Dossier didàctic . curs 2015-2016 (1r trimestre)

Filmoteca per a les escoles
Dossier didàctic
curs 2015-2016 (1r trimestre)
pdf

Why We Fight

  • Direcció: Frank Capra i Anatole Litvak
  • Guió: Julius J. Epstein. Philip G. Epstein, Robert Heller, Eric Knight, Anatole Litvak i Anthony Vieller
  • Interpretació: Documental
  • Producció: Estats Units
  • Any: 1942-1945

 

Why We Fight (1942-1945) és una sèrie de set documentals realitzada per Frank Capra en plena Segona Guerra Mundial. El projecte cinematogràfic va ser un encàrrec del govern dels Estats Units al director, ja que en aquell moment es considerava el cinema com un mitjà idoni per arribar a tota la societat. La finalitat era crear uns documents informatius, destinats a civils i militars, que servissin per a entendre perquè havien de lluitar i implicar-se a la Segona Guerra Mundial. L’element informatiu era important perquè hi havia una pretesa utilització no propagandística de la informació, ja que es considerava que la societat nord-americana era lliure i democràtica.

Prelude to war (1942), The Nazis Strike (1943), Divide and Conquer (1943), The Battle of Britain (1943), The Battle of Russia (1943), The Battle of China (1944), War comes to America (1945)

 

Dimecres 16 de desembre - 17.00 h

 

Temes Clau

 

- Informació - Propaganda - Mitjans de comunicació - Imatges d’arxiu - Documental

- Ús bèl·lic dels mitjans - Cinema bèl·lic - Segona Guerra Mundial - Estats Units

La critica diu

 

La missió de Capra era realitzar pel•lícules de muntatge a partir de materials preexistents, de manera que la seva primera decisió al respecte va ser veure els documentals que Leni Riefensthaal va elaborar al servei del Tercer Reich. Sembla que, la seva primera reacció va ser el desànim: així com ell mai aconseguiria fer pel·lícules com aquelles, l’exèrcit dels Estats Units mai podria vèncer a la màquina de guerra hitleriana. Malgrat tot, com és ben sabut, ambdós ho van aconseguir. Pel que fa a Capra, treballs com The Battle of Russia van ser lloats inclús per Pudovkin, i War Comes to America pot considerar-se una de les grans obres mestres de la seva filmografia. Sigui com sigui, el cineasta no només va utilitzar fragments documentals de tots dos bàndols, sinó que també alguns talls pertanyents a pel·lícules de ficció tant nord-americanes com alemanyes, com detalla Joseph McBride a la seva biografia del director, Frank Capra. The Catastrophe of Success. I aquells mètodes van qüestionar la veracitat de la narració històrica tradicional i a la vegada van propiciar la clau per entendre totalment el cine de Capra: més que documents sobre la Depressió en forma de comèdia, les seves pel•lícules anteriors es revelaven ara com l’intent de construir una Amèrica somiada a partir de l’artifici cinematogràfic, de la mateixa manera que Prelude to War o The Nazis Strike narraven a la seva manera idealitzada els antecedents de la Segona Guerra Mundial.

 

Losilla, Carlos. Cómo mostrar la realidad de la guerra.  "Dirigido por",  núm. 352 (enero 2006), pàg. 70-71,
 

Proposta d’activitats

ESO i Batxillerat/CF

 

  • Frank Capra va utilitzar imatges de noticiaris, altres documentals i pel·lícules de ficció d’un bàndol i altre per fer la sèrie Why We Fight, amb una intenció informativa. Tot i així, amb els anys s’ha criticat la intenció propagandística de la sèrie de documentals.  Ramon Girona escriu sobre les pel•lícules:

“Aquesta fina línia que separa la informació i la propaganda, la didàctica i la propaganda, és la que va creuar diverses vegades la sèrie produïda per Capra”.

En quina d’aquestes dues categories situaries Why We Fight ?

 

  • Hi ha una “veu en off” que narra tota la sèrie de documentals. Busca què és la “veu en off” en l’audiovisual i quin tipus d’usos pot tenir. En el cas dels documentals Why We Fight compareu un visionat amb la narració “veu en off” i un altre amb les imatges sense so, per veure els efectes que té en la percepció.

Amb quina intenció parla la “veu en off” de Why We Fight i a qui podria representar?

 

  • L’encàrrec realitzat pel govern dels Estats Units a Frank Capra (i altres pel·lícules a diversos cineastes) va fer-se aprofitant el poder del cinema com a eina per comunicar a la societat nord-americana. Es pot crear un debat sobre l’ús dels mitjans de comunicació en general.

Quins són els seus objectius? Ens mostren la realitat tal i com és o són una visió parcial?

 

Completeu el vostre visionat

 

- Bazin, André.  On Why we fight: history, documentation, and the newsreel (1946). “Film & History”, vol. 31, núm. 1 (2001), pàg. 60-61.

- Capra, Frank. Frank Capra: el nombre delante del título. Madrid: T&B, 2007.

- Girona, Ramon. “Why we fight” de Frank Capra: el cinema al servei de la causa aliada. Valencia: Ediciones de la Filmoteca, 2009.

- Losilla, Carlos. Cómo mostrar la realidad de la guerra.  “Dirigido por” núm. 352 (enero 2006), pàg. 70-71.

- Murphy, William T.  The method of 'Why we fight'. “Journal of Popular Film and Television”, vol. 1, núm. 3 (Summer 1972), pàg. 185-196.

- Why We Fight [Prelude to war (1942), The Nazis Strike (1943), Divide and Conquer (1943), The Battle of Britain (1943), The Battle of Russia (1943), The Battle of China (1944), War comes to America (1945)] [recurs electrònic]. <https://archive.org/> [consulta realitzada el 2 de desembre de 2015]

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

 

Altres activitats relacionades:

El pla i el muntatge

El punt de vista

  

 

La biblioteca us recomana

Historia y cine: realidad, ficción y propaganda / María Antonia Paz Rebollo i Julio Montero Díaz (ed.)
El triunfo de la voluntad / Leni Riefenstahl
Banderas de nuestros padres / Clint Eastwood