Dossier Film (INCLUDED AT Aula de Cinema 2025/2026)

Una de les parelles més entranyables de la història del cinema protagonitza el primer llargmetratge de Chaplin, The Kid.
Fita del període mut, aquesta tragicomèdia és el corol·lari d’un mètode i d’una escola, progressivament perfeccionats en set anys i setanta pel·lícules, i la matriu de la seva obra futura, que es desenvoluparà durant quaranta-sis anys i tretze films.
Direcció - Charles Chaplin
Guió - Charles Chaplin
Música - Charles Chaplin
Fotografia - Roland Totheroh
Interpretació - Charles Chaplin, Edna Purviance, Jackie Coogan
Producció - Charles Chaplin
Any - 1921
Les pel·lícules segons Chaplin
Els llibres d’aquest gènere [assaig sobre l’art de fer pel·lícules] no haurien de ser més que un formulari tècnic que ensenyi a conèixer les eines de l’ofici. Després, l’estudiant amb imaginació ha d’utilitzar el seu propi sentit de l’art respecte als efectes dramàtics. [...] Per a un artista, resulta molt estimulant la completa llibertat per a realitzar allò que no és ortodox, i per això la primera pel·lícula de molts directors té freqüentment frescor i originalitat.
La intel·lectualització de la línia i de l’espai, la composició, el temps, etcètera, tot això està molt bé, però poc té a veure amb la interpretació al cine o el teatre, i corre el perill de caure en un dogmatisme àrid. La senzillesa és sempre el millor.
Personalment, detesto els trucs efectistes; per exemple, fotografiar a través de la xemeneia, des del punt de vista d’un tros de carbó, o seguir a un actor pel vestíbul de l’hotel com si l’escortés una bicicleta; per a mi, són efectes fàcils i superficials. En la mesura en què el públic s’ha familiaritzat amb el decorat, no cal un tràveling per veure un actor movent-se d’un lloc a un altre. Aquests efectes pomposos retarden l’acció, resulten avorrits i desagradables i se’ls ha confós amb aquella enutjosa paraula: «art».
La meva composició de càmera es basa en la idea de facilitar la coreografia per als moviments de l’actor. Quan una càmera és a terra o es mou des del nas de l’actor, és la càmera la que està actuant, i no l’actor. La càmera no s’hi ha de ficar.
Estalviar temps, en cinema, continua sent una virtut bàsica. Tant Eisenstein com Griffith ho sabien molt bé. El muntatge ràpid i la fosa d’una escena a una altra donen dinamisme a la tècnica cinematogràfica.
[...]
Per a mi, allò teatral significa l’embelliment dramàtic: l’art de l’aposiopesi, dels silencis, com tancar amb brusquedat un llibre, encendre una cigarreta; els efectes fora de l’escenari: un tret, un crit, una caiguda, un estrèpit; una entrada i una sortida efectista, tots aquests detalls poden semblar poc importants i obvis, però si s’utilitzen amb sensibilitat i discreció, constitueixen la poesia del teatre.
Una idea sense sentit teatral té escàs valor. És més important crear un efecte. Amb sentit teatral es pot crear efecte del no-res.
[...]
Algú ha dit que l’art d’actuar consisteix a relaxar-se. Naturalment, aquest principi bàsic pot aplicar-se a totes les arts; però un actor, especialment, ha de tenir un complet domini de si mateix i una continència interior. Per molt intensa que sigui l’escena que representi, la tècnica de l’actor ha de ser tranquil·la i relaxada, controlant i guiant la culminació i el decreixement de les seves emocions, l’home de fora excitat i el de dins controlat.
[...]
He descobert que el sentit de la orientació és un dels mitjans més importants per a aconseguir ser un bon actor; és a dir, saber on ets i què és allò que en tot moment has de fer a l’escenari. Quan has de caminar per l’escena has de tenir la suficient autoritat per tal de saber on aturar-te, quan girar-te, on quedar-te de peu, quan i on seure, si se li ha de parlar a un personatge de manera directa o indirecta. El sentit de la orientació dona autoritat i distingeix al professional de l’aficionat. Quan dirigeixo les meves pel·lícules insisteixo sempre en aquest mètode d’orientació amb els actors.
Charles Chaplin a Autobiografía (2014/1964)
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
Bazin, André. Charlie Chaplin. Barcelona: Paidós. 2002.
Chaplin, Charles. Autobiografía. Barcelona: Penguin Random House. 2014. Pp. 352-367.
Eisenstein, Serguei. Charlie Chaplin. Madrid: Casimiro. 2010.