Homenatgem algunes pioneres del cinema amb Assumpta Serna i María Concepción Martínez

Imatge
19/05/2017
Projectarem tres sessions, totes amb presentació

Helena Cortesina, Rosario Pi, Ana Mariscal i Margarita Alexandre van ser algunes de les primeres dones espanyoles a dirigir cinema. I van dur a terme la seva tasca com a realitzadores en un moment gens fàcil, en què sovint el gènere femení tenia reservat un paper més aviat domèstic.

A principis del segle XX, les dones, per norma general, havien d'estar-se a casa i tenir cura del marit i els fills. Eren poques les qui a principis de la dècada dels 20 ja treballaven en cinema. La Segona República, però, va obrir algunes portes a aquesta primera generació de cineastes espanyoles.

Seguint l'estela d'altres pioneres estrangeres com Alice Guy, Lois Weber i Germaine Dulac, la proclamació del principi d'igualtat entre homes i dones durant la República va provocar que algunes dones emprenedores lluitessin per superar les barreres de gènere i es dediquéssin -com a muntadores o realitzadores- a fer cinema. Entre aquestes fèmines, Rosario Pi, Elena Jordi, Helena Cortesina, Ana Mariscal i Margarita Alexandre, que van treballar en cinema entre els anys 20 i els anys 60 del segle passat, i que per primer cop van fer front a un nou mitjà com era el cinema.

Pioneras del Cine Español, de los años veinte a los años sesenta (First Team, 2016)La contribució de totes aquestes dones a la història del cinema espanyol queda molt ben recollida al volum Pioneras del Cine Español, de los años veinte a los años sesenta (First Team, 2016), signat per María Concepción Martínez Tejedor i editat per Assumpta Serna. Elles seran, justament, les encarregades, amb altres convidades, de presentar-nos aquest volum i les tres sessions del cicle Realitzadores pioneres del cinema espanyolque hem programat entre el 24 i el 26 de maig.

Biografies com les de Rosario Pi Brujas (Barcelona, 1899 - Madrid, 1967), productora -va fundar Star Films-, guionista i realitzadora que després de la Guerra Civil va haver-se d'exiliar;  Ana Mariscal (Madrid, 1923 - 1995), actriu de renom que a partir dels anys 50 funda la productora Bosco Films i comença a dirigir pel·lícules; i Margarita Alexandre (León, 1923 - , Madrid, 2015), també actriu, directora i productora amb Rafael Torrecilla a través de la seva societat conjunta Nervión Films , entre d'altres, es reflecteixen en aquest llibre que esdevé fonamental per a totes les persones que vulguin tenir una visió objectiva dels inicis del nostre cinema, i de la realitat i circumstàncies amb les quals treballaven aquestes cineastes. El llibre inclou, així mateix, un estudi de les filmografies de cada directora.

El gato montés (Rosario Pi Brujas, 1935)El cicle en el qual es presenta el volum consta de tres sessions. En la primera, prevista per al dimecres 24 de maig, projectarem El gato montés (Rosario Pi, 1935), un melodrama centrat en un triangle amorós entre una jove gitana i els seus enamorats. Presentaran la sessió, en que també es presentarà l'obra de María Concepción Martínez Tejedor, la seva autora, Assumpta Serna i Esteve Riambau.

Dijous 25 de maig serà el torn de recuperar un film d'Ana Mariscal, Segundo López, aventurero urbano (1952), una crònica del Madrid de postguerra contemplat a través dels ulls de dos rodamóns. En aquesta ocasió, les encarregades de presentar la sessió, a les 18.30 h,  seran Marta Selva -una de les fundadores i actual coordirectora de la cooperativa Drac Màgic-, María Concepción Martínez Tejedor i Assumpta Serna. 

 La gata (Margarita Alexandre, Rafael María Torrecilla, 1956)Finalment, el divendres 26 de maig, a les 19.00 hMarga Lobo, María Concepción Martínez Tejedor i Assumpta Serna tancaran el cicle introduïnt la pel·lícula La gata (Margarita Alexandre, Rafael Torrecilla, 1956), en què un "cortijo" andalus serveix d'escenari a un drama romàntic rural que interpreten dues figures del cinema de l'àpoca: Aurora Bautista i Jorge Mistral.

El cicle Realitzadores pioneres del cinema espanyol i el volum Directoras pioneras del cine español ofereixen una bona oportunitat per conèixer una realitat sovint molt ocula del cinema fet a la península des de principis del segle XX, a través de les pròpies pel·lícules rodades per aquestes dones pioneres i del testimoni de diverses expertes en cinema.

Més informació