Els teòrics fan cinema: Thom Andersen i Noël Burch

Imatge
Data: 
17/04/2018 - 29/04/2018

Thom Andersen i Noël Burch tenen en comú el fet d’haver impartit classes a la universitat (a Califòrnia l’un, a Lilla l’altre), de ser nord-americans, d’interessar-se pel cinema primitiu, de formar-se en el marxisme i d’haver fet un film plegats ('Red Hollywood'), que també és un llibre comú sobre la caça de bruixes.

Andersen va focalitzar el seu interès en Muybridge i els lligams entre cinema i ciència per revisar també la història de l’anomenat “cinema mut” o la manera com als EUA havien estat desacreditats els blacklisted. Més tard ha indagat sobre la imatge de Los Angeles al cinema. Recentment, el volum Slow Writing: Thom Andersen on Cinema (The Visible Press, setembre 2017) recull diversos articles d'Andersen sobre les avantguardes, els llargmetratges de Hollywood i el cinema contemporani publicats al llarg de cinc dècades.

Noël Burch va començar a ser conegut a casa nostra per la seva Praxis del cine quan la utilització del terme praxis era suficient per identificar a quin corrent pertanyia el teòric. Després, amb El tragaluz del infinito (Ediciones Cátedra, 2006) va posar fi a la divisió de la història del cinema entre “mut” —i primitiu— i “sonor” —i modern. 

Burch situa el naixement de la modernitat abans, quan el cinema crea les seves tècniques novel·lesques del llenguatge per convertir-nos en espectadors omnipresents. Després, Burch ha proposat mirades noves sobre el cinema japonès i les maneres de tractar la sexualitat al llarg de més de 100 anys de fabricació de pel·lícules. De tot això ens en parlarà en directe i a través del seus films i dels realitzats per Andersen. Teoria i pràctica. 

Afegiu el Cicle al vostre Calendari

iCal | Google Calendar 

17/04 Dimarts

Imatge
18:30 h. | Film
Noël Burch . 1985 . VOSC . 78'

Noël Burch analitza com i per què el cinema es va convertir en un art, i com va reflectir i va respondre a les principals necessitats i problemes socials durant els primers anys d’existència en els països que més van contribuir al seu desenvolupament.

Presentació a càrrec de Nöel Burch.
 
Imatge
21:30 h. | Film
Noël Burch . 1985 . VOSC . 78'

Noël Burch analitza com i per què el cinema es va convertir en un art, i com va reflectir i va respondre a les principals necessitats i problemes socials durant els primers anys d’existència en els països que més van contribuir al seu desenvolupament.

Presentació a càrrec de Noël Burch.
 

18/04 Dimecres

Imatge
21:30 h. | Film
Thom Andersen . 2015 . VOSC . 108'

A la manera del Godard d’'Histoire(s) du cinéma', 'The Thoughts That Once We Had' recull múltiples fragments de pel·lícules del segle passat, no identificades però sovint recognoscibles, amb la peculiaritat que està estructurada mitjançant associacions, citacions i conceptes extrets dels escrits cinematogràfics del filòsof Gilles Deleuze 'La imatge-moviment' i 'La imatge-temps'.

 

19/04 Dijous

Imatge
20:00 h. | Film
Thom Andersen, Noël Burch . 1995 . VOSC . 118'

Aquest documental examina els films realitzats per les víctimes de Hollywood durant la caça de bruixes i ofereix un punt de vista diferent d’aquest període clau de la història del cinema.

Presentació a càrrec de Nöel Burch
 

20/04 Divendres

Imatge
19:30 h. | Film
Thom Andersen . 2003 . VOSC . 169'

Per Thom Andersen, Los Angeles és probablement la ciutat més fotografiada del món, però és la menys fotogènica.

 

24/04 Dimarts

Imatge
21:30 h. | Film
Thom Andersen, Noël Burch . 1995 . VOSC . 118'

Aquest documental examina els films realitzats per les víctimes de Hollywood durant la caça de bruixes i ofereix un punt de vista diferent d’aquest període clau de la història del cinema.

 

Llegenda

S/D. Sense diàlegs VE. Versió espanyola
VO. Versió original VOSC. Versió original subtitulada en català
VC. Versió catalana VOSE. Versió original subtitulada en espanyol