La Filmoteca i la Fundació Josep Carreres col·laboren en un cicle contra el càncer

Imatge
15/06/2017
Sis films recents tracten la malaltia des de diferents angles

Del 21 al 29 de juny, la Fundació Josep Carreras i la Filmoteca programen un cicle de pel·lícules contra el càncer i les seves conseqüències, films que posen al centre del seu argument els malalts. En total, projectarem sis films que reflecteix maneres diverses d’afrontar aquesta malaltia. Totes les sessions comptaran amb una presentació.

El 14 de juliol de 1988, després de recuperar-se d’una leucèmia, el tenor Josep Carreras (Barcelona 1946)  va crear la fundació que duu el seu nom, i que s’ocupa de la investigació, la divulgació i el suport a equipaments sanitaris i als malalts d’aquest tipus de càncer. 

La implicació de Carreras en aquest projecte ha estat constant des de llavors; així mateix, el món de l’òpera i de la música en general també s’han mantingut amatents a les qüestions de salut que afecten la societat. També ho ha fet el cinema, que ha vist en aquesta i altres malalties el pretext per afrontar els temes primordials de la naturalesa humana.

El cicle que ara presentem amb la col·laboració de la Fundació Josep Carreras, titulat justament La Fundació Josep Carreras i el cinema, inclou sis films que, des de perspectives i amb tractaments diversos, han abordat el càncer i les reaccions i relacions socials i íntimes que la malaltia desencadena.  presentem inclou sis films que, des de perspectives i amb tractaments diversos, han abordat el càncer i les reaccions i relacions socials i íntimes que la malaltia desencadena. 

Obre el cicle, el dimecres 21 de juny (20.00 h), el documental La Fleur, commemoratiu dels 25 anys de la Fundació, un retrat de la lluita contra la leucèmia de Josep Carreras i de persones anònimes amb l’objectiu comú de vèncer la malaltia. El presentarà el seu director, el periodista Xavier Bosch. També seran presents a la sessió diversos representants de la Fundació: Sr. Antoni Garcia Prat (gerent), Dr. Enric Carreras (director mèdic); Sr. Albert Carreras Coll (tresorer) i Dr. Francesc Solé /un dels directors cinetífics).

Truman (Cesc Gay, 2015)La cruesa de la malaltia sovint proposa una disjuntiva al pacient: enfortir-se o enfonsar-se. No sempre pot ser una decisió lliure, però el que queda fora de dubte és que una situació vital extrema comporta sempre un replantejament integral dels valors personals i socials, així com de les relacions del malalt amb el seu entorn, i viceversa. La multipremiada Truman (Cesc Gay, 2015), que presentarà la seva productora Marta Esteban el dijous 22 (18.30 h), ens parla dels esforços d’un home per retrobar-se amb el seu millor amic, malalt terminal, i l’original i honesta The Broken Circle Breakdown / Alabama Monroe (2012), de la relació entre els pares i la seva filla petita, malalta irreversible. Aquest film comptarà amb dues projeccions: la primera, el 23 de juny a les 19.30 hla presentarà Cecília Solé, ex-pacient de leucèmia, i la segona, l'endemà (24 de juny) a les 19.00 h, comptarà amb una xerrada prèvia a càrrec del Dr. Sakstein.

El procés d’acceptació i posterior introspecció i balanç vital que pot fer un malalt de càncer queda reflectit a Les invasions barbares (2003), film que el seu director Denys Arcand va voler dotar d'una certa lleugeresa i del qual ens parlarà Raquel Sánchez, pacient de linfoma.

D'altra banda, el film The Fault in Our Stars Bajo la misma estrella (Josh Boone2014), tan lacrimògen com àcid i intel·ligent, suposa una aproximació adolescent a la malaltia. Ens en parlarà la psicooncòloga Anna Barata el 28 de juny a l1a 18.30 h.

Me and Earl and the Dying Girl (Alfonso Gómez-Rejón, 2015)Conclou el cicle, el dijous 29 de juny (20.00 h), Me and Earl and the Dying Girl / Yo, él y Raquel (Alfonso Gómez-Rejón, 2015), una molt recomanable tragicomèdia juvenil al voltant de l’amistat entre una noia amb leucèmia i un adolescent antisocial. Un film que presentarà la investigadora Laura Palomo amb un guió poc habitual en aquest tipus de films i constants referències cinèfiles obra de Jesse Andrews, que adapta la seva novel·la homònima.