Premsa

Els dimarts a la tarda, la Sala Laya muta i acull nous formats i propostes

09/01/2025

Un dia a tenir ben assenyalat a l’agenda. Sessions a les set de la tarda que aniran desplegant les constel·lacions al voltant de diverses cineastes en la sèrie AFINS, i donaran cabuda al cinema que difícilment es veu en altres pantalles. Obrint finestres als arxius propis i d’altres cinemateques per descobrir tresors d’un ARXIU VIU que presentaran les persones que hi treballen. Les cineastes més lliures i properes ens acostaran la seva obra a DIES CURTS i, remenant LES GOLFES, veurem les pel·lícules més gamberres i irreverents.

Dies curts 2025

Dies curts 2025

Dies Curts, que va néixer en temps de confinament, arriba ja a la sisena edició consolidat com un espai de trobada on descobrir i conversar amb cineastes properes. El cicle posa el focus en el format curt i aposta per propostes arriscades i emocionants, encara allunyades dels circuits majoritaris d’exhibició. Aquest any compta amb la presència d’Alba Bresolí, Jaume Claret, Daniela Delgado Viteri, Sara D.G., Paula González i Óscar Pérez. De gener a juny, un dimarts al mes.

Sara D.G.

Dimarts 21 de gener 19.00 h
Sala Laya

Sara D.G. no ha vingut al món per passar desapercebuda. Nascuda l’any 2001, aquesta artista de Bilbao posa la càmera -i els ulls- com si les dècades es barregessin sense complexos i els lligams a la moda del moment s’esborressin per fi. Treballa amb la fotografia, el vídeo, la literatura o la radiodifusió i, amb la seva particular manera d’entendre el cinema, ens condueix cap al desig, el thriller i el misteri en un món anacrònic i nocturn, però potser per això, totalment actual.

La sessió que presenta a Dies curts inclou dos curtmetratges (Metonimia, 2024; Johnny by Night, 2023) i diverses peces de difícil classificació que van del videoclip a la videoinstal·lació, a més d’alguna sorpresa. El fantasma de la música tecno i la forta presència de referents del cinema queer i underground com Kenneth Anger (que dona nom a la productora amb la qual signa les seves obres, Anger Films), Fassbinder o Jean Genet, aconseguiran fer les delícies dels qui, imitant els Club Kids dels vuitanta, somien desperts amb una nova i estilitzada realitat.

Metonimia
Metonimia

 

Afins

Afins és un nou programa que s’apropa a la història del cinema com una constel·lació de relacions i afectes. Cada temporada, la Filmoteca posa el focus en la trajectòria d’un cineasta i desplega el seu univers de referents i afinitats. De la mà de veus expertes, el programa dibuixa filmografies expandides i històries col·lectives que sempre es conjuguen en present.

Helena Lumbreras

La primera edició d’aquest nou format se centra en la trajectòria d’Helena Lumbreras (Conca, 1935 – Barcelona, 1995), cineasta que concentra els somnis de transformació de tota una generació: una mestra rural de Conca que decideix estudiar cinema, radicalitza la seva mirada a la Itàlia convulsa dels anys seixanta i, establerta a Barcelona a la darreria del franquisme, s’implica en les lluites populars amb un cinema col·lectiu, feminista i compromès.

Durant sis mesos, de gener a juny, ens endinsarem en l’univers cinematogràfic de Lumbreras: revisitarem les seves pel·lícules més emblemàtiques, descobrirem materials inèdits, dialogarem amb els referents que van nodrir la seva pràctica i explorarem els seus ecos contemporanis.

Sessió de curtmetratges
Dimarts 28 de febrer 19.00 h
Sala Laya

La primera sessió d’Afins dedicada a Helena Lumbreras examina els treballs que va realitzar durant els seus estudis de direcció cinematogràfica a Madrid i Roma als anys seixanta. La investigadora Sonia García López proposa un diàleg en directe entre els curtmetratges d’estudiant de la cineasta i textos i documents de l’època: un muntatge de paraules i imatges per il·luminar com la pedagogia i l’impuls de transformació social són indestriables en la trajectòria vital, creadora i política de Lumbreras.

Inclou les peces: A los toros (1960); El telegrama (1961); El primer día (1962) i España (1964).

El primer día
El primer día

Helena Lumbreras es va traslladar a principis dels anys 60 a Itàlia a on, a banda de formar-se al Centro Sperimentale de Cinematografia, va treballar a la RAI i es va moure en els cercles intel·lectuals cinematogràfics de l’esquerra italiana en què es movien Pasolini, Pontecorvo o Rosi. Després de filmar Spagna 68, un documental que il·lustra la lluita contra el règim franquista i la situació sociopolítica del país, juntament amb el professor de filosofia Mariano Lisa va fundar el Colectivo de Cine de Clase amb la finalitat de “filmar somnis de persones que lluitaven per aconseguir millorar les seves condicions de vida”. Així va realitzar una obra de gran valor en què batega la consciència de classe i la mirada feminista. Un llegat que la Filmoteca de Catalunya té l’honor de preservar i que es complementarà amb la incorporació del fons documental de la cineasta a la col·lecció de Filmoteca, dipositat per la família Lisa Lumbreras.

El focus Helena Lumbreras del programa Afins continuarà al febrer amb dues conferències: dimarts 7 de febrer, a “Cari amigos...”: Spagna 68 i les xarxes de la solidaritat internacionalista, el director de la Filmoteca Pablo la Parra Pérez reconstruirà la trajectòria del migmetratge Spagna 68, des del rodatge clandestí entre Madrid i Barcelona fins a la seva circulació internacional, i dimarts 25 de febrer la investigadora Annalissa Mirizzio explorarà les influències intel·lectuals i professionals de la cineasta en la seva etapa italiana en la sessió Helena Lumbreras abans del Col·lectiu de Cinema de Classe: la biblioteca italiana, els Cinegiornali Liberi i la televisió (1963-1969).

Spagna 68
Spagna 68

 

Més dimarts amb Arxiu viu i Les golfes

Els propers mesos s’aniran afegint nous formats que faran de les visites a la Laya els dimarts una experiència especial.

Al febrer arriba Arxiu viu, on les persones que treballen directament amb els materials fílmics seran les encarregades de presentar els tresors que amaguen els arxius, començant per la digitalització dels treballs dels cineastes cubans exiliats a Barcelona Miñuca i Fernando Villaverde, presentats per Iolanda Ribas, del Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya, i Juan Soto, cineasta.

Les golfes seran el cicle incendiari que pretén trencar totes les convencions. Acollirà les propostes més desacomplexades i provocadores. Aquest 2025 l’encarregat de cuinar aquest menú no apte per a tots els paladars serà el cineasta Marc Ferrer, que la setmana vinent ha preparat un aperitiu golfo, que no serà en dimarts, sinó en dijous.

 

Homenatge a Mònica del Raval

Dijous 23 de gener 18.00 i 21.00 h
Sala Laya

Presentació a càrrec de Marc Ferrer, Júlia Betrian i Javier Morelope, autor del llibre Décollage. Mónica del Raval como vanguardismo (2018).

Recordem tot un símbol del nostre barri: Mónica del Raval. Una prostituta cèlebre pel seu maquillatge cridaner i la seva autenticitat, que ens va deixar el mes de setembre passat. L’homenatge consistirà en un programa doble, amb el documental que li va dedicar Francesc Betriu, Mónica del Raval (2009), i la seva intervenció com a estrella convidada al film La maldita primavera (2017) de Marc Ferrer, i fi de festa a la Monroe.

Mónica del Raval