Ciclo

Costa-Gavras i Jorge Semprún, amistat i compromís

Imatge

18/04/2012 - 16/06/2012

calendario

Z, L’aveu o Missing van marcar una sòlida tendència del cinema polític, però l’obra de Costa-Gavras transcendeix aquests paràmetres amb gairebé una vintena de llargmetratges realitzats entre el 1965 i el molt recent Le capital. Nascut a Grècia i instal·lat a França, Costa-Gavras ha rodat indistintament a Europa i als Estats Units amb una visió sempre atenta als problemes contemporanis i també a l’anàlisi d’episodis històrics tan significatius com les dictadures grega, uruguaiana i xilena, el nazisme, la repressió estalinista o l’ocupació alemanya de la França de Vichy.

Enllacem el cicle dedicat a Costa-Gavras amb l’homenatge que rendim a Jorge Semprún, guionista de tres dels seus títols més emblemàtics però també d’altres films d’Alain Resnais o Yves Boisset. Projectem, a més, Les deux mémoires, la seva única incursió com a realitzador amb aquest documental que revisa la guerra civil espanyola.

Amb la col·laboració de

         

Programa

Les deux mémoires - Presentació de Carmen Claudín
Escriptor, polític i guionista, Jorge Semprún va dirigir una única pel·lícula. "Les deux mémoires" (1974) es un documental que arrenca de la guerra civil espanyola per aprofundir en les ferides de l'exili. Escassament difós i actualment en procés de restauració, aquest document imprescindible serà presentat avui per una de les seves protagonistes: Carmen Claudín, filla de Fernando Claudín (qui va ser expulsat del Partit Comunista amb Semprún el 1964) i directora d'Investigació del CIDOB.
Z
"Z" és, potser, la primera pel·lícula que va donar fama internacional a Constantin Costa-Gavras. El film, amb guió de Jorge Semprún, denunciava els totalitarismes i la situació al seu país d'origen després del cop d'Estat militar de 1967.
Les deux mémoires
Les dues memòries
JORGE SEMPRÚN, 1974.
Compartiment tueurs
Compartiment letal
COSTA-GAVRAS, 1965.
Une femme à sa fenêtre
Una dona a la finestra
Una nit d'agost, Margot Santorini veu un home que fuig de la policia.
L'Aveu
La confessió
COSTA-GAVRAS, 1970
Un homme de trop
Un home de més
El segon projecte de Costa-Gavras és un film sobre la resistència francesa contra el nazisme que adapta una novel·la de Jean_Pierre Chabrol.
Séction speciale
Secció especial
COSTA-GAVRAS, 1975.
Stavisky...
A la França de la III República, una estafa de bonus falsos ordida per Sacha Stavisky va estar a punt de posar fi al règim de 1934.
Clair de femme
Una dona singular
Costa-Gavras signa en solitari el guió d’aquest film basat en una novel•la de Romain Gary.
L'attentat
L'atemptat
YVES BOISSET, 1972.
État de siège
Estat de setge
État de siège és la tercera pel·lícula de Costa-Gavras que posa l’accent en el tema de la repressió de la llibertat, la tortura i els mètodes emprats per l'imperialisme nord-americà a l'Uruguai i l'Amèrica Llatina.
Missing
Desaparecido
Un jove periodista americà despareix a Xile després del cop d'Estat de Pinochet. El seu pare hi viatja per buscar-lo.
Hanna K
Visió personal del conflicte palestino-israelí a través de la història d’amor d’una advocada americana d’origen jueu que treballa a Jerusalem.
Objectif 500 millions
Objectiu 500 milions
Poc després de sortir de la presó, Jean Reichau, un excapità i paracaigudista de l’exèrcit francès destituït per un tribunal militar, és temptat de participar en el robatori a un avió.
Conseil de famille
Consell de família
Crònica d'una família molt peculiar. Un pare professional del robatori, una mare de procedència aristocràtica, dos fills amb afinitats incestuoses i un soci que viu amb ells.
Betrayed
El sendero de la traición
L’FBI envia una agent a una zona rural del sud dels EUA per investigar la mort d'un locutor de ràdio jueu.
Music Box
La capsa de música
The Music Box, un dels treballs més rodons de Costa-Gavras, és un melodrama judicial sobre la veritat i l'aparença.
La petite apocalypse
La petita apocalipsi
Durant una festa amb antics companys, Stan es refugia a l'habitació de convidats per evitar situacions compromeses.
Mad City
El tercer film nord-americà de Costa-Gavras posa en evidència la manipulació dels mitjans de comunicació.
Amen
Amén
El polèmic cartell on es fusionen les creus esvàstica i cristiana resumeix l’esperit crític d’aquest film que denuncia la indiferència i el silenci que l’Església catòlica va tenir davant de la barbàrie nazi, mitjançant la recreació dramàtica de fets verídics.
Le couperet
Arcadia
Entre el film noir i la comèdia sarcàstica i amoral, "Le couperet" explica la història d’un alt executiu que, en ser acomiadat amb centenars de companys seus i després d’estar més de tres anys buscant feina, decideix eliminar tot aquell qui s’interposa en el seu objectiu.
Eden a l’Ouest - Amb la presència de Costa-Gavras
Costa-Gavras presenta el seu film en el marc de la retrospectiva que li hem dedicat, que amb el títol de "Costa-Gavras i Jorgse Semprún: amistat i compromís" ha revisat la trajectòria cinematogràfica d'aquests dos amics sempre compromesos amb els problemes socials i polítics.
Eden a l’Ouest
Edén al oeste
"Com a l‘Odissea, el mar Egeu és l’escenari on transcorren les aventures d’Elies, el nostre protagonista. Després d’innumerables incidents, una escala al paradís i una estada a l’infern, el màgic final del seu periple té lloc a París" (Costa-Gavras.
La guerre est finie
La guerra s'ha acabat
ALAIN RESNAIS, 1966.