Dossier didàctic 2015-2016. curs 2015-2016 (3r trimestre)

Filmoteca per a les escoles
Dossier didàctic 2015-2016
curs 2015-2016 (3r trimestre)
pdf

Balseros

  • Direcció: Carles Bosch, Josep Maria Doménech
  • Guió: Carles Bosch, Josep Maria Doménech, David Trueba
  • Música: Lucrecia
  • Fotografia: Josep Maria Doménech
  • Interpretació: Documental
  • Producció: Catalunya
  • Any: 2002

Balseros és un documental que parteix d’un reportatge pel programa 30 minuts dirigit per Carles Bosch i Josep María Domènech el 1994. Els dos reporters van seguir la història de varis testimonis que van decidir llançar-se al mar amb rais durant la “crisis de los balseros” de Cuba. Al cap d’uns anys els van retrobar i el documental ens permet seguir les seves històries humanes, les expectatives i els desitjos, i l’adaptació a la nova realitat.

 

Divendres 20 de maig - 17.00 h

 

 

Temes Clau

- Periodisme  - Documental  - 30 minuts - Exili  - Refugiats - Balses - Cuba - Guantànamo

- Estats Units - Bloqueig econòmic - Immigració

La critica diu

 

La crisi econòmica derivada de la caiguda del Mur de Berlín i de l’asfíxia amb la que els Estats Units van pressionar el règim de Fidel Castro va provocar que, el 1994, 50.000 mil cubans es decidissin a abandonar l’illa en precàries embarcacions de fabricació artesanal. El dictador va tolerar aquest exili de dissidents amb destí a les costes de Florida. Els supervivents van ser temporalment reclosos pels Estats Units a la base militar de Guantánamo, i la dramàtica situació va donar peu a l’anomenada “crisis de los balseros”.

Un equip de Televisió de Catalunya destacat pel programa 30 minuts es va desplaçar llavors a l’illa caribenya per rodar aquests esdeveniments. Carles Bosch i Josep Maria Domènech van recollir una sèrie de testimonis focalitzats en set personatges als quals, dos anys més tard, van retrobar ja instal•lats als Estats Units. A aquest material, rodat el 1996 i també emès per la televisió pública catalana, li han afegit ara un apèndix que, amb la perspectiva dels set anys transcorreguts des de l’inici d’aquesta aventura humana, ha donat pas a aquest llargmetratge dramàticament organitzat amb la col•laboració de David Trueba.

El conjunt posseeix un valor documental excepcional basat en una mirada que prioritza la dimensió humana i individual sobre el context polític. Tan sols un parell d’intervencions televisives de Clinton i Castro són necessàries per fixar les posicions oficials. La resta del film són les vivències d’uns personatges de perfils diferents dels quals la desesperació porta a emprendre un viatge que, amb el transcurs dels anys, perd la seva condició d’utopia per a retornar a la realitat. Una altra realitat (que un dels protagonistes qualifica “de Guatemala a Guatepeor”), però realitat al cap i a la fi. El cinema la capta amb la perspectiva del temps atrapat per la càmera i amb la seva capacitat per saltar barreres polítiques i geogràfiques en les emotives seqüències on les famílies dividides a les dues ribes del Carib es beneficien de les imatges com a mitjà de comunicació.

Riambau, Esteve. Balseros. “Fotogramas”, núm. 1903, (mayo 2002), pàg. 18.

Proposta d’activitats

3r i 4t d'ESO i Batxillerat/CF

 

  • Per quines raons els personatges decideixen deixar Cuba i anar-se’n cap a un altre país? Què esperen trobar als Estats Units? Què és l’american dream del que parlen Juan Carlos i Óscar del Valle? Al final del documental es mostra la seva situació uns anys més tard, creus tots han trobat allò que buscaven?

 

  • Mireu la següent reflexió del director del documental Carles Bosch en la qual es fa la pregunta: “Com aconseguir que un fet puntual i local segueixi interessant al llarg dels anys, quan la notícia ja s’ha consumit?”. Busqueu les diferències entre una notícia periodística i un documental.

https://www.youtube.com/watch?v=loQKbLeOPAQ

 

  • Balseros se centra en set testimonis humans de l’anomenada “crisis de los balseros” però les causes polítiques dels esdeveniments que fan que decideixin marxar de Cuba queden omeses i tampoc s’utilitza la veu en off, recurs molt emprat en els documentals per aportar informació. Els testimonis són una font d’informació objectiva o subjectiva sobre el conflicte? Què aporta que els directors hagin pres aquesta mirada (només testimonis, sense context polític i sense veu en off)?

 

  • Els documentals ens mostren, cara a cara, altres realitats polítiques i socials que poden no agradar-nos i ens conviden a tenir una mirada crítica i compromesa amb la realitat que ens envolta. Consideres que segueix essent important conèixer la història d’aquestes persones? Coneixes altres conflictes (passats o actuals) que hagin suposat un gran èxode d’habitants d’un país i aquests hagin esdevingut refugiats?

 

Completeu el vostre visionat

 

  • Balseros (DVD). Barcelona: Laurenfilm, DL 2002.
  • Balseros. “Fotogramas”, núm. 1902 (abr. 2002), pàg. 178
  • Cockrell, Eddie. Balseros. “Variety”, núm. 388.1  (Aug. 2002), pàg. 44.
  • Feinstein, Howard. Rafters. “Variety”, núm. 366.8  (Mar. 1997), pàg. 35.
  • Riambau, Esteve. Balseros. “Fotogramas”, núm. 1903, (mayo 2002), pàg. 18.

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

La biblioteca us recomana

El documental / Magdalena Sellés
Bicicleta, cullera, poma / Carles Bosch
Welcome / Philippe Lioret