Premsa

Redescobrir la cineasta hongaresa Márta Mészáros

Márta Mészáros

02/09/2022

Una de les directores europees més importants del segle XX, primera dona premiada amb l’Os d’Or de Berlín, és ara reivindicada amb una completa retrospectiva que enceta l’activitat de la nova distribuïdora Lost & Found. El cicle serà presentat pel seu fill, el director de fotografia Nyika Jancsó el 14 de setembre, i inclourà sessions amb diàlegs proposats per la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona.

L’hongaresa Márta Mészáros és una de les directores europees més importants del segle XX. La primera dona que va guanyar l’Os d’Or del Festival de Berlín, amb Adopció l’any 1975, va patir a Occident un doble estigma: el de ser una cineasta de l’Est i el de ser dona. Tot i lluitar per fer-se un espai en una indústria dominada per homes, a poc a poc el seu nom es va eclipsar fins que la restauració de la seva obra per part del National Film Institute d’Hongria i el premi a la seva carrera per part de l’Acadèmia del Cinema Europeu l’han ressituada de nou en el primer terme que es mereix.

L’obra de Mészáros reflecteix els canvis socials d’un país comunista a través de la mirada i els sentiments de dones que no s’acovardeixen davant les circumstàncies adverses. La inserció d’elements reals en la ficció i l’atenció als rostres esdevenen constants d’un estil que aplega influències tant de la Nouvelle Vague com del cinema soviètic. La fàbrica és el marc recurrent on documenta les condicions de treball d’aquestes dones, sovint organitzades contra les injustícies del patró. Una obra marcadament política que mostra amb honestedat i autenticitat l’evolució d’Hongria des de la postguerra fins a la caiguda del mur de Berlín.

Mészáros és contemporània d’altres cineastes cèlebres amb les quals dialoga en temàtiques, com la txeca Věra Chytilová o la francesa Agnès Varda, que la considerava una de les seves realitzadores preferides i amb qui mantenia una amistat propera. A banda de l’Os d’Or de la Berlinale el 1975 per Adopció, en tres anys també va rebre el premi de la crítica internacional a Cannes (per Nou mesos) i la Concha de Plata de Donostia (per Como en casa), entre molts altres guardons. Tot i el prestigi aconseguit en aquell moment, el seu nom va caure en l’oblit, i és que una dona cineasta en el bloc comunista era indefectiblement víctima del patriarcat i de la duresa del teló d’acer. Aquestes circumstàncies li van impedir estudiar cinema a Budapest i va acabar anant a la universitat a Moscou, on va tenir com a professors a grans del cine soviètic com Alexander Dovzhenko o Vsevolod Pudovkin, i va passar per les mateixes aules que Otar Iosseliani, Kira Muratova, Serguéi Paradzhánov, Larisa Shepitko, Aleksandr Sokúrov o Andrei Tarkovsky.

Diari per als meus fills
Diari per als meus fills

 

Una nova distribuidora: Lost & Found

Amb aquest cicle dedicat a Márta Mészaros engega la seva trajectòria la nova distribuïdora de cinema restaurat Lost & Found. Són de moment un total de dotze films restaurats per l’Institut Nacional del Cine d’Hongria en extraordinàries còpies en DCPs, 2K i 4K per redescobrir l’obra d’una cineasta que en el seu dia la prestigiosa revista Film Comment va definir com “un arsenal de recursos fílmics”.

A banda de la seva presentació a la Filmoteca de Catalunya, la retrospectiva també es podrà veure aquest mes de setembre a Cineteca Madrid i el cinema NUMAX de Santiago de Compostela, i més endavant està previst que es projecti en altres seus, com Tabakalera a Sant Sebastià, l’IVAC-Filmoteca de la Generalitat Valenciana i la Filmoteca de Galícia.

Diario para mis amores
Diario para mis amores

 

El fill de Mészáros, el director de fotografia Nyika Jancsó, presenta la retrospectiva

El cicle serà presentat pel fill de la realitzadora, el director de fotografia Nyika Jancsó, fill també del director Miklos Jancsó. Ja des de finals dels seixanta va començar a participar en diverses produccions com a operador de càmera. Destaquen les col·laboracions amb una altra llegenda cinematogràfica del seu país, Zoltán Fábri. Als anys 80 es va fer càrrec de la fotografia de la trilogia dels diaris de la seva mare. Diario para mis hijos (1984), Diario para mis amores (1987) i Diario para mis padres (1990), constitueixen el projecte més íntim i monumental de Mészáros, una trilogia amb trets autobiogràfics ambientada a l’Hongria dels anys 50. Nyka Jancsó presentarà les sessions on es projectaran els dos primers films de la trilogia el 14 i 15 de setembre.

Nou mesos
Nou mesos

 

La Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona també col·labora en el cicle acompanyant dues sessions. Dijous 8 de setembre, la projecció de Nou mesos (1976), un dels títols més emblemàtics de Mészáros, inclourà un diàleg posterior entre Marta Selva, cofundadora de la Mostra, i Vanesa Fernández (directora de ZINEBI). La Mostra també ha convidat la realitzadora i investigadora Mònica Rovira a fer una lectura personal de l’obra de la cineasta hongaresa. Serà dimecres 21 de setembre, en una sessió gratuïta a la Sala Laya.

 

Amb la col·laboració de:

Lost and Found

Mostra Internacional de Films de Dones

Consolat Hongria Barcelona