Bertrand Tavernier. el cinema i res més

Cicles
Bertrand Tavernier
el cinema i res més
pdf

Capitaine Conan

Capitán Conan
  • Direcció: Bertrand Tavernier
  • Guió: Jean Cosmos i Bertrand Tavernier (Novel·la: Roger Vercel)
  • Música: Oswald D'Andrea
  • Fotografia: Alain Cloquart
  • Interpretació: Philippe Torreton, Samuel Le Bihan, Bernard Le Coq, Catherine Rich, François Berleand, Claude Rich
  • Producció: França
  • Any: 1996

La critica diu

 

Capitaine Conan és l’adaptació d’una novel•la de Roger Vercel que Tavernier va llegir quan tenia catorze anys i que li causà un gran impacte, ja que era el primer cop que es trobava un antiheroi. De fet, es fixa en els records de guerra de Vercel que es representen a la seva obra sota els trets del personatge de Norbert (interpretat per Samuel Le Bihan), fascinat i esfereït alhora per guerrer Conan (Philippe Torreton). Conan no és pas un soldat d’ofici. És un petit mercer que treballa als mercats bretons i que, un cop al front, es transforma en un poderós líder d’homes i esdevé un feroç combatent durant la batalla. Tavernier, per mostrar-nos que no és només un director d’abismes psicològics, ha escollit l’espectacular atac als russos als aiguamolls del delta del Danubi, dirigida de manera superba. Els soldats figurants –tant els russos com els francesos- han estat formats per l’exèrcit romanès. L’aigua era molt freda i aquells que havien de caure al riu duien vestidures especials sota els seus uniformes. La seqüència va ser filmada sense repeticions, ja que els dos “exèrcits” coneixien els seus objectius –els russos travessar el riu i els francesos baixar el turó per impedir-ho- cadascú sabent si l’altre havia d’estar mort o havia de disparar. Les explosions estaven previstes molt a prop dels homes i sabien com havien d’actuar, segons el seu destí, havien de fingir la vida o la mort. La càmera era enmig de la gentada, com un altre soldat, oferint-nos en viu i en directe i com per atzar una visió esbiaixada.

 

 

Va ser un rodatge molt físic. Actors i tècnics, tots estaven esgotats, coberts de fang. Els romanesos bevien molt d’acohol i, quan al final es veu el camp de cadàvers, ells estaven realment dormint la mona! Els fumígens ho emboiraven tot; tanmateix a la càmera, Alain Choquart havia de seguir els personatges principals i enregistrar tot allò que li semblava bé dels seus voltants. La febre de la lluita encenia a tothom i Samuel Le Bihan, animat pel foc de l’acció, volia capbussar-se al riu, com Torreton, tot i que el seu personatge s’havia de mantenir a la rereguarda. Tot i que Norbert és un humanista que conserva una certa distància i denuncia aquesta salvatjada que empara als homes en les seves circumstàncies, s’ha deixat dur per unes explosions que hi ha al seu davant. Sinó el sentit de l’escena s’hagués perdut i la llum del final del dia no permetria més que recomençar.

Per exemple, el rodatge del darrer pla de la seqüència esdevingué problemàtic: no hi havia més russos, les barques havien estat enfonsades i només quedava Torreton tot sol. Sembla ser que a Tavernier no li agradava gaire això; preferia més moviment en un segon pla, però l’actor s’havia estat preparant tot el dia per aquesta escena;  podria tornar a gravar a l’endemà amb la mateixa energia sense tot el que havia passat anteriorment? el cineasta, per tant, es va adaptar i finalment és ara que, el personatge sol, sembla fins i tot més salvatge! Els bons plans sorgiren a la pel•lícula, molt millors encara d'allò que el guió havia previst. Tot l’equip estava entusiasmat malgrat que els participants tenien la impressió d’haver arrencat l’escena exactament igual a com el grup de Conan havia arrencat la victòria. El rodatge s’acabà avançada una fosca nit, i finalment l’escena va resultar més dramàtica i preciosa que si s’hagués filmat en un planejat crepuscle.

 

Predal, Réne. Bertrand Tavernier: qu’est-ce que la mise en scène? “Jeune Cinéma”, núm. 322-323 (printemps 2009), pàg. 6-14.
 

Bibliografia

 

- Bouquet, Stéphane. Capitaine Conan. “Cahiers du ciéma”, núm. 507 (nov. 1996), pàg. 59-60.

- Capitaine Conan. En Hay, Stephen. Bertrand Tavernier: the film-maker of Lyon. London ; New York: I.B. Tauris, cop. 2000. Pàg. 179-188.

- Capitaine Conan. En Raspiengeas, Jean-Claude. Bertrand Tavernier. [Paris]: Flammarion, 2001. Pàg. 465-486.

- Capitán Conan (Capitaine Conan)(DVD). Madrid: Avalon Distribución Audiovisual, DL 2009.

- Chaput, Luc. Capitaine Conan. “Séquences”, núm. 191 (juil.-août 1997), pàg. 48-49.

- Montagne, Albert. Jean Cosmos, scénariste. “Les Cahiers de la Cinémathèque”, núm. 69 (nov. 1998), pàg. 3-4.

- Prédal, René. Bertrand Tavernier: qu'est-ce que la mise en scène? “Jeune Cinéma”, núm. 322-323 (printemps 2009), pàg. 6-14.

- Riambau, Esteve. Bertrand Tavernier: entrevista. “Dirigido por”, núm. 256 (abr. 1997), pàg. 23-25.

- Riambau, Esteve. El último día de la guerra. “Dirigido por”, núm. 256 (abr. 1997), pàg. 20-22.

- Vachaud, Laurent ; Jeancolas, Jean-Pierre. Capitaine Conan./ 'Ne pas savoir à l'avance qui a tort et qui a raison...' “Positif”, núm. 429 (nov. 1996), pàg. 14-24.

- Véray, Laurent. Les héros sont fatigués: le soldat de la Grande Guerre dans le cinéma français de 1960 à nos jours. “CinémAction”, núm. 113 (oct. 2004), pàg. 184-191.

- West, Joan M. ; West, Dennis. Filming a forgotten war: an interview with Bertrand Tavernier. “Cineaste”, vol. 23, núm. 3 (Apr. 1998), pàg. 20-23.

- Zárate, Alexander. Tavernier: un cineasta a reconsiderar. “Dirigido por”, núm. 397 (feb. 2010), pàg. 82-85.

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema