El serial cinematogràfic.

Aula de cinema
El serial cinematogràfic
pdf

 

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

- Aziza, Claude. Le cinéma refuge du feuilleton. “Les Cahiers de la Cinémathèque”, núm. 62 (mars 1995), pàg. 19-22.

- Bao, Weihong. From Pearl White to White Rose Woo: tracing the vernacular body of Nüxia in Chinese silent cinema, 1927-1931. “Camera Obscura”, vol. 20, núm. 60 (2005), pàg. 192-231.

- Birchard, Robert S. The adventures of Francis Ford and Grace Cunard. “American Cinematographer”, vol. 74, núm. 7 (July 1993), pàg. 77-82.

- Bottiroli, Giovanni. La narrazione illimitata. “Segnocinema”, vol. 12, núm. 54 (mar.-apr. 1992), pàg. 3-10.

- Boulenger, Marc-Georges. Criminels et justiciers silencieux. “CinémAction”, núm. 112 (juin 2004), pàg. 214-223.

- Cline, William C. In the nick of time: motion picture sound serials. Jefferson, NC ; London: McFarland, 1984.

- Cline, William C. Serials-ly speaking. Jefferson, NC ; London: McFarland, 1994.

- Feuillade and the French serial. “Velvet Light Trap”, núm. 37 (Spring 1996), pàg. 1-98.

- García-Royo, Antonio. Los Primeros héroes de la pantalla nacieron con el cine de episodios. “Agr: coleccionistas de cine” vol. I, núm. 1 (marzo 1999), pàg. 72-85.

- Gubern, Roman. Historia del cine. Barcelona: Lumen, 1991.

- Jackson, Jean-Pierre. La Suite au prochain épisode... : le "serial" américain 1912-1956. Crisnée: Yellow Now, cop. 1994.

- La Breteque, François de. Le film en tranches. Les mutations du film à épisodes 1918-1926. “Les Cahiers de la Cinémathèque”, núm. 33-34 (automne 1981), pàg. 89-102.

- Lacourbe, R. Un monde fou, fou, fou ou l'étrange univers du serial. “Ecran”, núm. 69 (mai 1978), pàg. 42-50.

- Lahue, Kalton C. Bound and gagged: the story of the silent serials. New York ; London: A.S. Barnes: Thomas Yoseloff, 1968.

- Lahue, Kalton C. Continued next week: a history of the moving picture serial. Norman: University of Oklahoma Press, 1969.

- Lambert, Josh. "Wait for the next pictures:" intertextuality and cliffhanger continuity in early cinema and comic strips. “Cinema Journal”, vol. 48, núm. 2 (Winter 2009), pàg. 3-25.

- Mitry, Jean. Les Sérials en Amérique et en Europe, 1908/1930. Paris: Institut des hautes études cinématographiques, 1970.

- Morris, Justin J. Extratextuality and the silent film serial: read it today, see it tonight. “CineAction”, núm. 94 (2014), pàg. 45-50.

- Prédal, René. Des serials aux séries du cinéma à la télévision. “CinémAction”, núm. 53 (oct. 1989), pàg. 154-161.

- Probst, Christopher. A retro future. “American Cinematographer”, vol. 85, núm. 10 (Oct. 2004), pàg. 32-43.

- The Silent cinema reader. Lee Grieveson ; Peter Krämer (ed.). London ; New York: Routledge, 2004.

- Singer, Ben. Serial melodrama and the narrative Gesellschaft. “Velvet Light Trap”, núm. 37 (Spring 1996), pàg. 72-80.

- Sterritt, David. Confounding the plausibles: Louis Feuillade's epic crime serials. “Cineaste”, vol. 38, núm. 2 (Spring 2013), pàg. 25-29.

- Trebuil, Christophe. Un Cinéma aux mille visages: le film à épisodes en France, 1915-1932. Paris: Association française de recherche sur l'histoire du cinéma, cop. 2012.