Weegee i els fotògrafs de premsa, retratats pel cinema

Imatge
06/07/2017
A partir de dimarts 11 de juliol, el cicle ‘Fotògrafs de premsa: artista i paparazzo’ dialoga amb l'exposició "Weegee by Weegee" a la Fundació Foto Colectania

Aquest mes de juliol, i com a complement de l’exposició de la Fundació Foto Colectania “Weegee by Weegee” -que reuneix un centenar d'imatges al famós cronista novaiorquès-, dediquem un petit cicle de quatre títols a reflectir la manera com el cinema ha retratat els fotoperiodistes.

Weegee (pseudònim d’Arthur H. Felling), magnífic cronista gràfic del Nova York dels anys 30 i 40 del segle passat, es movia com peix a l’aigua entre la policia i la màfia, i va convertir el crim en espectacle. Sempre va ser conscient de la qualitat del seu treball i, ja abans que el seu treball el consagrés com una figura cèlebre del fotoperiodisme, firmava totes les seves fotos com “Weegee The Famous”.

Gairebé un segle després, l’obra de Weegee, amb un estil descarnat i dramàtic, continua emocionant com a fidel reflex d’una societat i de la vida nocturna d’una ciutat que coneixia millor que ningú. La seva personalitat i les seves aventures -Weegee va tenir una vida quasi de pel·lícula, incloent una invitació per treballar a Hollywood-van inspirar títols de cinema negre com The Public Eye (Howard Franklin, 1992), en què Joe Pesci encarna un sòsia de Weegee, el reporter gràfic que arriba al lloc del crim al mateix temps que la policia. Un film negre a mig camí entre la fabulació pura i l’especulació sobre fets reals i el títol que obre, dimarts 11 de juliol a les 20.00 h, el cicle Fotògrafs de premsa: artista i paparazzo.

Aquesta sessió inaugural comptarà amb una presentació a càrrec d'Esteve Riambau, director de la Filmoteca de Catalunya; Pepe Font de Mora, director de Foto Colectania, i el fotògrafs Antonio Espejo i Pepe Encinas, ambdós reconegudíssims professionals amb una àmplia trajectòria en diversos mitjans.

L.A. Confidential (Curtis Hanson, 1997)Els altres tres films del cicle són: L. A. Confidential (1997), l’adaptació a la pantalla que va fer Curtis Hanson de l’atmosfera densa i viciada de l’univers creat pel novel·lista James Ellroy, amb altes dosis de corrupció policíaca, premsa sensacionalista, prostitució i crim, alguns dels elements a què s’enfronten dos policies de caràcters ben diferents; Roman HolidayVacances a Roma (1953), el clàssic de William Wyler en què Gregory Peck ésun periodista que reconeix la princesa que interpreta Audrey Hepburn i es proposa d’enganyar-la per aconseguir el gran reportatge de la seva vida; i Life (2015), que recrea l’amistat entre el fotògraf Dennis Stock i el mític James Dean, iniciada arran d’un reportatge del 1955 per a la revista Life. La va dirigir Anton Corbijn, fotògraf i director de videoclips de capçalera de determinada escena rock. El seu debut al cinema, Control (2007), precisament se centrava en la vida d’Ian Curtis, el cantant de Joy Division, una de les bandes per a les quals Corbijn va treballar com a fotògraf.

L’exposició Weegee by Weegee es podrà visitar a Foto Colectania (Passeig Picasso, 14 de Barcelona) fins al 5 de novembre.