“Multiversions”: la nova exposició de la Filmoteca

Imatge
30/03/2013

L'exposició es pot visitar de dimarts a diumenge, de 16.00 a 21.00 h.

En el marc del 69è Congrés de la Federació Internacional d’Arxius Fílmics (FIAF) , l’exposició Multiversions, comissariada per Esteve Riambau i produïda per la Filmoteca de Catalunya, es fa ressò d'aquest fenomen,  molt més extens del que sembla a primera vista.  Els germans Lumière van rodar tres versions diverses de Sortida dels obrers de la fàbrica i Edison venia còpies de The great train robbery amb un plà d’un cowboy que es podia muntar al principi o al final, a gust de l’exhibidor. Des dels orígens, un mateix títol ha estat sotmès a manipulacions destinades a arribar a públics selectius.  

La mostra està estructurada en 7 àmbits que obren el ventall del fenòmen de les Multiversions

  • Àmbit 1: Orígens i Cinema mut;
  • Àmbit 2: La irrupció del sonor; 
  • Àmbit 3: Doblatges;
  • Àmbit 4: Coproduccions i mercats internacionals;
  • Àmbit 5: Censures;
  • Àmbit 6: Muntatges, Remuntatges i Multiformats;
  • Àmbit 7: Filmoteques i Restauracions.  

Diversos exemples, procedents de materials cedits per altres cinemateques o de fons propis vinculats amb el cinema català, il·lustren diferents variants de multiversions, des del cinema mut fins els efectes de la censura, el doblatge i les seves alternatives o les adaptacions d’un mateix film per al cinema o la televisió.  D’aquesta pluralitat de situacions, punta de l’iceberg d’una pràctica que recorre tota la història del cinema, se’n deriva una pregunta gairebé filosòfica: Quina és la versió original d’una pel·lícula? I unes de derivades que afecten particularment a les filmoteques: Cal mostrar les còpies de treball? Quines versions cal conservar? Què restaurar si hi ha més d’una versió d’un mateix film?