Premsa
25/11/2025

La Filmoteca de Catalunya presenta, com a complement de l’exposició ‘Col·lisió extrema. Cartells de Ghana pintats a mà, anys noranta’, una mostra de títols africans subsaharians que evidencien el ric diàleg cinèfil del continent amb el cinema global. El cicle, comissariat per Beatriz Leal-Riesco, reuneix films de ficció i documentals rodats exclusivament per directors africans, oferint una finestra de reflexió sobre el rol del cinema com a entreteniment, arma de crítica politicosocial i acte d’expressió creativa en un continent que es transforma contínuament.
Amb motiu de l’exposició Col·lisió extrema. Cartells de Ghana pintats a mà, anys noranta, reunim aquest mes de desembre una selecció de quinze títols africans subsaharians que mostren l’impacte i la fascinació que el cinema ha tingut en la població del continent i els seus creadors d’ençà de la seva arribada ara fa un segle a través dels colonitzadors.
En el cicle, comissariat com l’exposició per Beatriz Leal-Riesco, les obres seleccionades evidencien un profund diàleg amb el cinema d'autor, de Hollywood, de Bollywood i asiàtic, fent-lo visible en pel·lícules que revisen gèneres tan diversos com el western, la comèdia, les pel·lícules de samurais o el musical. Bevent d’una rica tradició artística pròpia, el cicle ofereix una finestra per reflexionar sobre el rol del cinema com a entreteniment, arma de crítica politicosocial i acte d’expressió creativa en un continent que es transforma contínuament.La programació inclou sessions destacades amb autors com Mahamat-Saleh Haroun, Katy Léna Ndiaye i Moussa Sene Absa. A més, recupera figures essencials com la del fotògraf sud-africà Ernest Cole en el documental Ernest Cole: Lost and Found, de Raoul Peck.
El programa compta amb la presència d'autors i especialistes en diverses sessions. El cicle s’inaugura amb el documental franco-camerunès Lieux saints, i serà presentat pel seu director Jean-Marie Téno i la comissària Beatriz Leal-Riesco, mentre que la sessió Avantguardistes africans serà introduïda per Elvira Dyangani Ose, directora del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA).
Dimecres 3 de desembre 20.00 h
Sala Chomón
Presentació a càrrec del director Jean-Marie Téno i de la comissària del cicle, Beatriz Leal-Riesco.
Lieux saints Llocs sagrats
JEAN-MARIE TÉNO, 2009. Camerun-França. VOSC. 70’. Arxiu digital.

Amb la 40a edició de FESPACO a Ouagadougou (Burkina Faso) com a teló de fons, Jean-Marie Téno s’endinsa al barri popular de Saint Léon per reflexionar sobre l’estat del cinema africà i la seva pràctica artística acompanyant Bouba (propietari d’un cineclub), Jules Cesar (músic i constructor de djembés) i Abbo (escriba popular). Téno medita amb agudesa sobre aspectes crucials economicosocials, artístics i culturals d’Àfrica i ofereix una via de futur pel cinema al continent.
Classe magistral
Dimarts 2 de desembre 11.00 h
Sala Chomón.
Trobada del director de cinema Jean-Marie Téno.
Dijous 4 de desembre 18.00 h
Sala Laya
Presentació a càrrec de la comissària del cicle, Beatriz Leal-Riesco.
Traces, empreintes de femmes Petjades, empremtes de dones
KATY LÉNA NDIAYE, 2003. Bèlgica. VOSC. 52’. Arxiu digital.

Opera prima de la cineasta Katy Léna Ndiaye. Aquest documental se centra en tres àvies burkineses que inicien la seva néta en el saber ancestral de les tècniques pictòriques de laterita.
Divendres 19 de desembre 20.00 h
Sala Chomón
Presentació a càrrec d’Elvira Dyangani Ose, directora del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA).
Le retour d’un aventurier El retorn d’un aventurer
MOUSTAPHA ALASSANE, 1966. Int.: Zalika Souley, Djingareye Maiga, Harouna Diarra, Boubakar Souna. Níger. VOSC. 34’. DCP.
Parlons grand-mère Parlem, àvia
DJIBRIL DIOP MAMBÉTY, 1989. Senegal. VOSC. 34’. DCP.
La grammaire de grand mère... La gramàtica de l’àvia...
JEAN-PIERRE BEKOLO, 1996. Gran Bretanya-França-Camerun. VOSC. 7’. Arxiu digital.

Reunim tres autors a l’avantguarda dels cinemes africans en la seva praxi i reflexió sobre el mitjà. Alassane, en aquest western en sòl nigerià, qüestiona a cop de sàtira l’apropiació de narratives i valors occidentals. Mambéty, quinze anys després de la seva icònica Touki Bouki, segueix el rodatge de Yaaba d’Idrissa Ouedraogo i exposa les dificultats de filmar a Burkina Faso centrant-se en les seves dues passions: el cinema i els infants. Bekolo homenatja Mambéty, el qual, amb humor i enginy, ens regala, des de la barra d’un bar, la seva definició del cinema.
Katy Léna Ndiaye també signa En attendant les homes, on a Oualata, a l’est del Sàhara maurità, tres dones conversen sense reserves sobre l’amor, el sexe i altres temes, mentre esperen el retorn dels seus homes.
La programació inclou pel·lícules que aborden el poder del cinema com ara Abouna, le pére, segon llargmetratge de Mahamat-Saleh Haroun, on dos germans busquen el seu pare i creuen veure’l en una pantalla de cinema. En la mateixa línia, el multipremiat documental sudanès Talking About Trees ofereix un retrat poètic de quatre membres del Club Sudanès de Cinema que lluiten per reobrir una antiga sala, després d’haver estat forçats a abandonar les càmeres durant la dictadura.
Altres títols exploren les transformacions socials i l’expressió creativa al continent africà. Coconut Head Generation ens porta a un cineclub universitari a Nigèria, on estudiants debaten temes de descolonització i lluites feministes. També es projecta la comèdia, melodrama i sàtira Love Brewed in the African Pot, una adaptació de Romeu i Julieta ubicada a la Ghana colonial (1951).
El programa finalitza destacant l’activisme i la identitat amb Nha fala, una comèdia musical de Flora Gomes ambientada a Guinea-Bissau sobre una jove que ha de trencar una maledicció familiar que li impedeix cantar, i l'últim documental de Raoul Peck, Ernest Cole: Lost and Found, que recupera la vida i obra del fotògraf sud-africà Ernest Cole, exiliat per l'apartheid.
Finalment, el cicle continuarà al gener amb les projeccions de Back in Action i Testament, que es projectarà al MACBA.
Exposició:
Cartells de Ghana pintats a mà, anys noranta
La mostra recull alguns dels cartells que realitzaven artistes locals de Ghana per promocionar una insòlita xarxa itinerant de vídeoclubs, amb un peculiar estil que barreja l’estètica africana i l’occidental.
Fins al 31 de gener de 2026 Sala d’exposicions
Comissariat: Beatriz Leal-Riesco
Horaris: de dimarts a divendres, de 10.00 h a 14.00 h i de 16.00 h a 21.00 h; dissabte i diumenge, de 16.00 h a 21.00 h
Entrada gratuïta
