Programme

Easy Riders, Raging Bulls: el nou Hollywood dels setanta

Easy Riders, Raging Bulls: el nou Hollywood dels setanta
Easy Riders, Raging Bulls: el nou Hollywood dels setanta
Easy Riders, Raging Bulls: el nou Hollywood dels setanta

02/08/2016 - 31/08/2016

calendario

El cert és que, un cop passat el període dels grans estudis, el cinema nord-americà va semblar totalment desorientat. La gran majoria de bons films dels anys seixanta són obra de cineastes europeus, que van donar al cinema una densitat intel·lectual i estètica a la qual abans mai no havia aspirat.

Però els Scorsese, Hooper, Bogdanovich, Spielberg, Lucas, De Palma, Ford Coppola i Altman, entre d’altres, que arribaven disposats a reemplaçar l’anomenada “generació TV” (Frankenheimer, Lumet, Ritt, etc.), eren cineastes universitaris, que admiraven la llibertat de to de la Nouvelle Vague i que estaven disposats a trencar amb les convencions narratives.

Van fer-ho al mateix temps que les renovaven i posaven al dia. El codi Hays va deixar d’existir llavors i els matrimonis -o les parelles!- van passar a dormir al mateix llit. Els gèneres considerats menors (ciència-ficció, terror i altres) van atreure inversions més grans, i Jack Nicholson, Peter Fonda, Ellen Burstyn i Cybill Shepherd van ser els primers rostres d’aquella joventut que volia menjar-se el món.

 

Programme

The Sugarland Express
El primer llargmetratge de Spielberg realitzat expressament per a la pantalla gran es basa en una notícia que ell mateix havia retallat d’un diari: la història d’un reclús que, a poc temps de complir la condemna i amb l’ajuda de la seva esposa, fuig de la presó, roba un cotxe i segresta un policia que pretén bescanviar pel seu fill.
Harold and Maude
Harold i Maude
Una comèdia negra en què un noi fingeix suïcidar-se diverses vegades fins que entaula una relació redemptora amb una dona excèntrica que podria ser la seva àvia.
Paper Moon
Lluna de paper
Bogdanovich és un gran cinèfil i crític de cinema, i el gruix de la seva obra ret homenatge al setè art.
The Godfather
El Padrino
En adaptar el best-seller de Mario Puzo sobre la saga familiar dels Corleone, Coppola tenia al cap la idea d’utilitzar el tema de la màfia com una metàfora d’Amèrica, ja que “ambdues tenen les seves arrels a Europa”.
The Rain People
Llueve sobre mi corazón
Una dona embarassada decideix abandonar el seu marit i emprendre un viatge sense destinació per les carreteres dels EUA.
American Graffiti
“On eres el 62?” Aquesta és la pregunta que George Lucas feia als protagonistes d’aquest film nostàlgic, en què els cotxes i el rock-and-roll eren els companys de tota una generació. Lucas, que després del fracàs del seu primer film, 'THX 1138', pensava que ja no tornaria a dirigir mai més, va aconseguir els calés per filmar aquest film gràcies a Coppola.
THX 1138
A THX 1138, el món ha evolucionat fins al punt de crear societats subterrànies en les quals es controla tot.
The Last Detail
L'últim servei
Jack Nicholson va ser premiat com a millor actor al festival de Cannes per aquest film en què interpreta un marine que ha d’escortar un col·lega fins a la presó naval de New Hampshire perquè compleixi una condemna llarga i extremament desproporcionada.
Five Easy Pieces
Una modesta pel·lícula personal, de sensibilitat europea, centrada més en els personatges que en la trama i que gira entorn d’un pianista que, sentint-se perdut en una societat fal·laç, abandona la seva carrera musical per treballar en una refineria.
The Conversation
La conversa
Un investigador segueix una parella de joves i les seves escoltes revelen que es produirà un assassinat. A poc a poc, els sons que el protagonista capta del seu entorn li envaeixen obsessivament el subconscient.
Jaws
Tiburón
STEVEN SPIELBERG, 1975.
Easy Riders, Raging Bulls: How the Sex, Drugs and Rock 'N' Roll Generation Saved Hollywood
Moters tranquils, toros salvatges: com la generació del sexe, les drogues i el rock & roll va salvar Hollywood
Un documental basat en el famós llibre homònim de Peter Biskind, sobre la generació de directors que va revolucionar Hollywood als anys setanta (Coppola, Scorsese, Bogdanovich, Penn, Spielberg, Altman, ...). Un
Sisters
Hermanas
Amb 'Sisters', De Palma inicia un seguit de thrillers psicològics molt estilitzats que manifesten la seva fascinació per Hitchcock. En aquest cas, l’exercici de vampirisme fílmic remet clarament a Rear Window i Psycho però amb un tractament diferent i un estil propi i distintiu.
Two-Lane Blacktop | In memoriam: MONTE HELLMAN
Carretera asfaltada en dues direccions
MONTE HELLMAN, 1971.
Woodstock - The Director's Cut
Woodstock - El muntatge del director
Documental mític, guardonat amb l’Oscar en la seva categoria, sobre el concert de música pop celebrat a la ciutat americana de Woodstock a l’agost del 1969 sota el lema de “Tres dies de pau, amor i música”.
The Honeymoon Killers
Los asesinos de la luna de miel
Una obra única i inclassificable d’un compositor que s’acostava per primera i última vegada al cinema i que es basa en un fet real: una parella que es va conèixer mitjançant un club de cors solitaris i que, després de seduir, robar i matar dones soles i desconsolades, va acabar executada a Sing Sing el 1951.
M.A.S.H.
Una sàtira antibèl·lica que va guanyar la Palma d’Or del festival de Cannes i l’Oscar al millor guió adaptat -el va signar el proscrit Ring Lardner Jr., a partir de la novel·la de Richard Hooker, un autèntic cirurgià de l’exèrcit" (Josep Escarré).
The Last Picture Show | MOMENTS INOBLIDABLES
L'última projecció
PETER BOGDANOVICH, 1971.