Premsa

Pont aeri. El cinema de Warren Sonbert

Pont aeri. El cinema de Warren Sonbert

14/09/2026

El cicle descobreix un cineasta de referència de l'escena underground del Nova York dels anys setanta, proper a la Factory d'Andy Warhol. Els programadors Francisco Algarín Navarro i Carlos Saldaña, autors del llibre 'Puente aéreo. Escritos de Warren Sonbert', presentaran totes les sessions del programa, que mostraran la dimensió poètica del muntatge polivalent practicat per Sonbert.

Pont aeri. El cinema de Warren Sonbert

Del 16 al 30 de setembre

Warren Sonbert és una figura fonamental de la història del cinema com a art de muntatge. Vinculat a la Factory d’Andy Warhol i al cinema underground novaiorquès dels seixanta, les seves obres de joventut retraten la cultura pop, la incipient vida gai i l’escena artística amb una càmera «baudeleriana» (segons Jonas Mekas) propera al diari filmat.

Des dels setanta, va realitzar pel·lícules de «muntatge polivalent», una forma poètica original que parteix d’imatges filmades arreu del món per estimular el plaer del públic en l’associació d’imatges i la desviació del sentit d’icones quotidianes.

Les relacions de poder, la velocitat d’un món interconnectat i la celebració de l’oci són alguns dels seus temes recurrents. La seva obra reflecteix una sensibilitat gai refinada i musical (Sonbert va ser crític d’òpera) i s’arrela en una ètica queer de “matenir totes les opcions obertes”. La seva mort a causa de la sida a quaranta-set anys va truncar una carrera en plena maduresa.

Where Did Our Love Go
Where Did Our Love Go

 

Warren Sonbert va ser una de les figures essencials de l'avantguarda cinematogràfica estatunidenca. Va irrompre en l'escena novaiorquesa amb tot just 18 anys, capturant en les seves primeres pel·lícules l'esperit de la seva generació amb un estil provocador.

La seva obra va evolucionar cap a un muntatge poètic i exuberant que li va valer ser qualificat com "el suprem cronista romàntic del cinema", juxtaposant quotidianitat amb allò exòtic en una dansa visual hipnòtica.

Però Sonbert va ser també un apassionat del cinema clàssic, i va saber teixir un diàleg fèrtil entre l'experimentació formal i la tradició narrativa. Això explica que el cicle es complementi amb obres de Douglas Sirk, Dziga Vertov i Alfred Hitchcock que dialoguen amb el seu cinema.

Written on the Wind
Written on the Wind

 

Sessió inaugural

Dimecres 16 de setembre 18.00 h
Sala Laya

Amb motiu de la publicació de Puente aéreo. Escritos de Warren Sonbert, el primer llibre que recull els escrits del cineasta, Francisco Algarín Navarro i Carlos Saldaña, experts en cinema d'avantguarda, programadors del cicle i editors del volum, recorren en una conferència il·lustrada les múltiples facetes de Warren Sonbert: teòric del muntatge, crític d'òpera, guionista, comentarista cinematogràfic i viatger infatigable. Es mostraran materials inèdits del seu arxiu i es projectarà Divided Loyalties, una de les obres més representatives del seu muntatge obert i associatiu.

Divided Loyalties
WARREN SONBERT, 1978. EUA. Silent. 22'. 16mm

Warren Sonbert va descriure Divided Loyalties com una pel·lícula “sobre l'art enfront la indústria i les seves diverses interseccions". Segons la crítica de cinema Amy Taubin, “hi ha una clara analogia entre el cineasta i els ballarins, els acròbates i els treballadors qualificats que conformen gran part de la seva temàtica".

Divided Loyalties
Divided Loyalties