Premsa

Els passos dobles. Mar Coll

Salve Maria

27/11/2025

Mar Coll és la convidada de la nova edició del programa 'Els passos dobles'. Consolidada com una de les veus més subtils i personals del cinema català contemporani, la directora participa en aquest joc de miralls que posa en diàleg els seus films amb els d'altres cineastes. La tria de Coll emparella obres seves amb les d’Agnès Jaoui, Todd Haynes i Woody Allen.

La mirada precisa i continguda, centrada en l’exploració dels espais íntims on el quotidià es fractura, les emocions reprimides i la incomoditat del silenci, impregna l’obra de Mar Coll. Formada a l’ESCAC i amb només tres llargmetratges i alguns treballs per televisió, Mar Coll (Barcelona, 1981) s’ha consolidat com una de les veus més subtils i personals del cinema català contemporani.

Els seus films, protagonitzats per dones que busquen redefinir-se enfront les expectatives alienes, ofereixen una mirada precisa i continguda per la qual ha estat reconeguda amb guardons com el Goya a la Millor Direcció Novell per Tres dies amb la família (2009).

En aquesta nova edició del programa Els passos dobles, amb què la Filmoteca vol expandir els referents i genealogies del cinema català contemporani, Mar Coll ha estat convidada a compartir el seu recorregut i univers cinematogràfic. Des de la seva visió com a directora i guionista, Coll emparella els seus treballs amb altres mirades afins sobre la identitat i la incomoditat quotidiana, establint un diàleg que proposa un mapa d’afinitats temàtiques i formals amb cineastes com Agnès Jaoui, Woody Allen i Todd Haynes.

 

Sessions presentades per Mar Coll

La directora presentarà la primera sessió de cada un dels tres llargmetratges que ha dirigit, i explicarà què els emparella amb les obres alienes que ha triat.

Primera parella de ball

A Tres dies amb la família (Mar Coll) i Comme une image (Agnès Jaoui), les dues directores, Mar Coll i Agnès Jaoui, disseccionen les diferents màscares socials del món burgès a través de l'observació de les relacions i tensions familiars.

Dimarts 2 de desembre 20.00 h
Sala Chomón

Tres dies amb la família
MAR COLL, 2009. Int.: Nausicaa Bonnín, Eduard Fernández, Philippine Leroy-Beaulieu, Francesc Orella, Ramón Fontserè, Aida Oset. Catalunya. VC. 86’. 35mm.

Tres dies amb la família

Léa ha de viatjar a Girona, on el seu avi acaba de morir. Allí l’espera la seva família, la qual pràcticament no ha vist des que se’n va anar a l’estranger. La mort del patriarca dels Vich i Carbó és l’excusa perfecta per forçar la convivència entre els seus descendents. Els tres dies que dura el vetlla, la missa i l’enterrament són un bon moment per observar aquell joc d’aparences d’una burgesia conservadora en la qual tots els problemes són evidents, però mai explícits. Léa rebutja aquest món hipòcrita que se li adhereix a la pell com un vestit fet a mida. L’òpera prima de Mar Coll es va endur els guardons de millor direcció, millor actor (Eduard Fernández) i millor actriu (Nausicaa Bonnín) al Festival de Màlaga.

Presentació i col·loqui a càrrec de Mar Coll.

Aquest film dialoga amb Comme une image (Com una imatge, Agnès Jaoui, 2004).

Comme une image

 

Segona parella de ball

En aquest segon emparellament, dones atrapades per expectatives externes busquen recuperar el control de les seves vides. Tots volem el millor per a ella (Mar Coll) dialoga amb Alice (Woody Allen).

Dimarts 9 de desembre 20.00 h
Sala Chomón

Tots volem el millor per a ella
MAR COLL, 2013. Int.: Nora Navas, Valeria Bertuccelli, Clara Segura, Pau Durà, Àgata Roca, Jordi Rico, Jordi Costa. Catalunya. VC. 100’. DCP.

Tots volem el millor per a ella

En el seu segon llargmetratge, Mar Coll retrata amb subtilesa la crisi interior d’una dona que intenta recompondre la seva vida després d’un accident de trànsit. Tot i que el seu entorn celebra la seva aparent recuperació, ella sent que ja no encaixa en la normalitat que se li imposa. Amb una posada en escena sòbria i propera, Coll capta el neguit d’una existència que se li fa estranya i en la qual l’afecte i les expectatives esdevenen una càrrega. Nora Navas brilla amb una interpretació continguda que expressa amb gran encert la disparitat entre allò que projectem i el que en realitat som. Una reflexió delicada sobre la incomunicació i la dificultat de ser un mateix quan tothom “et vol el millor”.

Presentació i col·loqui a càrrec de Mar Coll.

Aquest film dialoga amb Alice (Woody Allen, 1990).

Alice

 

Tercera parella de ball

L’última parella de ball, comparteix una mirada sobre el cos i l’aïllament que es converteix en metàfora de la fragilitat emocional: Salve Maria (Mar Coll) i Safe (Todd Haynes).

Dimarts 16 de desembre 20.00 h
Sala Chomón

Salve Maria
MAR COLL, 2024. Int.: Laura Weissmahr, Oriol Pla, Giannina Fruttero, Magali Heu, Sam Avtaev, Julie Maes. Espanya-Catalunya. VC / VE. 111’. DCP.

Salve Maria

Una jove escriptora que acaba de ser mare no aconsegueix sentir el vincle emocional que “s’espera” amb el seu nadó. Partint d’aquesta situació íntima i difícil, Mar Coll construeix una narració tensa que barreja el drama psicològic amb elements del thriller. Un succés pertorbador, el cas real d’una dona francesa que va cometre infanticidi, serveix de mirall, obsessió i catalitzador perquè la protagonista explori, també a través de la creació artística, les seves pors, culpes i frustracions i la pressió social del que significa “ser mare”.

Presentació i col·loqui a càrrec de Mar Coll.

Aquest film dialoga amb Safe (Todd Haynes, 1995).

Safe