Premsa

Camilo Restrepo protagonista de la nova edició de la Mostra de Cinema Colombià de Barcelona

26/11/2025

La Filmoteca acull la nova edició de la Mostra de Cinema Colombià de Barcelona, presentant per primer cop a Catalunya les pel·lícules de Camilo Restrepo. Els seus films, realitzats majoritàriament en 16mm, exploren la relació entre imatge i política, i emergeixen de la violència i la memòria per transformar-se en assaig. Aquesta retrospectiva comptarà amb la presentació de Camilo Restrepo a totes les sessions.

Entre el selvàtic i l’urbà, entre el barroc i l’inacabat, arriba a la Filmoteca de Catalunya la nova edició de la Mostra de Cinema Colombià de Barcelona. Aquesta retrospectiva completa de les pel·lícules de Camilo Restrepo es presenta per primer cop a Catalunya, obrint un territori d’imatges i imaginacions que emergeixen de la violència i la memòria per transformar-se en assaig, en plecs que mai no acaben de tancar-se. La seva obra es consolida així com un dels discursos més rellevants de la seva generació en el nou cinema llatinoamericà.

Format inicialment en Arts Plàstiques, Restrepo aplica una metodologia experimental a la seva obra, on el cinema esdevé un espai d’exploració visual i textural. Els seus films, realitzats en la major part en 16mm, exploren la relació entre imatge i política, entre l’íntim i el col·lectiu, amb una estètica on el clarobscur que qüestiona i el fora de camp que inquieta esdevenen claus per explorar les empremtes de la violència i la memòria. El seu treball fa un ús consistent de l’arxiu documental i el found-footage per subratllar la potència de l’humà enmig del caos i la història.

La retrospectiva s’articula en dos eixos bàsics. Un primer en què la violència es manifesta com a atmosfera i empremta. Aquesta mirada es fa evident a través de títols com Tropic Pocket, La impresión de una guerra o la recent La chambre d’ombres, on la guerra es percep com a reclusió, amb les imatges emergint com a testimonis i memòria enfront la pèrdua.

El segon eix del programa se centra en docuficcions basades en fets reals i interpretades per aquells que els van viure, explorant les arrels mítiques i els cultes autòctons de les societats afectades per la ferida colonial. Aquest és el cas de la seva òpera prima, Los Conductos (2020), un film experimental i visceral que utilitza una textura visual en 16mm per expressar el desconcert del protagonista que s'escapa d’una secta religiosa a Medellín. També s’hi inclou el retrat poètic de la vida als marges de la ciutat a Como crece la sombra cuando el sol declina.

El cineasta Camilo Restrepo presentarà personalment totes les sessions d'aquesta retrospectiva completa,

 

Sessió doble inaugural

Dimecres 10 de desembre 20.00 h
Sala Chomón

Como crece la sombra cuando el sol declina
CAMILO RESTREPO, 2014. França-Colòmbia. VE. 10’. DCP.

Como crece la sombra cuando el sol declina

Un retrat poètic de la vida als marges de la inèrcia ciutadana de Medellín. Mitjançant gestos quotidians de malabaristes, treballadors de carrer o esperes davant el semàfor, Restrepo converteix la rutina urbana en un ritual silenciós amb el qual el temps sembla aturar-se. Sense narrar ni donar explicacions, el film proposa mirar allò que normalment passa inadvertit trobant d’aquesta manera una bellesa discreta, melancòlica i molt humana.

 

Los conductos
CAMILO RESTREPO, 2020. Int.: Fernando Úsaga Higuíta, Luis Felipe Lozano. França-Colòmbia-Brasil. VE. 65’. DCP.

Los conductos

L’òpera prima de Camilo Restrepo és aquest film experimental i visceral que segueix un noi que s’escapa d’una secta religiosa i busca reconstruir-se en una Medellín aspra i fragmentada. Filmada en 16mm, destaca per la seva textura visual i un to hipnòtic a través del qual el relat es descompon en fragments de memòria, violència i fe distorsionada que deriva en una experiència sensorial en què imatge i so es fonen per expressar el desconcert del protagonista.

Presentació a càrrec de Camilo Restrepo, María Luna i Julio Lamaña.