Dies curts: CARLA SIMÓN

15/04/2020

"Dies curts" és una iniciativa engegada per Filmoteca de Catalunya amb la voluntat de fer més visible un format tan maltractat com el curtmetratge. Conscients dels seus problemes de distribució i exhibició, ens plantegem aquest canal de difusió com una eina per conèixer cineastes i alhora fer passar aquests dies de confinament de la manera més curta possible. Per aconseguir-ho, setmanalment comptarem amb noves seleccions de curtmetratges, alguns de cineastes experimentades i d'altres d'autores que tot just comencen.

La nostra segona proposta és Carla Simón i Pipó (Barcelona, 1986) llicenciada en Comunicació Audiovisual per la Universitat Autònoma de Barcelona, tot cursant estudis de cinema a la Universitat de Califòrnia i la London Film School. El seu llargmetratge Estiu 1993 ha rebut nombrosos reconeixements, entre els quals Millor opera prima de la Berlinale, Millor pel·lícula dels premis Gaudí i Directora novell als Goya, Biznaga de Oro al Festival de Màlaga, Millor direcció de BAFICI o el Premi Écrans Junior del festival de Cannes. També va ser seleccionada com a representant d’Espanya als Oscars 2019.

Programa (sessió expirada):

(disponible fins el 6.05.2020)

Qui hagi vist el primer llargmetratge de la Carla Simón podrà figurar-se les peces a continuació com les facetes complementàries d’un mateix film. Vistos en conjunt, els cinc curtmetratges d’aquesta sessió i Estiu 1993 (2017) adquireixen una entitat compartida, com si cada una d’elles fos un fragment en el temps d’una història que es va modelant.  

La recerca de la cineasta és profundament personal, fins i tot íntima en el cas de Llacunes. Comença amb un assaig tenyit de simbolisme sobre la pluralitat de rols i cares de les dones a Women i s’encamina vers una exploració de les relacions familiars, en particular entre mares i filles. Vinculada a aquesta relació, es dibuixa la qüestió de l’absència com l’altre component que travessa la seva obra. Ambdues es trenen a Home, Lipstick i Las pequeñas cosas -totes tres exercicis per a la London Film School-, a partir de gestos senzills i domèstics: pentinar-se, jugar, maquillar-se, fer el dinar o parar la taula...

Tanmateix és a Llacunes on el tracte amb l’absència es converteix en el motor d’una pel·lícula tan fràgil com emotiva: uns minuts de filmacions amb Neus Pipó, un grapat de cartes i les imatges d’uns paisatges revistats tres dècades després, serveixen a Carla Simón per reconstruir, fragmentàriament, la figura de la seva mare.

Llacunes Las pequeñas cosas Lipstick Home (basada en La Coiffure d’Edgar Degas, 1895) Women(Co-dirigida amb Marco Businaro)