Dossier didàctic. curs 2017-2018

Filmoteca per a les escoles
Dossier didàctic
curs 2017-2018
pdf

En un mundo libre

It's a Free World...
  • Direcció: Ken Loach
  • Guió: Paul Laverty
  • Música: George Fenton
  • Fotografia: Nigel Willoughby
  • Interpretació: Kierston Wareing, Juliet Ellis, Leslaw Zurek, Joe Siffleet, Colin Caughlin, Maggie Russell, Raymond Mearns, Davoud Rastagoud, Mahin Aminnia
  • Producció: Gran Bretanya-Polònia-Itàlia-Espanya-Alemanya
  • Any: 2007

L’Angie acaba de ser despatxada i juntament amb la seva amiga Rose decideixen obrir una agència de treballs temporals per a immigrants, un món de mà d’obra barata i sense lleis. Un negoci aparentment rendible però en el qual començaran a trobar problemes.

 

Dissabte 3 de febrer - 22.00 h
Dimecres 7 de febrer - 21.30 h
 

Temes Clau

Globalització - Drets Humans – Immigració -

Drets Laborals - Treball precari- Estat del Benestar-

Europa - Història - Economia- Cinema Social 

La critica diu

Si la gran objecció atribuïble a Ken Loach és que es repeteix, benvingut sigui. D’això, fa uns anys, se’n deia cinema d’autor. Si, en aquest cas, el segell d’aquest sacseig de l’Imperi britànic incomoda perquè és polític, la raó s’ha de buscar en les lacres socials tan inesgotables com en perpètua renovació. El cineasta ja havia tractat el tema de la immigració a Carla’s Song i Bread & Roses, però a It’s a Free World... fila més prim i afegeix la denúncia de les empreses de contractació temporal d’immigrants, legals i il·legals, procedents de l’Est o d’Iran. La novetat resideix en la protagonista, una víctima de la precarietat laboral a qui les circumstàncies converteixen  en depredadora d’una classe social inferior a la seva. L’heroïna, guapa, rossa i que respon al nom d’Angie (Kierston Wareing), es converteix en dimoni a través de la primera de les contradiccions derivades de contractar immigrants legals sense disposar de llicència fiscal, de la violència en la televisió i la real, o de guanyar molts diners i no pagar. Loach navega entre elles amb pols ferm i la mirada impecable de qui assumeix el paper de cronista d’un món suposadament lliure i del qual les seves monstruositats no admeten un altre traç que no sigui majúscul.

Esteve Riambau. “Fotogramas”, núm 1973 (mayo 2008), pàg. 20.

Proposta d’activitats

3rt i 4rt d’ESO i Batxillerat

 

  • La Filmoteca de Catalunya inicia l’any 2018 amb un cicle dedicat al director de la pel·lícula, el britànic Ken Loach. Llegeix aquesta entrevista amb ell:

    http://www.elperiodico.com/es/ocio-y-cultura/20160523/ken-loach-entrevista-palma-de-oro-cannes-yo-daniel-blake-5152480

    A partir de l’entrevista i la pel·lícula que has vist, podries definir quin tipus de cinema fa? Com es relaciona aquest cinema amb la realitat?
     

  • El veterà director, guanyador de dues palmes d’or a Cannes, té 31 pel·lícules a la seva filmografia. Cerca quines són les temàtiques que més apareixen als seus films.
     
  • Loach ha centrat les seves crítiques ens els darrers films en la crítica a la destrucció de l’Estat del Benestar a Europa. A Un mundo libre també hi és, aquesta crítica. Saps a què ens referim quan parlem d’Estat de Benestar?  Investiga sobre l’origen del terme.
     
  • El director va fer Un mundo libre amb el seu guionista habitual, Paul Laverty, qui va guanyar el premi al Millor Guió al Festival de Venècia per aquest film. Assenyala quines són les funcions del guionista en una pel·lícula i en què es diferencien de les funcions del director.
  • Mira aquest fragment de la pel·lícula (des del minut 55:06 al 57:12):

Angie, la protagonista, li diu al seu pare: “Tu vas estar 30 anys a la mateixa feina, jo ja porto més de 30 feines”. Com creus que han canviat el mercat laboral en les darreres dècades a Europa?

 

  • Llegeix aquesta notícia sobre les reformes laborals dels darrers 40 anys a Espanya.

    https://elpais.com/economia/2012/02/10/actualidad/1328866949_808378.html

    Cerca el significat de termes com: acomiadament barat / flexibilització laboral /temporalitat /precarietat laboral.
     

  • Com creus que serà el mercat laboral que us trobareu quan acabeu els vostres estudis?
     
  • Llegeix aquesta notícia. Veus semblances amb les condicions de vida i laborals dels personatges que veiem a la pel·lícula? Comenta el fet, recollit a la notícia, que l’explotació laboral afecta de manera més severa a les persones immigrades. Per què creus que passa?

    http://www.lavanguardia.com/economia/20150601/54431562336/espana-explotacion-laboral.html

     

  • Veiem que el personatge protagonista, Angie, presenta moltes contradiccions. No és un personatge pla, està ple de matisos. Què n’opines? Justificaries les seves accions?
     
  • Diries que és habitual trobar-te protagonistes amb aquesta ambigüitat moral a les pel·lícules? Quins trets presenten habitualment els protagonistes? Com es contraposen als antagonistes? Quin diries que és l’antagonista a aquesta pel·lícula, on els bons i els dolents no estan tan clarament definits?
     
  • Consideres que a la vida real  les fronteres entre bons i dolents estan molt clares o és més aviat com el que veiem al film de Ken Loach?
     
  • Aquesta pel·lícula és una coproducció entre Regne Unit, Itàlia, Alemanya, Espanya i Polònia. Saps què vol dir que una pel·lícula sigui una coproducció? Quina és la funció dels productors en un film?

Altres activitats relacionades

Completeu el vostre visionat

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

  • Hernández, Esteban. Sobrevivir en el nuevo mundo. “Dirigido por”, núm. 375 (feb. 2008), pàg. 32-33.
  • Kausch, Franck. It's a Free World!: du mécanique plaqué sur du vivant. “Positif”, núm. 563 (janv. 2008), pàg. 7-8.
  • Leigh, Jacob. The Cinema of Ken Loach: art in the service of the people. London; New York: Wallflower, 2002.
  • McKnight, George. Agent of challenge and defiance: the films of Ken Loach. Trowbridge: Flicks Books, 1997.
  • Simon, Alissa. It’s a free world…”Variety”, vol. CDVIII, núm. 4 (Sept. 10, 2007), pàg. 88.

La biblioteca us recomana

Iglesias Santos, Montserrat. Imágenes del otro: identidad e inmigración en la literatura y el cine. Madrid: Biblioteca Nueva, co
The Visitor (Tom McCarthy, 2007)
Le Havre (Aki Kaurismaki, 2011)