Reivindiquem el cinema de Maurice Tourneur

Imatge
27/03/2017
Entre abril i maig, descobrim un cineasta innovador que va ser molt més que el pare de Jacques

Al llarg dels mesos d’abril i maig, programem el cicle 'Maurice Tourneur, un clàssic desconegut', una retrospectiva d’aquest director francès més conegut pel gran públic per ser el pare de Jacques que per la seva àmplia filmografia als Estats Units i a França. A través de dotze films seus i de la seva biògrafa, Christine Leteux, recuperem un dels cineastes més reconeguts al Hollywood de primers segle XX.

Amb una vida apassionant, digna d'un biòpic, Maurice Tourneur (París, 1876-1961) emigra de França als Estats Units el 1914, fugint de la Primera Guerra Mundial -havia estat cridat a files per Avec le sourire (Maurice Tourneur, 1936)l'exèrcit francès. Als EUA destacarà per les seves innovacions en interpretació (com André Antoine, prioritzant l’expressió psicològica per damunt de l’imperant actuació física) i en il·luminació i decorats. Serà equiparat a D.W. Griffith, però  a diferència d'aquest, Tourneur no s’adapta bé als grans estudis i torna a França, on haurà de recórrer a permisos de residència perquè se’l considera desertor. Amb tot, al seu país realitzarà una vintena de films, molts dels quals podrem degustar en aquest cicle.

Anys més tard i arran de conflictes sentimentals que involucren el fill Jacques, tornarà als Estats Units i es dedicarà a traduir novel·la negra americana.

Una retrospectiva per descobrir un clàssic

El dimarts 4 d’abril (20.00 h), Christine Leteux, autora de la biografia Maurice Tourneur: Réalisateur sans frontières (La tour verte, Collection La muse celluloïd), inaugura el cicle amb la presentació de La main du diable / La mano del diablo (1943), una al·legoria faustiana de la França ocupada amb guió del jueu comunista Jean-Paul Le Chanois i que va esquivar la censura nazi. Aquest film va ser escollit per Bertrand Tavernier per formar part de la carta blanca que li vam dedicar el juny passat, i és també un dels films que més va influenciar, en la seva infància, Antoni Padrós, a qui actualment dediquem l’exposició Antoni Padrós. Pertorbador de consciències.

Leteux torna el dijous 6 d’abril (18.30 h) per presentar The Blue Bird / L'ocell blau (1918), de la primera època de Tourneur, una adaptació de l’obra de Maurice Maeterlinck (Tourneur també va adaptar al cinema obres de Cooper, Courteline o Reboux) considerat un dels films fantàstics més encisadors de la història del cinema. L’acompanyarà musicalment Josep Maria Baldomà, com també farà amb Alias Jimmy Valentine (1915), un dels primers films de gàngsters, i Trilby (1915), un film fantàstic que contrasta amb l’estil del Hollywood del moment.

Justin de Marseille (Maurice Tourneur, 1934)Al llarg del cicle també projectarem un dels films més destacats del Tourneur dels anys 30 -per a molts, el millor del període: és el burleta Justin de Marseille (1934), sobre dues bandes rivals a Marsella i amb guió de Carlo Rim, amb qui tornaria a treballar a Le val d'enfer (1943).

A Tourneur no se li resistia cap gènere, com veurem a la comèdia picant Avec le sourire Amb el somriure (1936). Entre d’altres, també projectarem l’últim film del francès, Impasse des Deux Anges (1948), un embolic de teatre, amor i lladres protagonitzat per Simone Signoret. El mes de maig, Accusée... levez-vous! completarà el cicleque dediquem a aquest gran clàssic desconegut.