Premsa

Cinema de no-ficció en la quarta edició de La Inesperada

La Inesperada 2024

13/02/2024

La Filmoteca acull quatre sessions del festival que es consolida en la recerca en els llenguatges de no-ficció, les hibridacions i l’experimentació, des del cinema documental fins a les arts visuals. La programació inclou obres del portuguès Pedro Costa, Wang Bing, un dels majors creadors en el terreny de la no-ficció, la cineasta burkinesa Aïcha Chloé Boro o la lituana Laila Pakalnina, hereva de l’Escola de Cinema Documental Poètic de Riga.

El festival La Inesperada celebra la seva quarta edició presentant quatre sessions a la Filmoteca de Catalunya. Aquesta mostra no competitiva transita per territoris cinematogràfics contemporanis que exploren llenguatges de no-ficció, hibridacions i experimentacions, estenent-se des del cinema documental fins a les arts visuals. Es tracta d'eixamplar la mirada als corrents cinematogràfics de la no ficció, més enllà de la representació de la realitat a través del reportatge o el documental estàndard de televisió.

Enfront de l’allau de continguts audiovisuals presents, La Inesperada proposa un festival abastable, concís i on cada sessió és una experiència curosament programada. Algunes de les obres que es presentaran a la Filmoteca són inèdites a Catalunya i han tingut un excel·lent reconeixement internacional, alhora que es recuperen títols d’altres èpoques, tresors amagats pel pas del temps.

La Inesperada està dirigit per la cineasta Núria Giménez Lorang, directora de My Mexican Betzel, i el programador, docent i crític cinematogràfic Miquel Martí Freixas, que introduiran les sessions que acollirà la Filmoteca al costat dels responsables dels films presentats.

Man in Black
Man in Black

El festival s’inaugura dimecres 21 de juny a les 18.30 h a la Sala Laya amb un programa doble format per una peça curta recent del cineasta portuguès Pedro Costa, As Filhas do Fogo, i Man in Black, obra d’un dels grans especialistes en els relats de no ficció, Wang Bing, que en aquest cas retrata el compositor xinès Wang Xilin, qui, als vuitanta-sis anys, despulla vida i obra davant la càmera.

La segona sessió, titulada Capturant l’efímer, se centra en la poètica de l’Escola de Riga i l’ull sensible de Laila Pakalnina. L’anomenada Escola de Cinema Documental Poètic de Riga es va concebre plantejant la recerca de la bellesa artística en la realitat, deixant enrere la direcció escènica i l’estètica dels noticiaris, mentre que Laila Pakalnina ha heretat i adoptat el vessant poètic de l’Escola de Riga, però desenvolupant un ull encara més curiós pels miracles quotidians. Ella mateixa presentarà la sessió, que inclou alguns dels seus primers curts.

Al Djanat
Al Djanat

A Al Djanat, la cineasta burkinesa Aïcha Chloé Boro torna al seu poble natal per la mort del seu oncle. La pèrdua del far de la nissaga provoca que la família, d’estructura àmplia i complexa, entri en un llarg litigi per l’herència. La realitzadora fa un retrat precís de les tensions i les balances entre dones i homes, tradició i postcolonialisme, Islam i animisme, d’entre els qui s’han quedat i els qui, com ella, van emigrar, oferint una impressionant descripció de la contemporaneïtat a l'Àfrica occidental.

La cloenda de La Inesperada, diumenge 25 de febrer a la Sala Chomón, serà una sessió doble en 3D amb la presència dels seus realitzadors. El cineasta experimental nord-americà Blake Williams, explorador del llenguatge de les imatges tridimensionals, s’inspira per a la seva nova obra, Laberint Sequences, en el Laberint d’Horta de Barcelona. El film traça diversos viatges pel jardí, desorientats, vertiginosos, a la recerca d’un centre intangible. Per la seva banda, l’artista lituà Deimantas Narkevičius s’endinsa en un llargmetratge de ficció de visió estereoscòpica, Čiulbanti siela. Enmig de la naturalesa, entre bruixes, fades, serps i ànimes que volen com ocells, les llegendes teixeixen els estrats de la memòria col·lectiva.

 

Amb la col·laboració de:

Logo La Inesperada