Dossier Film (INCLUDED AT Aula de Cinema 2025/2026)

En la filmografia del cineasta Raúl Ruiz hi trobem molts projectes inacabats: pel·lícules deixades sense finalitzar després del rodatge, muntades només en part, mai acabades; guions sense continuació, o simples somieigs entre les línies del seu Diario.
Érik Bullot, comissari del cicle "La llei del gènere. Valeria Sarmiento / Raúl Ruiz" va fer una xerrada per estudiar l’inacabat com a categoria estètica. Xerrada acompanyada de la projecció de Double Ghosts, una pel·lícula de George Clark sobre un projecte taiwanès de Raúl Ruiz.
Direcció - George Clark
Guió - George Clark
Música - George Clark, Alex Bonney
Fotografia - George Clark
Interpretació - Niles Atallah, Valeria Sarmiento
Producció - George Clark
Any - 2019
Donant temps: ‘Double Ghosts’, de George Clark, i les polítiques alternatives del cinema
[L’exposició] Double Ghosts pren com a punt de partida la pel·lícula inacabada de Ruiz Comedy of Shadows (1996). Ruiz va visitar Taipei per rodar-la, treballant amb equips i actors locals, i filmant la majoria d’escenes al cementiri de Chin Pao San, situat a l’extrem nord-est de Taiwan. Double Ghosts, de Clark, es podria definir com una recerca basada en la pràctica en què la seva teoretització s’ha exposat prèviament a factors fluctuants. Sense comprometre la seva autonomia narrativa amb cap forma o gènere concret, Double Ghosts (la pel·lícula de 30 minuts que comparteix títol amb l’exposició) reuneix una sèrie d’imatges i sons asincrònics. Aquests no són merament representatius pel que fa al procés de filmació, sinó que actuen com a testimonis visuals i auditius de l’esdeveniment cinematogràfic.
Mentre els colors hipnòtics del film de 35 mm que capta els paisatges del lloc de naixement de Ruiz i d’altres llocs significatius restitueixen la seva presència a través de la seva inevitable absència, les gravacions de missatges de veu de WhatsApp materialitzen la presència de Clark com un observador silenciós i empàtic (a través del seu silenci com a receptor que comparteix una oïda consoladora amb el públic). El desfasament temporal entre allò que es veu i allò que s’escolta duplica la tensió dialèctica entre presència i absència, totalitat i incompleció, temporalitat i durée. La fragmentació de Comedy of Shadows de Ruiz es converteix en una “cessació messiànica” mentre Clark camina pels boscos del bosc germinant dels films.
Fang-Tze Hsu a Poetics of Cinema (2019).
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
El Cine de Raúl Ruiz: fantasmas, simulacros y artificios / Valeria De los Ríos e Iván Pinto (editores). Santiago de Chile: Uqbar, 2010.
Conversaciones con Raúl Ruiz / Christine Buci-Glucksmann... [et al.]; edición a cargo de Eduardo Sabrovsky.Santiago de Chile: Universidad Diego Portales, cop. 2003.
Poetics of Cinema 2, 2007. Lütticken, Sven, History in Motion: Time in the Age of the Moving Image, 2013, p. 40. Ibid. Taussig, Michael, ‘The Stories Things Tell And Why They Tell Them’, e-flux, July 2012, http://www.e-flux.com/journal/36/61256/the-stories-things-tell-and-why-they-tell-them/.
“Por un cine chamánico”, en Poéticas del cine, Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales, 2014, pp. 90-112.
Raúl Ruiz: una mirada blava per reinventar el món / J.M. García Ferrer, Martí Rom, Carles Cañellas, Manuel Pagés. Barcelona: Cine-club Associació Enginyers, 1988.
“Las relaciones de objetos en el cine”, en Raúl Ruiz, Madrid: Filmoteca Española, Festival de cine Alcalá de Henares, 1983, pp. 173-183.