Ciclo

Bigas Luna i el seu món

Bigas Luna

23/02/2012 - 20/05/2012

calendario

Tots aquests ingredients cristal·litzen en un nom propi, i és per aquest motiu que no hem dubtat a dedicar a Bigas Luna la primera gran retrospectiva de la nova etapa de la Filmoteca de Catalunya. Projectem tots els seus llargmetratges, alguns dels seus curts i fins i tot la filmació del seu bateig. Set de les còpies que exhibirem són fruit del treball de restauració del nostre arxiu i una d’aquestes –la versió original de Reborn tal com només es va veure al festival de Sant Sebastià– és una autèntica primícia.

Aquest “univers Bigas Luna” s’arrodoneix, finalment, amb la carta blanca que li hem ofert i que ens ha retornat plena de films aliens amb els quals dialoguen les seves pel·lícules. El públic, ara, és qui té la paraula davant aquesta veritable festa dels sentits.

Programa

Tatuaje, primera aventura de Pepe Carvalho
L'opera prima de Bigas Luna també va representar el debut al cinema de Pepe Carvalho, el detectiu privat imaginatiu i astut però cínic, creat per la ploma de Manuel Vázquez Montalbán.
Los mares del sur
El detectiu Carvalho rep, per part de la vídua d'un ric industrial, l'encàrrec d'esbrinar tot el que pugui sobre les activitats ocultes del seu marit, mort a ganivetades en un barri marginal quan tothom pensava que estava a la Polinèsia...
Bilbao
Ambientada al barri del Raval de Barcelona, "Bilbao" és una de les pel·lícules més obsessives de Bigas Luna.
Peeping Tom
MICHAEL POWELL, 1959
Caniche
Dos germans, un gos d'aigües i la música de Béla Bártok en un espai tancat. Un autor creatiu, morbós i fascinant. A les seves mans, una anècdota mínima es converteix fàcilment en història.
La mosquitera
La Mosquitera és una comèdia dramàtica sobre la impossibilitat de tragèdia. La història d’una família acomodada, els membres de la qual viuen atrapats en un món de culpabilitat fet a seva mida.
Targets
Objectius
Una reflexió original, inquietant i creativa sobre l'expressió del terror i el terror mateix. La decadència del terror fabricat pel cinema (Orlok, un monstre sagrat del gènere interpretat pel mític Boris Karloff, vol retirar-se i descansar) és paral·lela a l'ebullició del terror en la realitat quotidiana.
Angoixa - Presentació de Bigas Luna
Bigas Luna serà a la sala per presentar-nos aquest film, del qual projectem una còpia nova tirada per la Filmoteca a partir de l'internegatiu d'imatge 35 del fil original.
Wise Blood
Sang sàvia
Nét d'un evangelista americà que recorria els estats del sud, Hazel Motes ha decidit convertir-se, com el seu avi, en predicador ambulant.
Reborn - Presentació de Bigas Luna
Reborn és la primera experiència americana de Bigas Luna. En aquesta ocasió, ell mateix serà a la sala per explicar-nos-la.
La teta i la lluna
"Bigas Luna, lluny de l'esquematisme del film "Huevos de oro", ha donat curs a la seva imaginació catalana i ibèrica, surrealista i sensual, i ha sorprès amb un afecte pels seus personatges que només havia aparegut en la seva obra en comptades ocasions".
Laboratori Bigas
Bigas Luna ha escollit diversos films -alguns d'inèdits- que hem muntat especialment per a aquesta sessió. Ell mateix serà a la Sala Chomón per parlar-nos-en.
Las edades de Lulú
El film és l'adaptació homònima del relat eròtic d'Almudena Grandes que va guanyar del premi Sonrisa Vertical de 1989.
Jamón, jamón
Un dels cineastes catalans més emblemàtics se'n va a Los Monegros per explicar-nos una història de passions tèrboles i final tràgic amb la particular empremta de l'autor.
La dernière femme
L'última dona
Marco Ferreri i Rafael Azcona ens ofereixen una visió desencantada d'un món en què les relacions de gènere no només s'han capgirat sinó que el rol del mascle ha esdevingut més prescindible que mai.
Romance
Romance X
CATHERINE BREILLAT, 1998.
Le mani sulla città
Las manos sobre la ciudad
FRANCESCO ROSI, 1963.
Huevos de oro
"Huevos de oro", definida per Bigas Luna com una tragèdia delirant sobre el sexe i l'ambició, crea el personatge de Benito González, un arribista hortera i masclista que aconsegueix els seus objectius aprofitant-se de la corrupció urbanística i de les dones.
Amarcord
FEDERICO FELLINI, 1973
Bámbola
Bambola, una noia de curves voluptuoses que desperta els instints més primaris en els homes, ha de lluitar entre la passió i la raó quan es troba immersa en un cercle d'amors passionals i obsessius amb una atracció inusual per allò prohibit i macabre.
Riso amaro
Arroz amargo
GIUSEPPE DE SANTIS, 1948.
La camarera del Titanic
La camarera del Titanic va suposar un canvi de registre temàtic i estilístic en la filmografia de Bigas Luna.
A Night to Remember
La última noche del Titanic
La coincidència a les sales de cinema comercials de l'estrena del Titanic en 3D de James Cameron ens obliga a substituir la seva pel·lícula "Titanic" per un altre film que narra el naufragi del vaixell, ara fa just cent anys (l'enfonsament es va produir la nit del 14 d'abril de 1912).
Titanic
Tot un fenòmen de masses de més de tres hores de durada, cosa que no va impedir que polvoritzés tots els rècords que se li van posar al davant: pressupost, nombre d'espectadors, recaptació i premis -va igualar als onze Oscar de Ben-Hur.
Volavérunt
"La meva pel•lícula explica tot un discurs històric, tota una època espanyola amb influències italianes i franceses; és un retrat, un fresc de l'Espanya de la fi del segle XVIII" (Bigas Luna).
Esquilache | JOSÉ NIETO
JOSEFINA MOLINA, 1989.
Son de mar
Basada en el llibre homònim de Manuel Vicent, Son de mar explica la història d'Ulisses.
Gràcies per la propina
El millor film de Bellmunt és aquesta adaptació de la coneguda novel·la de Ferran Torrent –que també signa el guió.
Yo soy la Juani
Després de patir un desengany amorós, una noia de l'extraradi amb pocs recursos econòmics viatja a Madrid amb una amiga per assolir el seu somni: convertir-se en actriu.
Grease
RANDALL KLEISER, 1978.
Di Di Hollywood
El darrer film de Bigas Luna és un drama sobre les actrius llatines que triomfen als Estats Units, en una clara referència a Penélope Cruz, una actriu descoberta pel cineasta.
The Barefoot Contessa
La condesa descalza
JOSEPH L. MANKIEWICZ, 1954.
Anguish
Angoixa
"L'única de les meves pel·lícules que vaig començar a crear partint d'un plantejament teòric. Amb "Angoixa" em vaig plantejar que els films es veuen al cinema; que, al cinema, hi van una sèrie de persones i que, a aquestes persones, els afecten els films."
Anguish
Angoixa
Bigas Luna serà a la sala per presentar-nos aquest film, que projectarem amb una còpia nova realitzada per la Filmoteca a partir de l'internegatiu d'imatge 35 del film original.