El festival Choreoscope porta el millor cinema de dansa a la Filmoteca

Polina, danser sa vie (Valérie Müller, Angelin Preljocaj, 2016)

05/10/2018

De vegades, les paraules sobren. En aquestes ocasions, la força de les imatges –especialment, de les imatges en moviment– permet superar totes les barreres lingüístiques. En aquest sentit la dansa, com el cinema, és un llenguatge universal, un llenguatge que no coneix fronteres i que propicia el viatge, l’experiència.

Entre el 10 i el 14 d’octubre, acollim cinc sessions del certamen, que arriba a la seva 6a edició

De vegades, les paraules sobren. En aquestes ocasions, la força de les imatges –especialment, de les imatges en moviment– permet superar totes les barreres lingüístiques. En aquest sentit la dansa, com el cinema, és un llenguatge universal, un llenguatge que no coneix fronteres i que propicia el viatge, l’experiència.

I quan el moviment corporal s’uneix amb el moviment cinematogràfic, neix un nou gènere híbrid: el cinema de dansa. I és aquest el gènere a l’entorn del qual va néixer –i creix: ja ha arribat a la 6a edició- el Choreoscope, el Festival Internacional de Cinema de Dansa de Barcelona, un certamen en expansió que compta amb el suport d’institucions de gran reputació internacional.

Del 9 al 14 d’octubre, la sisena edició del festival –la tercera que acull la Filmoteca– compta amb workshops, tallers, un homenatge a Merce Cunningham i projeccions a diversos indrets de la ciutat. En concret, la Filmoteca acull sis sessions del certamen, incloses les projeccions de les tres seleccions oficials, una projecció de films de dansa en format 3-D i la projecció de Polina, danser sa vie (Angelin Preljocaj, Valérie Müller, 2016) com a cloenda del festival. D’altra banda, el Cinema Maldà acollirà la inauguració del certamen –que inclourà el lliurament del Premi Honorífic a la Fundació Merce Cunningham- el dimarts 9 d’octubre i les sessions de projecció dels premis especials del festival, el dissabte 13 d’octubre. A més, Choreoscope també compta, en aquesta edició, amb un canal a Filmin, on tots els films de les seleccions oficials es podran veure a partir del 13 d’octubre.
 

El Choreoscope a la Filmoteca

Amb un total d’una seixantena de films, les projeccions a la Filmoteca s’inicien el dimecres 10 d’octubre a les 21.00 h, amb la Selecció oficial 1 del Choreoscope, que gira a l’entorn de la temàtica “Vida i mort”. En total, Distance among us (Jouka Valkama, 2018)s’hi projectaran dotze curtmetratges –arribats de set països diferents– que reflexionen, entre altres, sobre el desig de desaparèixer, la importància de les coses petites de la vida, el mite del pecat original i la dilatació del temps.

L’endemà, dijous 11 d’octubre, és el torn de la Selecció oficial 2, que inclou deu films que s’han inclòs en l’epígraf “Passat i futur”. A les 21.00 h, els espectadors assistents al festival podran gaudir de films produïts a indrets tan dispars com Espanya, Corea del Sud, la Xina i Israel, però que tenen en comú, d’una banda, el moviment coreogràfic i, de l’altra, el tractament de temes vinculats al passat i al futur i al moment vital dels seus protagonistes.

Divendres 12, de nou a les 21.00 h, “Guerra i Pau” (Selecció oficial 3) integra un total de dotze films que reflecteixen conflictes interns, personals, però que també inclouen ecos de disputes reals. Com la resta de títols de les seleccions oficials, els d’aquesta sessió destaquen pel seu caràcter innovador i per la seva qualitat.

Mudskipping (Phoebe Hart, 2016)Si la dansa és moviment en l’espai i el temps, què millor que captar-lo, i projectar-lo, en format 3-D. De fet, en els darrers anys diversos grans cineastes han aprofitat les possibilitats d’aquest format per oferir a l’espectador una experiència sensorial completa –és el cas, per exemple, de Wim Wenders amb Pina. La sessió Dansa 3D del Choreoscope reuneix, diumenge 14 d’octubre a les 19.00 h, fins a onze curtmetratges que treuen un enorme profit d’aquest format estereoscòpic, de cops incorporant-hi, a més, altres innovacions tecnològiques com l’ús d’imatges tèrmiques i de renderitzadors 3D, així com càmeres superlentes i diverses novetats en l’enregistrament del so.

Finalment, el diumenge 14 d’octubre, a les 21.00 h, el film Polina, danser sa vie tanca aquesta edició del festival a la Filmoteca. En aquest cas, es tracta d’un llargmetratge sobre la trajectòria professional d’una ballarina que decideix canviar la dansa clàssica per la contemporània quan és a punt d’ingressar en la companyia del prestigiós Teatre Bolxoi. El film, dirigit per Valérie Müller i Angelin Preljocaj –que també n’és el coreògraf–, evita tots els llocs comuns del cinema de dansa i ofereix una mirada profunda a un món caracteritzat per la seva bellesa i, alhora, pel sacrifici i la duresa de l’ofici.

Més informació sobre el festival: http://www.choreoscope.com