Homenatge al director Sam Fuller amb motiu del seu centenari

Imatge
26/07/2012
Sam Fuller. Cinema a trets

La violència és un dels elements més singulars de la filmografia de Fuller, i també motiu de controvèrsia pel seu tractament sovint contradictori. El cicle “Sam Fuller: cinema a trets”, que programem entre l’1 d’agost i el 14 de setembre, recull aquest aspecte de la seva obra, on els gèneres més transitats són el thriller, el bèl·lic i el western.

Samuel Fuller (Massachussets 1912 – Los Ángeles 1997) era fill d’un matrimoni jueu emigrat als Estats Units. Va començar a treballar als 17 anys com a reporter de crònica criminal al New York Graphic. A mitjans dels anys trenta va conrear la novel·la i s’inicià en el guionatge cinematogràfic. Amb freqüència, les seves obres inclouen referències autobiogràfiques d’aquesta primera etapa laboral i Park Row descriu el món de la premsa mitjançant l'enfrontament entre un periodista íntegre i un despòtic magnat dels mitjans.

Durant la Segona Guerra Civil, Sam Fuller s’incorpora a les forces americanes destinades a Àfrica, Sicília, Normandia, Bèlgica i Txecoslovàquia, serveis pels quals va ser guardonat amb la Silver Star, la Bronce Star i el Purple Heart, que atorguen les Forces Armades. La seva experiència militar esdevé, des d’aleshores, el pòsit cinematogràfic dels films produïts durant la dècada dels cinquanta, com The Steel Helmet, Fixed Bayonets! i The Red Big One, pel·lícula rebuda molt positivament per la crítica tot i que va ser un fracàs de taquilla. El 1982 va dirigir White Dog, estrenada nou anys desprès atès el seu contingut antirracista i on la violència serveix de revulsiu per fer-ne una crítica aferrissada. Marginat a Hollywood, l’any 1983 es va traslladar a França per realitzar Les Voleurs de la nuit (1984),  Street of No Return (1989) i alguns telefilms adaptats de relats de Patricia Highsmith.

Cèlebre pel seu cigar sempre entre els llavis, també va interpretar personatges simbòlicament vinculats al cinema a les ordres d’amics i admiradors com Dennis Hopper a The Last Movie (1971) i Wim Wenders (The American Friend, 1977; The State of Things, 1982). Aquesta mitificació procedia de la seva prèvia aparició a Pierrot le fou per reivindicar, amb la complicitat de Jean-Luc Godard, que “el cinema és com una batalla: amor, odi, acció, violència i mort. En una sola paraula: emoció”.

 Els títols, dies i horaris del cicle són els següents:  

 

Park Row,
Samuel Fuller, 1952.

Dimecres 1 d’agost (20.00) 
Diumenge 5 agost (21.30)

Pickup on South Street / Manos peligrosas, Samuel Fuller, 1953

Dijous 2 d’agost (19.00)
Divendres 3 d’agost (19.30)

The Steel Helmet / Casc d'acer,
Samuel Fuller, 1950

Dimarts 7 d’agost (22.00) 
Divendres 10 d’agost (22.00)

Fixed Bayonets! / A bayoneta calada
Samuel Fuller, 1951.

Dijous 9 d’agost (17.00)
Dissabte 11 d’agost (16.30)

White Dog / Perro blanco
Samuel Fuller, 1982

Dissabte 11 d’agost (19.30)
Divendres 17 d’agost (19.00)

House of Bamboo / La casa de bambú,
Samuel Fuller, 1955.

Dimecres 15 d’agost (20.00)
Diumenge 19 d’agost (19.30)

Shock Corridor / Corredor sin retorno
Samuel Fuller, 1963

Dijous 16 d’agost (20.00)
Diumenge 19 d’agost (17.00)

The Naked Kiss / Una luz en el hampa, Samuel Fuller, 1964

Dimarts 21 d’agost (17.00)
Dijous 23 d’agost (22.00)       

Merrill's Marauders / Els rondadors de Merrill,  Samuel Fuller, 1961

Dimecres 22 d’agost (19.00)
Diumenge 26 d’agost (16.30)

Underworld U.S.A. / Baixos fons EUA,
Samuel Fuller, 1961

Dissabte 25 d’agost (22.00)
Dimarts 28 d’agost ( 20.00)

Forty Guns / Cuarenta pistolas
Samuel Fuller, 1957

Dimecres 29 d’agost (22.00)
Divendres 31 d’agost (19.30)

The Crimson Kimono,
Samuel Fuller, 1959

Dissabte 1 de setembre (19.30)
Dimecres 5 de setembre (20.00)

The Red Big One / El gran vermell
Samuel Fuller, 1979

Diumenge 2 de setembre (19.00)
Divendres 7 de setembre (21.30)

Run of the Arrow / La cursa de la fletxa,
Samuel Fuller, 1956.

Dimecres 12 de setembre (22.00)
Divendres 14 de setembre (17.00)