Dossier Film (INCLUDED AT Aula de Cinema 2025/2026)

Sessió de curtmetratges de Germaine Dulac.
La coquille et le clergyman, considerada com la primera pel·lícula surrealista, l’acompanyen tres curtmetratges que donen continuïtat a la visió de Dulac del cinema com a estudi del ritme, tot experimentant amb el moviment i la musicalitat de les imatges.
Disque 957
Direcció - Germaine Dulac
Interpretació - Documental
Producció - França
Any - 1928
Étude cinégraphique sur une arabesque
Direcció - Germaine Dulac
Interpretació - Marie-Anne Malleville
Producció - França
Any - 1928
Thèmes et variations
Direcció - Germaine Dulac
Interpretació - Documental
Producció - França
Any - 1928
La coquille et le clergyman
Direcció - Germaine Dulac
Guió - Antoine Marie, Joseph Artaud (Antonin Artaud)
Fotografia - Paul Guichard i Paul Parguel
Interpretació - Alex Allin, Génica Athanasiou i Lucien Bataille
Producció - França
Any - 1927
Thèmes et variations / Germaine Dulac
Evoco una ballarina! Una dona? No. Una línia vivaç amb ritmes harmoniosos. Evoco una projecció lluminosa en espelmes! Material preciós! No. Ritmes fluïts. Els plaers del moviments en el teatre, per què menysprear-los a la pantalla? Harmonia de línies. Harmonia de llum. Línies, superfícies, volums en evolució directa, sense artifici d’evocacions, en la lògica de les seves formes, despullat de tot sentit massa humà per a elevar-se millor cap a l’abstracció i donar més espai a sensacions i somnis: el cinema integral.
Dulac, Germaine. Du sentiment à la ligne. A: Schémas. Paris: 1927. Núm. 1, p.89. Citat a Janicas, Bárbara. Évocations de la danse dans les théories de Germaine Dulac. Une théorie de la cinédanse avant la lettre. A: Images secondes. Paris: 2018. Núm. 1, p.11.
La coquille et le clergyman / Germaine Dulac
Immediatament després de La Coquille, el 1928-29, ella realitzarà encara tres curtmetratges no narratius: Disque 957, Thème et variations, Arabesque. En el conjunt del seu recorregut, La Coquille no és una excrescència incongruent, aberrant, sense relació amb la resta de l’obra, sinó una etapa coherent i arribada en el seu moment.
Virmaux, Alain. Artaud Dulac: la Coquille et le Clergyman: essai d’élucidation d’une querelle mythique. Paris: Paris Expérimental, 1999, p. 48.
Pràctiques i poètiques surrealistes al cinema de Germaine Dulac (2017)
A la seva etapa final, Dulac va passar de la figuració a l’abstracció, per la seva idea d’entendre el cinema per a crear emocions i expressar l’interior per mitjà de les imatges, lluny d’influències literàries, teatrals, i fins i tot d’altres arts visuals. Per tant, va parlar de pel·lícules construïdes musicalment, o de pel·lícules fetes d’acord amb les regles de la música visual. Per això, s’ha de destacar en aquest període el anomenats estudis musicals: Thèmes et variations (1924); Disco 927 (1928), a partir de Chopin, i Arabesque (1929), a partir de Debussy, més propers al cinema abstracte o cinema pur, doncs s’esforçava en demostrar l’afinitat, o millor, el paral·lelisme, entre expressió musical i cinematografia.
Gomez Montero, Eva Luisa, et al. Prácticas y poéticas surrealistas en el cine de Germaine Dulac. 2017.
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
Flitterman-Lewis, Sandy. To desire differently: feminism and the French cinema. New York: Columbia University Press, cop. 1996.
Gómez Montero, Eva Luisa. Prácticas y poéticas surrealistes en el cine de Germaine Dulac. A: Index.comunicación. Madrid: Servicio de Publicaciones de la Universidad Rey Juan Carlos, 2017. Vol. 7, núm. 2, p. 45-65.
Heck-Rabi, Louise. Women filmmakers: a critical reception. Metuchen; London: Scarecrow, 1984
Janicas, Bárbara. Évocations de la danse dans les théories de Germaube Dulac. Une théorie de la cinédanse avant la lettre. A: Images secondes. Paris: 2018. Núm. 1, p. 2-12.
Virmaux, Alain. Artaud Dulac: la Coquille et le Clergyman: essai d’élucidation d’une querelle mythique = The Seashell and the Clergyman: an attemp to shed light on a mythic incident. Paris: Paris Expérimental, 1999. ISBN 2950063594.
Williams, Tami. Germaine Dulac : a cinema of sensations. Urbana [etc.]: University of Illinois Press, 2014.