Dossier Film (INCLUIDO EN Aula de Cinema 2025/2026)

Araya és una península al nord-est de Veneçuela coneguda per les seves salines, que l’any 1959 encara eren explotades manualment.
Al film, les imatges de Benacerraf es mantenen en un equilibri delicat entre bellesa i patiment mentre s’entreguen als ritmes, els rituals i els moviments repetitius dels mètodes de treball arcaics i la vida quotidiana dels saliners, abans que desapareguin definitivament amb l’arribada de l’explotació industrial.
Una obra de gran valor poètic i antropològic.
Direcció - Margot Benacerrat
Guió - Margot Benacerrat, Pierre Seghers
Música - Guy Bernard
Fotografia - Giuseppe Nisoli
Interpretació - José Ignacio Cabrujas, Laurent Terzieff
Producció - España
Any - 1959
Després de nombrosos intents fallits, Margot Benacerraf va trigar diversos anys a decidir-se a fer una pel·lícula sobre les regions sud, centre i nord de la seva Veneçuela natal. Mentre buscava un lloc de rodatge, en va trobar un altre: viatjant pel nord àrid, Benacerraf es va enamorar de la regió i de la gent d'Araya i va decidir convertir-la en el tema del seu primer llargmetratge. El 1958, després de consultar extensament documents d'arxiu a Sevilla i Madrid, va començar a rodar el que es convertiria en la pel·lícula Araya, que va produir amb la seva incipient companyia, Caroni Films, i una petita companyia francesa, L'Archer. [...]
Des de les primeres imatges, la pel·lícula condueix l'espectador a un món de rara bellesa: on la natura es crea i recrea mitjançant un moviment interminable i constantment renovat. Aquesta pel·lícula és un retrat de tres pobles i de les diferents formes de vida d'aquestes famílies que s'uneixen en les seves diferències. [...]
En aquesta pel·lícula tan personal, la cineasta contrasta la bellesa visual d'un blanc i negre impecable amb els efectes dramàtics d'un documental guionitzat i compromès, utilitzant el silenci com a contrapunt.
Le Roy, Eric. Araya, l’enfer du sel. A: Journal of Film Preservation. No. 86, abril 2012, p.151-154.
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
Losada, Matt. Araya Margot Benacerraf. A: Chasqui. Vol. 39, No. 2, noviembre 2010, p.240-242. [Consultable a: https://www.jstor.org/stable/41340896]
Newman, Kim. Curiouser and curiouser. A: Sight and Sound. No.7, julio 2011, p.85-86.
Pérez, Fernando. Cuatro entrevistas en Venezuela. Literatura y teatro. A: Cine cubano. No. 89-90, p.84-90.
Uzal, Marcos. Disparitions. A: Cahiers du cinema. No. 811, julio/agost 2024, p.85.