Raúl Ruiz · 1979 · 66'
Dos narradors, un que veiem (el col·leccionista) i un altre al que no veiem (el documentalista), discuteixen sobre un seguit de pintures. El tema escollit és l'obra d'un suposat artista francès, Tonnerre, que al segle XIX hauria retratat les diferents imatges d'una cerimònia secreta que va ser posteriorment interrompuda per les autoritats, i això va propiciar un escàndol.
Però potser allò que va fer l'artista va ser ocultar en aquella representació les pistes d'un altre escàndol, encara més gran, que involucrava a una coneguda família de l'època.
D'aquesta manera, el col·leccionista recorre la geografia del quadre, cercant els indicis de la veritat oculta.
Produïda per a la televisió francesa, L’hypothèse du tableau volé, il·luminada magníficament per Sacha Vierny, explica les elucubracions d’un col·leccionista que intenta desvelar el secret d’una sèrie incompleta de quadres escenificant quadres vius. La intriga i la conspiració neixen de l’observació de detalls insòlits. La pel·lícula combina les tècniques de Raymond Roussel amb la prosa filosòfica de l’escriptor Pierre Klossowski.
La sessió inclou la projecció del curtmetratge
Querelle de jardins Baralla al jardí
RAÚL RUIZ, 1982. França. VOSC. 14'. Arxiu digital.