La Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani torna a la Filmoteca en la seva onzena edició

Imatge
31/10/2017
De la mà de Sodepau, la Mostra obre una finestra a les cinematografies àrabs a Catalunya

Iraq, Algèria, Síria, Palestina, Líban, Egipte. Són només alguns dels països que es faran presents, a través de ficcions i documentals cinematogràfics, a la 11a Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani, que arriba de nou a la Filmoteca entre el 7 i el 12 de novembre de la mà de Sodepau.

Puntual a la seva cita, la 11a Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani de Catalunya acosta les cinematografies de la riba Sud de la Mediterrània –unes cinematografies desconegudes i amb una presència irrisòria a les grans pantalles del nostre país– als nostres espectadors, obrint una finestra a unes realitats molt diverses, polifòniques, però que Occident tendeix a estereotipar sota l’etiqueta de “món àrab”. Les pel·lícules de l’edició d’enguany ens parlen d’històries que, en el fons, també apel·len al Nord: la història, la memòria, la dignitat, la resistència, la reflexió... Alhora, tot teixint complicitats a una banda i altra de la Mediterrània, la Mostra esdevé una caixa de ressonància dels anhels i els somnis, les preocupacions, les contradiccions i els conflictes que travessen els pobles àrabs.

Syn Babilonu / Hijo de Babilonia (Mohamed Al Daradji, 2009)La Mostra s’obre dimarts 7 de novembre amb la projecció de Syn Babilonu / Hijo de Babilonia (Mohamed Al Daradji, 2009), una història de ficció de fort component emotiu i amb referències a la història de l’Iraq i del conjunt del Golf Pèrsic, a la situació de les minories ètniques en aquests països i a l’intervencionisme –sovint disfressat d’humanisme però justificat només per motius econòmics– de les potències estrangeres a la zona. Un film que va rebre el Premi de la Pau i el Premi Cinematogràfic concedit per Amnistia Internacional a la Berlinale de 2010. El film comptarà amb una presentació a càrrec de Nehad Bebars, doctora en literatura hispanoamericana i traductora, i Txell Bragulat, directora de la Mostra.

La història recent d’Iraq també és la gran protagonista de les dues sessions en què projectarem Homeland: Iraq année zero, d’Abbas Fahdel, una coproducció iraquiano-francesa de 234 minuts que retrata la vida quotidiana d’un grup d’iraquians en els anys immediatament anteriors i posteriors a la invasió americana l’any 2003. El director presentarà la primera de les dues sessions que hem previst, dissabte 11 a les 18.00 h –la segona part es projectarà el mateix dia a les 21.00 h.

Mayyel Ya Ghzayyel / Los que quedan (Eliane Raheb, 2016)La geopolítica també tenyeix la resta de la programació de la Mostra. Diversos dels films que s’hi projecten ens parlen de fronteres (físiques i mentals), d’històries marcades pel conflicte polític i fins i tot la guerra, de confluències –i desencontres– comunitaris i religiosos i de la recerca d’una identitat sovint marcada justament per la complexitat. És el cas de Tramuntane (Vatche Boulghourjian, 2016) i de  Mayyel Ya Ghzayyel, un documental sobre la vida a la frontera entre el Líban i Síria que ens presenta la seva directora, Eliane Raheb (divendres 10 de novembre a les 19.00 h), o d’Istiyad Ashbah / Caça de fantasmes, un film en què el realitzador Raed Andoni fa front als seus fantasmes personals i als de tota una generació de palestins víctimes de la repressió exercida per l’estat d’Israel. La pel·lícula compta, diumenge 12 a les 19.00 h, amb una presentació a càrrec de Ramzi Maqsidi, actor i director de cinema i teatre palestí conegut, entre d'altres, per la recent Ghost Hunting (2017), premiada com a millor documental a la Berlinale. La lluita palestina també és al rerefons de Kharej Al-Itar aw Thawra Hata el Nasser  (Mohanad Yaqubi, 2016), un film sobre com els líders del poble palestí van intentar, a través de la creació d'un departament de cinema palestí, reforçar la lluita contra Israel.

Finalment, la Mostra també ens apropa a les realitat més quotidianes d’uns països en moviment continu: anem del passat al present apropant-nos als desafiaments a les tradicions més arrelades –com a Akdar Yabes, de Mohamed Hammad– o aproximant-nos a la vida a una ciutat algeriana amb el cinema i el que aquest suposa com a eix vertebrador, a Bla cinima / Sense cinema, un film de Lamine Ammar-Khodja que ens presenta ell mateix el dimecres 8 de novembre, a les 18.30h.