La Filmoteca commemora el centenari de la Revolució Soviètica

Imatge
03/03/2017
De març a octubre, revisem revisa cent anys d’història a través d’una seixantena de films, molts dels quals inèdits al nostre país

Amb motiu del centenari de la Revolució Soviètica, del 7 de març fins a l’octubre programem el cicle "1917-2017: dels Romanov a Putin", un cicle que transcendeix l’efemèride per recórrer els últims cent anys de Rússia, des de diverses perspectives i a través d’una seixantena de títols, molts dels quals mai no estrenats al nostre país.

El cicle 1917-2017: dels Romanov a Putin, transversal com indica el seu títol, no es limita a l’evolució de l’homo sovieticus, terme encunyat pel sociòleg Alexander Zinoviev i que Svetlana Aleksiévitx va recuperar per abordar la condició humana en el context soviètic. No s’entén la revolució sense els tsars, ni Putin sense el comunisme, i per aquest motiu la retrospectiva pretén traçar un recorregut per cent anys tan convulsos com fascinants a través de diversos aspectes històrics que analitzarem críticament amb l’ajuda de convidats experts.

Des d'aquesta perspectiva, encetem el cicle amb films sobre el període previ a la Revolució, centrant-nos en els últims tsars, en Rasputin i en les revoltes obreres a través d’obres de ficció i documentals que ens aproparan a les causes de la Revolució en un període de contrastos entre la misèria i l’aristocràcia. Molts dels films que us oferirem durants aquests mesos provenen de les cinemateques de Moscou i de Toulouse, que compten amb un extens arxiu soviètic, i de la Fundació Nacional de Cinema de la Federació Russa. La retrospectiva es tancarà , coincidint amb el Congrés Internacional Centenari de la Revolució Russa (1917-2017) a la Universitat de Barcelona entre el 25 i el 27 d'octubre, amb la projecció d’Oktyabr Octubre (1927) d’Eisenstein.

Padenie dinastii Romanovykh / La caiguda dels Romanov (Esfir Shub, 1927)Inaugura el cicle, el dimarts 7 de març, el film Agoniya (Elem Klimov, 1981), que mostra la corrupció que envolta la cort de Nicolau II i la vida i mort de l’influent monge Rasputin, clau en els fets de 1916. El dimecres 15 de març, Padenie dinastii Romanovykh La caiguda dels Romanov (1927), el primer film documental fet de materials rodats per altres, subverteix a través del muntatge el sentit ideològic de la Revolució, passant de la lloança a la crítica. A Knight Without Armour  (Jacques Feyder, 1937), una gran producció britànica molt crítica amb la revolució, veurem Marlene Dietrich interpretant una comtessa salvada per un espia anglès enmig d’una banda sonora de Miklós Rósza. Un altre dels films mes destacats del primer mes del cicle és Pavel Korchagin (1957), biografia basada en la novel·la Com l’acer va ser temperat de Nikolai Ostrovski sobre aquest heroi revolucionari malalt que s’erigeix en exemple de l’home soviètic ideal. Aquesta obra esdevindria la base del “realisme socialista”.

Seguirem, els propers mesos, amb films emmarcats en la Revolució, la Guerra civil i l’esperança que desperta aquella utopia, en la mort de Lenin i l’arribada de Stalin a la direcció, o en la contra-revolució impulsada per Alexander Kolchak, antisemita agressiu (bona part de l’elit dirigent de la Revolució era d’origen jueu) que podrem conèixer millor al film Admiral (2008). Més endavant abordarem l’ambient de paranoia i sospita constant dels anys més crus de l’stalinisme, les purgues i judicis a l’enemic interior, i el gulag (el sistema soviètic de treballs forçats). També analitzarem la mitificació revolucionària, els anys del desglaç de Khrusxov, la vida del poble en un entorn de “restauració”, la transformació cultural producte del comunisme, la consolidació i caiguda del sistema, i els anys més recents de retorn a una “mare Rússia” que no sembla haver assimilat les lliçons de la història.