Dossier Film (INCLÒS A Dossier didàctic)

A través de los olivos

Zire darakhatan zeyton

Fitxa tècnica

Direcció Abbas Kiarostami
Guió Abbas Kiarostami
Fotografia Hossein Djafarian i Farhad Saba
Interpretació Hossein Rezai, Tahereh Ladanian, Mohamad Ali Keshavarz, Zariefh Shiva, Farhad Kheradmand, Babek Ahmad Poor, Ahmed Ahmed Poor
Producció Iran
Any 1994

Temes clau

 

- Cinema dins de cinema - Iran - Rodatge - Trilogia de Koker - Adolescència - Censura

- Classes socials - Matrimonis concertats

La crítica diu

 

Entre aquestes oliveres que donen nom al títol transcorre el que probablement sigui el més famós i celebrat de tots els finals de les pel·lícules de Kiarostami. Modificat durant al rodatge en respecte a allò que era la idea inicial del cineasta, més pessimista, el final d’A través de los olivos no és exactament un final obert o, quan menys, no és un final ambigu. Kiarostami explica la seva construcció: “En un principi pensava deixar que la parella s’anés allunyant lentament fins a desaparèixer i ja no es divisés. Pensava que sempre existiria entre ells una diferència de classe insuperable i que no hi havia, per consegüent, cap raó perquè la noia assentís. I menys encara quan els pares ja havien dit que no abans de morir: a un país com el meu els morts tenen molt poder(...) [Després] m’he dit que podia deixar de banda les tradicions i somiar una mica en aquesta seqüència, desitjant i suggerint que ella li donés finalment una resposta afirmativa. Com si jo pogués interferir en un problema social (...). El cinema em permet aquesta possibilitat: oblidar-me a vegades de la realitat, trencar amb ella i somiar de tant en tant. I en la meva opinió, són aquestes mateixes emocions les que experimenta el públic en aquest moment, doncs també comparteix el desig de modificar la realitat”.

 

Elena, Alberto. Abbas Kiarostami. Madrid: Cátedra, 2002.
 

Proposta d'activitats

ESO i Batxillerat/CF

 

  • A través de los olivos és la tercera pel·lícula de l’anomenada “trilogia de Koker”, que Kiarostami va realitzar arran del terratrèmol que va sacsejar la regió iraniana de Manjil-Rudbar el 1990. Amb aquesta trilogia el director pretenia reflexionar sobre el valor de la vida. Molts altres cineastes han agrupat els seus treballs en trilogies, organitzades temàtica i/o cronològicament (Trilogia dels Colors de Krzystoff Kieslowski; Abans de l’alba de Richard Linklater i les seves dues seqüel.les, El senyor dels anells de Peter Jackson). Esmenta quines altres trilogies coneixes i reflexiona sobre el valor d’agrupar aquestes obres. Quin acostuma a ser el criteri? Creus que els /les cineastes conceben les trilogies com a tals des de bon inici?

 

  • En aquesta pel·lícula Kiarostami simula el rodatge d’un film. Quins oficis del cinema hi has vist? Creus que hi són tots? Fes un recull de “making-of” de pel·lícules que coneixes, visiona’ls i reflexiona sobre la complexitat de realitzar una producció cinematogràfica.

 

  • A A través de los olivos Kiarostami treballa amb molts actors no professionals. Creus que aquest fet afecta el resultat? Penses que el fet que no siguin professionals la fa més versemblant?

 

  • Com hem dit, aquesta pel·lícula parteix de fets reals (el terratrèmol). Penses que aquest fet converteix la pel·lícula en un documental o es tracta d’una ficció? Creus que una pel·lícula pot enquadrar-se en més d’un gènere? (terror, suspens, documental, comèdia...) Posa exemples.

 

Completeu el vostre visionat

 

- A través de los olivos (Zire darakhatan zeyton)(DVD). Valladolid: Divisa Home Video, DL 2004.

- Abbas Kiarostami: una poética de lo real. Buenos Aires: Fundación Eduardo F. Costantini, 2006.

- Abbas Kiarostami: verdades e ilusiones (DVD). Barcelona: Intermedio, DL 2007.

- Elena, Alberto. Abbas Kiarostami. Madrid: Cátedra, 2002.

- Rosenbaum, Jonathan. Abbas Kiarostami. Villa Allende: Los Ríos, 2013.

- Satorras, Lluís. A través de los olivos. “Dirigido por”, núm. 415 (oct. 2011), pàg. 75-76.

 

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema


 

 

Un equip de rodatge arriba a un poble del nord d'Iran, a la regió de Koker, devastat per un terratrèmol, per realitzar una pel·lícula. Hossein, un noi del lloc, és contractat com a ajudant de l'equip i, a més, se li assigna la interpretació d'un petit paper. Casualment, també hi col·labora en la pel·lícula una noia del veïnat, de qui Hossein està bojament enamorat, però els pares d'ella ho rebutgen per les diferències socials i econòmiques existents entre tots dos.

 

Divendres 6 de març - 19.30 h

Divendres 20 de març - 19.30 h