Dossier Film (INCLUIDO EN Aula de Cinema 2025/2026)

A Devuixka s Korobkoi, Anna Sten interpreta una obrera que, en lloc de la paga en metàl·lic, és remunerada amb un bitllet de loteria per un cap sense escrúpols que, evidentment, ignora que el bitllet resultarà premiat.
La càmera es mou amb la gràcia i la velocitat de les millors comèdies americanes de l'etapa muda en aquest film estrany i divertit que denota el domini del director, Boris Barnet, sobre els objectes i l’espai.
Direcció - Boris Barnet
Guió - Vadim Shershenevich, Valentin Turkin
Fotografia - Boris Filshin, Boris Frantsisson
Interpretació - Anna Sten, I. Koval-Samborski, Seraphina Birman, V. Mikhailov, Vladimir Fogel, V. Popov
Any - 1927
Els contes populars eren ben vius a la literatura russa del segle XIX, i encara ho eren quan Barnet i companyia van concebre aquesta pel·lícula incomparable. Em fa pensar en la Caputxeta Vermella, però de fet, es podria recordar gairebé qualsevol conte popular, ja que el que La noia de la barreteria comparteix amb ells no és la trama ni la forma, sinó quelcom més esquiu i enterrat, que és l'art de mostrar sense mostrar, l'art antic però encara viu dels simbolistes.
Fa temps, hi havia una jove artesana, la Natasha, que havia d'anar a la ciutat a vendre els barrets que feia a la modesta casa que compartia amb el seu avi. Un fum gris i espès s'aixeca de la xemeneia de la caseta i el foc de la llar de foc il·lumina la seva única finestra, que roman il·luminada les nits d'hivern. El fred que entela les finestres, el món esborrat per la neu, són pistes que la Natasha emprendrà la seva missió a cegues, assumint la seva tasca amb més humor que resignació. Béns tan distingits com els que porta a la seva barretera difícilment serien apreciats a la seva ciutat natal. Quan col·loca un barret refinat al front arrugat del seu avi, no poden fer gaire més que riure.
Té el viatge de Natasha a Moscou un propòsit pràctic i el seu objectiu és simplement proporcionar-li el suport que necessita? Sí i no, i la prova és que no només la seva feina la farà prosperar, sinó també la loteria soviètica, a la promoció de la qual es dedica aquesta pel·lícula. Hi ha una altra gran pel·lícula de 1927, Sunrise: A Song of Two Humans de F.W. Murnau, en què el viatge del camp a la ciutat funciona com una mena de loteria que, infal·liblement, es guanya. A la pel·lícula de Murnau, els amants no arriben a la ciutat per casualitat, sinó per necessitat; és a dir, perquè la pel·lícula ho exigeix. El viatge de Natasha també obeeix a motius que li són ocults i declarats per a la història. Irònicament, troba la seva nova llar a Moscou, i no en sentit figurat sinó literal: els propietaris de la botiga abusen de la petita modista mitjançant l'ús miserable de l'àbac, però sobretot registrant una de les habitacions del primer pis al seu nom, per tal de tenir una habitació addicional. Prendre consciència amb alegria de la seva situació, subvertir-la i fer de la seva suposada llar la seva veritable llar esdevindrà l'objectiu final del viatge
Però hi ha un altre aspecte necessari en el viatge de la Natasha. El marejat Ilya viatja al tren on es trobaran sota el signe d'un estat d'ànim lleugerament brutal. La cendra que li llença des del portaequipatges que utilitza com a llitera, les botes de feltre que balanceja a pocs centímetres del seu cap, la barretera que trepitja irremeiablement quan baixa a veure-la, fent riure indefectiblement els que viatjaven al vagó de tercera classe. Tampoc Ilya tenia cap altre destí que aquells modals i aquell vagó. Per la seva roba, és fill de camperols: gorra, brusa llarga amb botons, soles tacades de fang i palla. Però hi ha alguna cosa més. El seu únic equipatge podria fer-nos riure amb més motiu: dues llargues piles de llibres lligats amb corda. Ilya també és un estudiant, és a dir, algú amb un afany desmesurat per aprendre. I només a Moscou es pot aprendre desmesuradament.
Manuel Asín a Outskirts, n. 1 (agost del 2022).
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
Boris Barnet: écrits, documents, études, filmographie / réunis par François Albera et Roland Cosandey. Locarno: éditions du Festival International du Film de Locarno, 1985.
Ciclo Boris Barnet / apresentado por Cinemateca Portuguesa em colaboraçâo com a Filmoteca Española. Lisboa: Cinemateca Portuguesa, 1996.
“The Extraordinary Adventures of Mr. Barnet in the Land of the Bolsheviks” dins Outskirts: film magazine, núm. 1. Barcelona: Outskirts, 2022. Pp. 32-117.