Dossier Film (INCLUIDO EN Dossier didàctic 2016 octubre)

Rico, Oskar y las sombras profundas

Rico, Oskar und die Tieferschatten

Fitxa tècnica

Direcció Neele Leana Vollmar
Guió Christian Lerch, Andreas Bradler i Klaus Döring
Música Oliver Thiede
Fotografia Torsten Breuer
Interpretació Anton Petzold, Juri Winkler, Karoline Herfurth, Ronald Zehrfeld, Milan Peschel
Producció Alemanya
Any 2014

Temes clau

 

- Infantesa - Família - Intel·ligència - Amistat - Autoestima  -Superdotat  - Segrest

- Veïnat - Berlín - Adaptació literària

Proposta d'activitats

Cicle Superior de Primària, 1r cicle d'ESO

 

 

  • Què penseu que pot voler dir el títol de la pel·lícula: ‘Rico, Oskar i les ombres profundes’? A què creieu que fan referència les “ombres profundes” si ho contextualitzem amb el títol?

 

  • De quin tipus de pel·lícula diríeu que es tracta? En quin gènere cinematogràfic encaixa? (comèdia, drama, intriga, romàntica...)

 

  • Situeu al mapa on es troba Alemanya, Espanya i Catalunya així com la resta de països europeus. Poseu el nom de cadascun d’ells. Berlín és la capital d’Alemanya i on viu en Rico, el principal protagonista de la pel·lícula. Pinteu amb colors Alemanya d’acord als colors de la seva bandera. A continuació situeu Berlín dins del mapa d’Alemanya.

 

  • Què és la intel·ligència? Com definiu algú ‘intel·ligent’? Què vol dir per a vosaltres ‘ser superdotat’? Heu sentit a parlar de la intel·ligència lògica matemàtica o de la intel·ligència emocional? Com les definiríeu? Quines són les característiques de cadascuna d’elles? Quants tipus d’intel·ligència diríeu que hi ha?

 

  • En Rico és un nen de 10 anys que actua com a narrador al llarg de la pel·lícula, és a dir, la narració té lloc des de la perspectiva d’un nen i durant les vacances d’estiu. De la mateixa manera que succeeix amb la novel·la homònima d’Andreas Steinhöfel en la qual es basa la pel·lícula, es tracta d’un diari escrit per en Rico com a deures d’estiu durant un període de temps de sis dies (de dissabte a dijous).
  1. A què ens referim quan parlem d’una pel·lícula o novel·la ‘homònima’? Quin és el significat de la paraula ‘homònim’?
  2. Coneixeu alguna pel·lícula que estigui basada en un llibre o una novel·la? Doneu alguns exemples i recomaneu la que més us hagi agradat als vostres companys.
  3. Un diari narra les vivències i experiències en primera persona de la persona que l’escriu. També poden quedar reflectits pensaments i opinions. Heu escrit mai un diari personal? Escolliu dos o tres dies d’aquesta setmana, o bé el cap de setmana (començant el mateix divendres), i escriviu un diari. Intenteu expressar allò que és important per a vosaltres durant cadascun dels dies sobre els quals escriviu.

 

  • En Rico viu sol amb la seva mare, Tania, a un barri berlinès. El seu pare va morir fa anys. Pel que fa a l’Oskar és el cas contrari. Tot i que no tenim gaire informació sobre la seva vida, sabem que l’Oskar viu sol amb el seu pare i que no té mare. Tant en un cas com en l’altre es tracta de famílies monoparentals i no responen al ‘model clàssic o tradicional’ de família. No obstant això, els valors familiars es mantenen en els diversos models. Feu un llistat de quins són per a vosaltres els valors familiars més importants i què necessiteu en l’àmbit familiar per a ser feliços.

 

Dossier elaborat per Joan Carles López per encàrrec del Goethe Institut

 

 

 

En Rico és un nen de 10 anys que es defineix a si mateix com a ‘infradotat’. Reconeix que no és el nen més intel·ligent del món i sap que necessita el seu temps per a assimilar situacions, captar continguts i entendre les coses. Les dificultats evidents d’en Rico per a entendre el món i les seves convencions fa que de vegades sigui objecte de mofa. No obstant això, és conscient de les seves limitacions, crea la seva pròpia concepció de la realitat i se’n surt prou bé. La seva mare, Tanja, treballa a un club nocturn i malauradament no pot dedicar-li massa temps perquè la feina no li ho permet. Tot i això, intenta estar el màxim pel seu fill i ajudar-lo en tot el que pot. Mare i fill viuen en un bloc d’apartaments a Berlín, en un barri anomenat Kreuzberg, que es caracteritza per la gran diversitat cultural i social de la gent que hi viu.

Un dia, en Rico coneix casualment un noi de 8 anys, l’Oskar, que resulta ser un nen ‘superdotat’ però molt poruc i aprensiu. Per aquesta raó sempre porta un casc, amb la finalitat de protegir-se dels perills del món. Al principi, l’Oskar tracta en Rico amb menyspreu i es mostra arrogant. Tanmateix, la reacció d’en Rico el descol·loca totalment. ‘No sóc tonto a propòsit’, li diu en Rico i li explica humilment com és i com se sent. L’Oskar es disculpa per la seva actitud prepotent i a partir d’aquí es fan amics.


 

Dissabte 29 d'octubre - 17.00 h

Diumenge 30 d'octubre - 17.00 h