Les joies ocultes del cinema xinès en femení arriben a la Filmoteca

Imatge
08/05/2017
Col·laborem amb la cinemateca de Beijing per projectar divuit obres inèdites amb la dona de protagonista

Del 10 de maig al 30 de juny, programem -en col·laboració amb la Cinemateca de pequín- el cicle "Inèdits xinesos en femení", una selecció de divuit obres mestres d’aquesta cinematografia asiàtica que, dels anys trenta fins als seixanta, atorguen un rol preponderant a la dona.

Les productores Lianhua, Mingxing i Tianyi van impulsar, al Xangai dels anys trenta, la primera edat d’or del cinema xinès, marcat llavors per un realisme romàntic i un caire social que intentava contrarestar l’amenaça japonesa. Aquell cinema va captivar ràpidament la societat de l’època. Els Xin nü xing / Noves dones (Cai Chusheng, 1934)ganxos? El gènere melodramàtic, la construcció d’un sòlid star system local i la presència de cançons populars als films. Un cinema modern amb (o gràcies a) un gran pes específic de la dona, protagonista d’un 90% dels films del període. L’estrella femenina del melodrama traspassaria la pantalla per popularitzar-se entre aquell Xangai a través de la premsa sensacionalista de l’època. Les actrius traslladaven a la pantalla la lluita quotidiana de totes les dones i simbolitzaven el patiment nacional i l’obsolescència dels valors tradicionals.

Obre el cicle, dimecres 10 de maig (18.30 h) la presentació de l'editor de Les Males Herbes, Ricard Planas, de Shi zi jie tou Encreuament de camins (1937), el millor film de Shen Xiling, en què la revolució apareix com a manera de fer front a les dificultats socials del moment. Els films que projectem en aquest cicle, que s'allarga fins a finals de juny, tracten temes com l’emancipació de la dona (Xin nü xing Noves dones, 1934), l’oposició femenina a l’autoritat patriarcal i als valors tradicionals i la prostitució, el mitjà de vida de moltes dones de l’època (Shen nu La desea, que projectarem amb acompanyament musical del mestre Joan Pineda). També hi veurem clares referències a la Gran Depressió dels anys 1930 i a la guerra sino-japonesa (Ba qian li lu yun he yue  Eight Thousand Li of Cloud and Moon, 1947).

Durant el mes de juny comptarem amb noves visites: el divendres 2 de juny (19.00 h) el professor i sinòleg Manel Ollé ens acompanyarà per presentar Malu Tianshi / Àngel del carrer  (1937) i l’endemà, el dissabte 3 (19.00 h), l'editora Maria Bohigas (Club Editor) farà el mateix amb Ai le zhongnian / Tristeses i alegries de la maduresa (1949).  L’última sessió del cicle, Xiao cheng zhi chun / Primavera a la petita ciutat (1948)  la presentarà  Xavier Ortells, professor i especialista en Àsia Oriental.