Un cicle i una exposició temporal exploren la relació de Josep Palau i Fabre amb el cinema

Imatge
09/06/2017
En el marc de l’any Palau i Fabre decretat pel govern de la Generalitat

Josep Palau i Fabre (1917-2018) va ser un poeta, dramaturg, assagista, narrador, crític, traductor i un dels principals experts en l’obra de Pablo Picasso. També va ser –i això és menys conegut– un cinèfil empedreït, un gran amant del setè art que al llarg de la seva vida va freqüentar sales de cinema allà on va viure, va col·leccionar retalls d’articles i crítiques, va organitzar projeccions arreu i fins i tot va participar com a figurant en diverses pel·lícules.

Ara, en el marc de la celebració de l’Any Palau i Fabre decretat pel govern de la Generalitat de Catalunya i impulsat per la Fundació Palau, un cicle breu i una exposició a la Le mystère Picasso (Henri-Georges Clouzot, 1955)Filmoteca recorden –per a molts espectadors, descobreixen– aquesta faceta cinematogràfica de l’autor, entre d’altres, de Poemes de l’Alquimista i de la magna biografia de Picasso Picasso vivent.

Palau i Fabre sempre va considerar el cinema com un art visionari. Durant els anys d’exili i bohèmia a París, a partir de mitjan anys 40, va participar com a extra a diversos rodatges, entre els quals Le salaire de la peur (1952) d’Henri-Georges Clouzot, i va escriure diversos guions, per exemple per al film Les figurants (un guió que el 1961 va arribar a inscriure a l’Associació d’Autors de Films a París el 1961). En aquests anys –com a conseqüència del seu treball com a actor– l’escriptor també va concebre diversos projectes cinematogràfics més personals: el guió de La màscara de la mort n’és un dels més coneguts. Més endavant, ja retornat a Catalunya, Palau i Fabre va escriure i dirigir el seu únic film, el documental Picasso a Catalunya (1976), produït per Estela Films.

Tres sessions per descobrir el Palau i Fabre cinèfil i cineasta

El cicle que li dediquem a la Filmoteca, inevitablement titulat Josep Palau i Fabre i el cinema, consistirà a tres sessions de projeccions que aniran precedides, en tots els casos, per presentacions a càrrec d’experts en la figura i l’obra de l’escriptor.

El dimarts 13 de juny a les 18.30 h, així, el comissari de l’Any Palau i Fabre, Manel Guerrero, i la directora de la Fundació Palau, Maria Choya, faran una semblança de l’autor de Caldes d’Estrac i assistiran a la projecció dels films Picasso a Catalunya, rodat pel mateix Palau el 1967; Le mystère Picasso, un film de Henri-Georges Clouzot sobre els mètodes de treball del pintor malagueny i L’alquimista, un curt a l’entorn de la poesia de Palau signat per Pere Vilà el 2005. Aquesta sessió es repetirà, ja sense presentació, el diumenge 18 de juny.

Saber nedar (Isaki Lacuesta, Pere Vilà, 2006)Dimarts 13 de juny mateix, però a les 21.30 h, Manel Guerrero també serà a la sala Laya per presentar el film de Rouben Mamoulian Queen Christina, protagonitzat per una Greta Garbo que era objecte d’una admiració absoluta per part de Palau i Fabre –fins al punt que li va dedicar-li un guió que es podrà veure a les vitrines de l’exposició a la Filmoteca. De fet, el poeta li va dedicar aquestes paraules: "Potser aquest és el gran secret de Greta Garbo. El fet d'haver aconseguit elevar i congriar tota la càrrega sensitiva de la persona en el rostre, fa que el seu erotisme -l'erotisme és sempre ambivalent- s'apropi més a l'amor que a la pura sensualitat. L'Eros gretagarbià és eminentment alat".

Finalment, el breu cicle sobre la relació entre Palau i Fabre i el cinema inclou una sèrie de retrats fílmics del personatge i la seva obra, ja sigui en forma d’entrevistes o d’anàlisi cinematogràfiques basades en els seus escrits. Conformen la sessió, prevista per a dimecres 14 de juny i que ens presentaran alguns dels autors dels films, les següents pel·lícules: Josep Palau i Fabre (Martí Rom, 1993); Mar Palau (Correspondències) (Isaki Lacuesta, 2006); Saber nedar (Isaki Lacuesta, Pere Vilà, 2006) i Vides de Palau i Fabre (Olga Palet, Pere Secorún, 2006).