Homenatgem Antoni Llorens, gran dinamitzador del panorama cinematogràfic català dels 80 i 90

Imatge
30/08/2017
Encetarem el cicle dimarts 5 de setembre amb Cinema Paradiso i una taula rodona amb Consol Belbel, Jaume Figueras i Pepe Nieves

Quan amb sis anys va veure al seu Cambrils natal "El signe de la creu" de Cecil B. De Mille, Antoni Llorens ja va tenir clar que es volia dedicar al cinema. El seu instint emprenedor es va traduir en la fundació de Lauren Films, una de les empreses audiovisuals punteres a l’estat als vuitanta i noranta. Mort el març passat, ara el recordem amb una taula rodona i la projecció d'alguns films que va produir, distribuir o exhibir en les seves sales.

Acords de distribució amb productores nord-americanes com Orion i Miramax van permetre Llorens comptar amb produccions de gran impacte com Terminator, La dona de vermell, Platoon i Pulp Fiction. El productor, distribuïdor i exhibidor, que el 1997 va rebre el Premi Nacional de Cinema de la Generalitat per “la seva tasca en la promoció de la indústria del cinema”, també va apostar per l’exhibició amb una àmplia xarxa de sales que amb l'entrada del segle XXI no va resistir els estralls de la crisi de l’audiovisual.

Nuovo Cinema Paradiso (Guiseppe Tornatore, 1989)La selecció de quatre títols que presentem és representativa de l’olfacte de Llorens per impulsar produccions independents que es convertirien en grans èxits de públic. Potser el millor exemple és Nuovo Cinema ParadisoCinema Paradiso, film pel qual tenia debilitat l’empresari, que hi veia reflectida la seva passió pel cinema, i que va esdevenir tot un fenomen de molt llarg recorregut. La projecció d'aquest film el dimarts 5 de setembre s’acompanyarà d’una taula rodona sobre Llorens amb Consol Belbel, Jaume Figueras i Pepe Nieves.

L'endemà, dimecres 6 de setembre, també projectarem l’adaptació de la novel·la de John Irving The Cider House RulesLes normes de la casa de la sidra, dirigida per Lasse Hallström, que li va valer a Michael Caine el seu segon Oscar com a actor de repartiment. I no hi faltaran en aquest record de Llorens  dos directors que van marcar de manera definitiva la trajectòria de Lauren Films: Woody Allen, presència habitual al seu catàleg, amb The Purple Rose of Cairo La rosa púrpura de El Cairo, i Pedro Almodóvar, per qui Llorens va apostar produint films com Mujeres al borde de un ataque de nervios, tot i que aviat les desavinences van separar els seus camins.