·laboració amb la Cinemateca Cubana i el Museu Reina Sofía, la Filmoteca programa el cicle 'Per un cinema impossible. Documental i avantguarda a Cuba (1959-1972)', una retrospectiva sobre el moviment documental a l'entorn de la Revolució cubana.

De Santiago Álvarez a Agnès Varda, cineastes locals i internacionals van repensar el documental creant manifestos visuals únics, unes obres que ara Per un cinema impossible. Documental i avantguarda a Cuba (1959-1972) recupera per apropar-nos a la realitat social, política i cultural  dels primers anys de Fidel Castro al poder. La majoria de les còpies, més d'una vintena de treballs de cineastes locals i internacionals, procedeixen de la Filmoteca de La Havana.   

El passat novembre moria el “Comandante” i, si bé aquest cicle ja estava programat amb anterioritat, la coincidència temporal ens ofereix una oportunitat idònia per aprofundir en el moviment revolucionari cubà a través del cinema, especialment del documental. Un gènere que va contribuir a un diàleg públic en contraposició a altres produccions en què el públic tenia un paper irrellevant, tal com defensà el 1973 el productor Julio García Espinosa amb el manifest Por un cine imperfecto.  
 

Una nova fornada de creadors
El cicle l'integren treballs de nous creadors sorgits a partir del 1959 i de cineastes estrangers que van voler aportar la seva mirada a aquell moment històric i repensar la funció pública de la imatge. Octavio Cortázar, Manuel Octavio Gómez, Manuel Herrera i José Massip són alguns dels realitzadors que integren aquesta mostra. 

Temàtiques com la campanya d’alfabetització massiva de 1961 (Historia de una batalla, Manuel Octavio Gómez, 1962), la lluita independentista iniciada el 1868 contra les tropes espanyoles (La primera carga al machete, 1969, del mateix autor) i el posterior període republicà de Cuba (¡Viva la República!, Pastor Vega, 1972) o la base naval de Guantánamo (Guantánamo, José Massip, 1967) són algunes de les que s’aborden als films seleccionats.

Now! (Santiago Álvarez, 1963)Al llarg del cicle destaca una sessió formada per tres films de Santiago Álvarez, el més capdavanter dels directors d’aquella avantguarda, en què tracta la vida i obra de Ho Chi Minh, els bombardejos nord-americans a Hanoi i la presidència del demòcrata Lyndon B. Johnson als EUA, amb èmfasi a la llei de drets civils. Amb Hasta la victoria siempre (1967), realitzat en dos dies per combatre les notícies traumàtiques de la mort de Che Guevara a Bolívia, aquest mateix autor va condensar el significat del cinema urgent i històric. Manuel Herrera, al seu torn, realitza amb Girón (1972) un docudrama sobre la frustrada invasió nord-americana de la badia de Cochinos amb què tomba l’habitual representació de l’heroïsme al cinema.
 

El paper de les dones
També les dones van tenir un paper important en el cinema cubà de la Revolució. És el cas de la realitzadora Sara Gómez, de qui projectarem tres treballs: un retrat sobre els habitants de l’illa de Pinos amb el racisme com a tema de fons, un recorregut d’estil free cinema sobre el fet de ser illenc, i una immersió a la percussió cubana. 

A nivell internacional, Agnès Varda també va plasmar la seva personal visió de la Cuba del moment amb Salut les Cubains (1963), un curt de “socialisme i txa-txa-txa” en què la realitzadora anima 1.500 fotos fetes en un viatge a l’illa. També Joris Ivens i Theodor Christensen van ser alguns dels cineastes internacionals que van participar de l’intercanvi entre l’avantguarda internacional i la jove experiència fílmica cubana.
 

Els títols i horaris dels films del cicle són els següents:

Pel·lícula

Data de projecció

Sessió triple:
Por primera vez
Octavio Cortázar, 1969.
Historia de una batalla
Manuel Octavio Gómez, 1962.
Hablando del punto cubano
Manuel Octavio Gómez, 1972.

Divendres 3 de febrer / 19.30 h
Sala Chomón
Dissabte 4 de febrer / 19.00 h
Sala Laya

 

La primera carga al machete
Manuel Octavio Gómez, 1969.

Dimarts 7 de febrer / 21.30 h
Sala Laya
Dijous 9 de febrer / 20.15 h
Sala Chomón

Sessió triple:
En la otra isla
Sara Gómez, 1968.
Iré a Santiago
Sara Gómez, 1964.
...y tenemos sabor
Sara Gómez, 1967.

Divendres 10 de febrer / 21.30 h
Sala Laya
Diumenge 26 de febrer / 19.30 h
Sala Laya

Sessió triple:
Salut les Cubains
Agnès Varda, 1963.
Cuba, pueblo armado
Joris Ivens, 1961.
Ella
Theodor Christensen, 1964.
Dissabte 11 de febrer / 21.30 h
Sala Laya
Diumenge 12 de febrer / 19.00 h
Sala Chomón
Sessió triple:
79 primaveras
Santiago Álvarez, 1969.
L.B.J.
Santiago Álvarez, 1968.
Hanoi, martes 13
Santiago Álvarez, 1967.
Dimarts 14 de febrer / 21.30 h
Sala Laya
Dissabte 18 de febrer / 22.00 h
Sala Chomón
Sessió de curtmetratges:
Acerca de un personaje que unos llaman San Lázaro y otros llaman Babalú
Octavio Cortázar, 1968.
Hombres del cañaveral
Pastor Vega, 1965.
Nuestra Olimpiada en La Habana
José Massip, 1968.
El Mégano
Julio García Espinosa, Tomás Gutiérrez Alea, 1955.
Ciclón
Santiago Álvarez, 1963.
Dimecres 15 de febrer / 21.30 h
Sala Laya
Divendres 24 de febrer / 21.30 h
Sala Laya
 
Girón
Manuel Herrera, 1972.
Dijous 16 de febrer / 17.00 h
Sala Chomón
Diumenge 26 de febrer / 16.30 h
Sala Laya
Sessió triple:
Guantánamo
José Massip, 1967.
Hasta la victoria siempre
Santiago Álvarez, 1967.
Now!
Santiago Álvarez, 1965.
Divendres 17 de febrer / 19.30 h
Sala Chomón
Dijous 23 de febrer / 21.30 h
Sala Laya
¡Viva la República!
Pastor Vega, 1972.
Dissabte 25 de febrer / 21.30 h
Sala Laya
Dimarts 28 de febrer / 21.30 h
Sala Laya