Maria de Medeiros presenta a la Filmoteca la seva obra com actriu i realitzadora

Imatge
Imatge
02/01/2017
Durant els mesos de gener i febrer, revisarem una vintena de films interpretats o dirigits per la portuguesa

L'actriu, guionista i directora Maria de Medeiros és una de les grans protagonistes dels primers mesos del 2017 a la Filmoteca. A partir de dimecres 11 de gener, el cicle 'Maria de Medeiros, el somriure més dolç' -que presentarà ella mateixa- recuperarà alguns dels seus millors films com a actriu i com a directora.

Maria de Medeiros (Lisboa, 1965) és una de les artistes portugueses més reconegudes internacionalment. Va passar la infantesa a Àustria i va tornar a Portugal un cop finalitzada de la Revolució dels Clavells. Després d’haver estudiat en francès a Lisboa, es va instal·lar a París, on va estudiar filosofia fins que va abandonar-la per la intepretació. Gràcies a Brigitte Jacques va iniciar la seva trajectòria com actriu, primer al teatre i després al cinema, on va debutar el 1982 amb el llargmetratge Silvestre, de João César Monteiro. Els anys noranta, dos films la van consolidar internacionalment: Henry  June (Philip Kaufman, 1990) i Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994). Des de llavors, ha treballat amb directors de la talla de Manoel de Oliveira, Bigas Luna, Teresa Villaverde o Joaquim Leitão i té a les espatlles quasi un centenar de films.

Capitaes de abril (Maria de Medeiros, 2000)Però Maria de Medeiros compta amb una personalitat inquieta i unes qualitats artístiques innegables, que l’han dut a la direcció. Tot i que ja havia fet curtmetratges i un documental, l’any 2000 va debutar en el llargmetratge, i aquesta nova faceta com a cineasta no hagués pogut començar millor: el seu treball sobre la Revolució dels Clavells a Portugal, Capitaes de Abril, va ser seleccionat pel festival de Cannes. Com a cantant, una altra de les manifestacions artístiques que de Medeiros ha cultivat, ha publicat tres CD. La portuguesa també ha estat membre del Jurat del Festival de Cannes, el 2007, i nominada a artista per la Pau per la UNESCO, el 2008.   

El cicle Maria de Medeiros, el somriure més dolç que ara programem a la Filmoteca ha comptat amb l'especialíssima col·laboració de la pròpia actriu, que ha seleccionat els films que projectarem. A més, de Medeiros serà a la Filmoteca entre l'11 i el 14 de gener per presentar-nos diverses sessions i per dabtre amb el públic o amb altres professionals -entre els quals el co-director del seu film Entre deux inconnus, Stèphane Zagdanski, i diversos representants de l'ACCEC, Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics.

El cicle s'inicia, justament, el dimecres 11 de gener a les 20.00 h amb Viagem a Portugal (2011), un film de Sérgio Treffaut que l'actriu protagonitza i presentarà a la sala Chomón. Després de la projecció, hi ha previst un debat amb el públic assistent. La segona presència de la cineasta a la Entre deux inconnus (Maria de Medeiros, Stéphane Zagdansi, 2015)Filmoteca està programada per al dimecres 11, en què a les 21.30 h participarà en un debat amb diversos crítics catalans amb motiu de la projecció del seu film Je t'aime... moi non plus: Artistes et critiques (2006). I finalment, el divendres 13 a les 19.00 h Maria de Medeiros tornarà -aquest cop a la sala Laya- per presentar un dels seus darrers projectes, Entre deux inconnus, un llargmetratge dirigit amb Stéphane Zagdanski que és el fruit de la correspondència mantinguda entre ambdós per a un projecte del Canal Arte.

La visita de Maria de Medeiros a la Filmoteca també provoca un feliç retrobament, el de l'actriu amb el cineasta nord-americà establert a França Eugène Green, a qui aquests dies també dediquem un cicle. Ells és la protagonista del darrer llargmetratge de Green, Le fils de Joseph (2016), un film que Green presentarà a la sala Chomón aquest mateix mes. Un i altre, doncs, es donen la mà en un gener carregat de bones pel·lícules, moltes de les quals protagonitzades i dirigides  per Maria de Medeiros. Una tria eclèctica i molt representativa de la suggerent filmografia d'una actiu i cineasta incombustible, un nom de referència del cinema europeu -i, en menor mesura, americà- dels darrers anys.

Els títols i horaris dels films del cicle són els següents: 

Pel·lícula Data de projecció Presentacions

Viagem a Portugal
Viaje a Portugal
Sérgio Tréfaut, 2011.

Dimecres 11 de gener / 20.00 h
Sala Chomón
Dimarts 17 de gener / 21.30 h
Sala Laya

Presentació i debat amb Maria de Medeiros
el dimecres 11.

Je t’aime… moi non plus: Artistes et critiques
T’estimo..., jo tampoc: artistes i crítics
Maria de Medeiros, 2006.

Dimecres 11 de gener / 21.30 h
Sala Chomón

Presentació i debat amb Maria de Medeiros
i Marla Jacarilla, de l’Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics – ACCEC el dimecres 11.

Pulp Fiction
Quentin Tarantino, 1994.

 

Dijous 12 de gener / 20.00 h
Sala Chomón
Dijous 19 de gener / 17.00 h
Sala Chomón

Presentació de
Maria de Medeiros
el dijous 12.

Entre deux inconnus
Entre dos desconeguts
Maria de Medeiros, Stéphane Zagdanski, 2015.

Divendres 13 de gener / 19.00 h
Sala Chomón

Presentació i debat amb Maria de Medeiros
i Stéphane Zagdanski el divendres 13.

HH, Hitler à Hollywood
Frédéric Sojcher, 2010.

Diumenge 15 de gener / 21.30 h
Sala Chomón
Divendres 20 de gener / 17.00 h
Sala Chomón

 

Le fils de Joseph
El hijo de José
Eugène Greene, 2016.
Dimecres 18 de gener / 20.00 h
Sala Chomón
Presentació i debat amb Maria de Medeiros
i Eugène Green.

The Saddest Music in the World
La música més trista del món Guy Maddin, 2003.

Dimecres 18 de gener / 21.30 h
Sala Laya
Divendres 20 de gener / 22.00 h
Sala Chomón

 

Airbag
Juanma Bajo Ulloa, 1997.

Dimecres 25 de gener / 20.00 h
Sala Chomón
Diumenge 29 de gener / 19.00 h
Sala Chomón

Abans de la projecció, de 19.00 a 20.00 h, emissió del programa de ràdio
'El séptimo vicio', de Javier Tolentino, amb Maria de Medeiros.

Des nouvelles du bon Dieu Notícies de Déu
Didier le Pêcheur, 1996.

Dijous 26 de gener / 21.30 h
Sala Laya
Divendres 3 de febrer / 17.00 h
Sala Laya

 

Il resto di niente
La resta del no-res
Antonietta de Lillo, 2004.

Divendres 27 de gener / 17.00 h
Sala Chomón
Diumenge 29 de gener / 21.30 h
Sala Chomón

 

Capitaes de abril
Capitans d’abril
Maria de Medeiros, 2000.

Divendres 27 de gener / 19.30 h
Sala Chomón
Divendres 3 de febrer / 21.30 h
Sala Laya

 

Je ne suis pas mort
No estic mort
Mehdi Ben Attia, 2012.             

Divendres 27 de gener / 22.00 h Sala Chomón
Dimarts 31 de gener / 21.30 h
Sala Laya

 

El detective y la muerte
Gonzalo Suárez, 1994.

Dimecres 1 de febrer/ 18.30 h
Sala Laya
Divendres 10 de febrer / 17.00 h
Sala Chomón

 

Tres irmâos
Tres germans
Teresa Villaverde, 1994

Dijous 2 de febrer / 21.30 h
Sala Laya
Diumenge 5 de febrer / 16.30 h
Sala Laya

 

Henry & June
Henry i June
Philip Kaufman, 1990.

Dimecres 8 de febrer / 18.30 h
Sala Laya
Divendres 10 de febrer / 19.30 h
Sala Chomón