Prop de Hollywood. Fotografies de Claudi i Frederic Gómez Grau, la nova exposició de la Filmoteca

Imatge
05/06/2018
La mostra es completa amb el cicle ‘La caiguda de l’imperi de Hollywood’, que il·lustra la decadència de la fàbrica de somnis americana

A partir del 7 de juny, i fins al 16 de setembre, l'exposició dedicada als germans cerverins Claudi i Frederic Gómez Grau recull fotografies dels rodatges de grans superproduccions de Hollywood a l’Espanya dels anys seixanta, com ‘Doctor Zhivago’, ‘El Cid’ i ‘Patton’. La mostra es completa amb un cicle de pel·lícules que il·lustra la decadència del sistema d'estudis nord-americà en aquells mateixos anys.

A partir dels anys 60, la crisi del sistema d'estudis nord-americà, provocada en part per l'eclosió de la televisió, va provocar que les productores americanes fugissin a Europa buscant mà d'obra barata, tècnics qualificats i escenaris de tota mena. Aquestes empreses van ser molt ben acollides a l'Espanya franquista, ja que els rodatges aportaven divises i la presència d'estrelles del cel·luloid il·luminava un paisatge cultural més aviat tenebrós. En aquesta conjuntura, els germans Claudi i Frederic Gómez Grau van aprofitar per apropar-se al David Lean a Jordània, durant les localitzacions de 'Lawrence d'Aràbia'cinema des de la fotografia, tot abocant la seva mirada al Hollywood que va aterrar prop de la seva Cervera natal. Amb les seves càmeres, els Gómez Grau van immortalitzar els rodatges de Doctor Zhivago, Lawrence d’Aràbia, Patton i les superproduccions de Samuel Bronston amb espectaculars fotografies de plató que han estat donades per la seva família a la Filmoteca de Catalunya.

Gràcies a aquestes imatges, el cel d’Ava Gardner, Sophia Loren i Charlton Heston sembla a tocar dels dits. Són més de 6.000 fotografies de rodatges de produccions internacionals i espanyoles que s’estan catalogant i digitalitzant. Ara, aquesta exposició, que s'inaugura el dijous 7 de juny a les 19h amb la presència de diversos familiars dels fotògrafs, presenta una mostra ben representativa del fons Gómez Grau.

La mostra es podrà visitar de manera gratuïta tot l’estiu, fins al 16 de setembre. Està dividida en sis àmbits i se centra en deu superproduccions nord-americanes rodades en escenaris espanyols: els films històrics produïts per Samuel Bronston Rei de reis, Cinquanta-cinc dies a Pequín, El Cid, La caiguda de l’Imperi romà i El fabulós món del circ; les dues epopeies de David Lean Lawrence d’Aràbia i Doctor Zhivago; la comèdia de George Cukor Viatges amb la meva tia; el biopic dirigit per Franklin Schaffner Patton, i el western de Richard Sarafian Man in the WildernessEl treball de Claudi i Frederic Gómez Grau en aquestes superproduccions deixa constància d’una gran professionalitat i, al mateix temps, és el testimoni d’un moment irrepetible, que els va permetre ser molt a prop de Hollywood. 

Ava Gardner durant el rodatge de 'Cinquanta-cinc dies a Pequín'L’exposició, que pretén introduir al visitant en els respectius platós de rodatge, també exhibeix filmacions amateurs que Claudi Gómez Grau va fer dels rodatges d’algunes d’aquestes superproduccions. Aquests materials han estat digitalitzats pel Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya.

Els germans Gómez Grau van documentar amb les seves magnífiques fotografies el rodatge de La caiguda de l’Imperi romà, i també van ser testimonis del declivi d’un altre imperi, el de Hollywood, simbolitzat en el rodatge de les superproduccions de Samuel Bronston a diversos paisatges de la península. La indústria nord-americana mirava així de fugir de l’evident decadència de la fàbrica de somnis, que també es reflectia en els temes i personatges de les seves ficcions. Un estat de coses que il·lustra la selecció de films del cicle que complementa l’exposició: Els Gómez Grau i la caiguda de l’imperi de Hollywood.
 

Claudi Gómez Grau  (Cervera, 1907 – Lleida, 1989)

Claudi Gómez GrauAbans d’entrar al món de la fotografia com a retratista, cronista, etnògraf i fotògraf d’art i paisatge, Claudi Gómez Grau va ser barber, bibliotecari i paleògraf. Tot i que va arribar a treballar internacionalment, no es pot obviar que una part important del seu treball va estar lligada al territori on es va formar. Activista cultural de la seva terra, va retratar els habitants de la Segarra en el seu hàbitat quotidià. Paral·lelament, estava interessat en el cinema amateur, de manera que va prendre part en activitats de l’Agrupació de Cinema Amateur de Barcelona i va ser premiat en diversos concursos.

A principis dels anys quaranta va obrir un negoci de fotografia a Cervera. Deu anys després va emigrar a Madrid, on va començar a apropar-se al cinema professional, tot i que encara col·laborava en el negoci de Cervera, heretat pel seu germà Frederic i la seva germana Nuri. A partir dels anys seixanta va intervenir en el rodatge de diverses superproduccions de Hollywood, tant a Espanya com en diversos indrets del món, sovint acompanyat pel seu germà.

Frederic Gómez Grau  (Cervera, 1920 – Madrid, 2013)

Frederic Gómez Grau durant el rodatge de 'Shaft' a l'Àfrica
Frederic Gómez Grau va iniciar la seva tasca com a fotògraf professional a l’empresa familiar de Cervera. La seva participació com a fotògraf de foto fixa en la pel·lícula Torrepartida (1955), rodada a Terol, és el punt de partida d’una trajectòria professional paral·lela a la del seu germà Claudi, tant en unes cinquanta produccions espanyoles com en un centenar de films internacionals rodats les dècades dels seixanta i els setanta.   

Donació del fons fotogràfic dels germans Gómez Grau

La Filmoteca de Catalunya va rebre l’any passat la donació del fons fotogràfic dels germans Gómez Grau relacionat amb la seva activitat professional en l’àmbit cinematogràfic. Claudi Gómez Grau (1907-1989) i Frederic Gómez Grau (1920–2013) van ser dos fotògrafs nascuts a Cervera amb una reconeguda carrera com a foto fixa, tant en produccions espanyoles com films estrangers. Van treballar amb directors de la talla de Nicholas Ray, Anthony Mann, Henry Hathaway, David Lean, George Cukor i Luis Buñuel. És destacable la seva relació amb Samuel Bronston, que els va portar a col·laborar en tots els seus films realitzats en terres espanyoles. Les seves fotografies destaquen per la qualitat compositiva i fotogràfica, però també són molt interessants les seves fotos de rodatge, ja que aconseguien confraternitzar amb els actors i el personal, de manera que obtenien imatges inèdites de les interioritats dels rodatges. 

El material donat a la Filmoteca compta amb cinc blocs diferenciats: fotos fixes i de rodatge, retalls de premsa de Claudi Gómez Grau, correspondència i contractes de Frederic Gómez Grau, material fílmic rodat per Claudi Gómez Grau i una maleta amb dos blimps (blindatges, capses per aïllar el soroll del disparador de la càmera fotogràfica). 

En total, el fons conté 6.284 fotografies en diferents formats i materials, des de positius de 30 × 40 cm a negatius de 35 mm. Tot el material donat s’està inventariant i digitalitzant, i ha estat la base per a l’exposició que ara presenta la Filmoteca de Catalunya per difondre l’obra dels dos germans i mostrar la seva important feina com a fotos fixes.