Dossier didàctic. curs 2015-2016 (2n trimestre)

Filmoteca per a les escoles
Dossier didàctic
curs 2015-2016 (2n trimestre)
pdf

Gran Torino

  • Direcció: Clint Eastwood
  • Guió: Nick Schenk
  • Música: Kyle Eastwood i Michael Stevens
  • Fotografia: Tom Stern
  • Interpretació: Clint Eastwood, Christopher Carley, Bee Vang, Ahney Her
  • Producció: Estats Units
  • Any: 2008

 

Walt Kowalski (Clint Eastwood) és un treballador jubilat  de la indústria de l’automòbil i veterà de la Guerra de Corea. Tot just ha enviudat i la seva ocupació més important és cuidar d’un Ford Grand Torino del 1972 i beure cervesa al porxo de casa seva. Walt es passa el dia remugant i rondinant amb tothom amb qui tracta i és incapaç d’adaptar-se als canvis del barri on viu, especialment una onada d’immigració d’asiàtics. El jove Thao (Bee Vang), veí seu, és obligat per la seva mare a ajudar a Walt, iniciant-se així una relació que farà que l’ancià s’hagi de qüestionar els seus prejudicis. 

 

Dimecres 30 de març - 18.30 h

Dissabte 2 d'abril - 19.30 h

 

Temes Clau

 

Racisme – Prejudicis -  Ghettos – Immigració – Vellesa

– Excombatents – Armes de foc – Drama – Redempció – Moral

La critica diu

 

Quan els rumors van disparar la idea que Gran Torino podia ser una nova i crepuscular aventura de Harry Callahan (N.T: Personatge principal de Dirty Harry, Don Siegel 1971), hi havia una certa veritat camuflada rere la pista falsa: Walt Kowalski, el veterà de la Guerra de Corea, racista, masclista i crispat que protagonitza el seu anunciat comiat de la interpretació, és, en bona mesura, l’eco elegíac d’un arquetip que Eastwood va immortalitzar quan gairebé ningú sospitava que en ell bategava el pols d’un clàssic contemporani. En la distància que separa a Callahan de Kowalski dins de la cronologia de la reivindicació crítica d’Eastwood hi ha el problema essencial d’una pel•lícula com Gran Torino: hagués estat enlluernador trobar un treball així quan ningú prenia seriosament Eastwood i no quan és preceptiu treure la vara de mesurar que un reserva als clàssics contemporanis cada vegada que s’estrena una de les seves pel•lícules. En altres paraules, Gran Torino es veu  llastada per una forçada condició autoconscient, de comiat ritual.

Conte moral (que no moralista) sobre la redempció, el sacrifici i la possibilitat de construir-se una memorable desaparició després d’una vida en clarobscur, Gran Torino combina profunditat i subratllats empipadors, discutibles opcions d’estil i poderosos moments en què es revela l’ànima trencada de l’arquetip.

 

Costa, Jordi. Gran Torino. “Fotogramas” núm 1984 (Febrero 2009), pàg 16.

Proposta d’activitats

2n cicle d'ESO i Batxillerat/CF

 

  • El títol de la pel·lícula porta el nom del cotxe que Walt Kowalski guarda amb gran recel al seu garatge, un Ford Gran Torino del 1972. Busqueu informació i expliqueu quina importància té la Ford Motor Company per als EUA i la producció industrial. Què significa el Gran Torino per a Walt Kowalski? I per a la generació més jove (Thao i Ashley Kowalski)?

 

  • Walt Kowalski és un excombatent de la Guerra de Corea, racista, que es nega a acceptar que el seu barri ha canviat i que està acollint l’arribada migratòria d’una comunitat asiàtica. Busqueu informació i expliqueu breument la guerra de Corea. Quins prejudicis té Walt cap als asiàtics? Què coneixem finalment de l’ètnia i la cultura hmong?

 

  • Des que la història comença, amb el funeral de la dona de Walt, fins al final de la pel·lícula, el personatge principal va canviant de manera de ser, de pensar i la seva actitud cap al món que l’envolta. La transformació del personatge a través dels canvis en la caracterització és una de les eines narratives del cinema.

Descriviu el Walt Kowalski de l’inici i del final de la pel·lícula. Com ha canviat i què l’ha fet canviar? En quines escenes claus ho veiem?

 

 

Completeu el vostre visionat

 

- Aguilar, Carlos. Continuarà (2003-2009). En: Clint Eastwood. Madrid: Cátedra, 2009, pàg. 239-271.

- Alarcón, Tonio L. No es país para imberbes. “Dirigido por”, núm. 386 (feb. 2009), pàg. 26-27.

- Bénoliel, Bernard. Entre fantasmas. En: Maestros del cine: Clint Eastwood. Paris: Cahiers du cinéma, cop. 2010, pàg 83-93.

- Costa, Jordi. Gran Torino. “Fotogramas” núm 1984 (feb. 2009), pàg 16.

- DD.AA. Gran Angular: Eastwood/Finsher. “Cahiers du Cinema España”, núm. 20 (feb. 2009), pàg 6-24.

- Gran Torino (DVD). Madrid: Warner Bros, cop. 2009.

- Ors, Javier. Gran Torino. En: El Universo de Clint Eastwood. Madrid: Notorious, cop. 2009, pàg 172-176.

- Piccardi, Adriano. Clint Eastwood: un cinema che ci riguarda. Recco-Genova: Le Mani, cop. 2012

- Sánchez, Sergi. 8 estrenos con sabor a Oscar: Gran Torino. “Fotogramas” núm 1984 (feb. 2009), pàg 110.

- Schickel, Richard. Clint. Paris: Flammarion, cop. 2011, pàg 272-277.

- Wilson, Michael Henry. You are never too old to learn: Gran Torino. En: Eastwood on Eastwood. Paris: Cahiers du cinéma, cop. 2010, pàg 206-211.

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

 

Altres activitats relacionades:

El punt de vista

Cinema, memòria, pau i drets humans

 

La biblioteca us recomana

Las Cien mejores películas sobre el racismo / David Felipe Arranz
Million Dollar Baby / Clint Eastwood
El señor Ibrahim y las flores del Corán / François Dupeyron