Repassem la filmografia completa d'Helena Taberna

Imatge
29/05/2019

La directora navarresa és la protagonista de la retrospectiva que enguany presenta la 27a Mostra Internacional de Films de Dones, del 6 al 23 de juny

Presentem una retrospectiva impulsada per la Filmoteca Vasca de l’obra d’aquesta cineasta que ha mantingut i manté una fidelitat indestructible als principis feministes, a la consciència basca i a l’ofici del cinema. Els films Yoyes (2000), La buena nueva (2008) i Acantilado (2016) estan vinculats a alguns dels esdeveniments polítics que configuren la història recent de l’estat espanyol. Taberna les presentarà personalment a la Filmoteca, i la sessió inaugural, dijous 6 de juny a les 20.00 h a la Sala Chomón amb la projecció de Yoyes, també servirà per presentar el llibre de Carlos Roldán Larreta La luz de un sueño. El cine de Helena Taberna, que ha editat la Filmoteca Vasca amb motiu d’aquesta retrospectiva.

Cinc llargmetratges, a més de diversos curtmetratges i documentals, composen la trajectòria cinematogràfica d’Helena Taberna, marcada per la coherència en l’elecció dels seus projectes i per un estil cinematogràfic molt personal. Els films de Taberna s’apropen a qüestions socials i d’interès general com ara el terrorisme, les migracions, el paper de l’església a la Guerra Civil espanyola, la violència masclista o la manipulació de les sectes.

La seva ópera prima, Yoyes, és una pel·lícula de referència en el cinema sobre ETA i es continua programant a televisions i universitats de tot el món. El seu segon treball, el llargmetratge documental Extranjeras, s’utilitza habitualment a universitats com a material de referència per a formacions i altres treballs didàctics sobre migracions. El 2010, estrena el documental Nagore, al voltant de les circumstàncies de l’assassinat d'una jove estudiant a les festes de San Fermín. El seu darrer film, Acantilado, explorava el món de les sectes destructives.

El 2003 inicia, a través de la seva productora Lamia Producciones, una línia editorial de materials didàctics per apropar l’anàlisi fílmica, temàtica i de gènere a col·lectius educatius, socials o culturals. El 2006, juntament amb altres directores de l’estat espanyol, Helena Taberna funda CIMA, Asociación de Mujeres Cineastas y de los Medios Audiovisuales.