Premsa

Eugenio Trías, el filòsof cinèfil

10/09/2020

La Filmoteca programa un petit cicle que il·lustra la relació de Trías amb el mitjà que considerava “un microcosmos de totes les arts”. El cicle, que inclou films de Hitchcock, Bergman, Kubrick i Tarkovski, acompanya el curs “Al final, les visions. Eugenio Trías, estil tardà i cinema”, que s’imparteix a l’Institut d’Humanitats de Barcelona.

Eugenio Trías (1942-2013) és un referent de la filosofia espanyola de la segona meitat del segle XX. Mitjançant un bon grapat d’assajos, va fer una reflexió profunda sobre la condició humana, de l’home i la dona com a habitant del límit, en l’espai fronterer entre l’ésser i el no-res d’on derivava la seva relació amb allò diví, sagrat i transcendent, que li va valer el sobrenom del “filòsof del límit”.

En el seu univers enciclopèdic, el cinema ocupava un lloc privilegiat: una gran passió conreada des de l’adolescència, que considerava “un microcosmos de totes les arts” i el va portar a escriure articles i un llibre pòstum titulat De cine. Aventuras y extravíos, en bona part documentat a la Biblioteca del cinema de la Filmoteca. En ell, parla dels cineastes i els films que el van impressionar més i que s’adaptaven millor al seu univers personal, una immersió en la filmografia d’una sèrie de directors cabdals que contribueixen a forjar i nodrir la seva imaginació moral i filosòfica: Lang, Hitchcock, Welles, Coppola, Kubrick, Tarkovski, Bergman o Lynch, entre d’altres.

Precisament aquest llibre pòstum és el punt de partida del curs en què s’inscriu aquest cicle, “Al final, les visions. Eugenio Trías, estil tardà i cinema”, organitzat conjuntament pel Centre d’Estudis Filosòfics Eugenio Trías de la Universitat Pompeu Fabra, l’Institut d’Humanitats de Barcelona i la Filmoteca de Catalunya, sota la direcció de Jordi Ibáñez. El curs s’imparteix a l’Institut d’Humanitats, amb la participació de Carlos Losilla, Antonio Monegal, Jordi Ibáñez i Nuria Vidal.

Les quatre sessions proposen un diàleg, des de la mirada del filòsof, amb quatre pel·lícules fonamentals de la història del cinema que es projectaran paral·lelament a la Filmoteca de Catalunya: Vertigo, d’Alfred Hitchcock; Persona, d’Ingmar Bergman; Nostalgia, d’Andréi Tarkovski i Eyes Wide Shut, de Stanley Kubrick. Una invitació a pensar el cinema com un espai de retrobaments, de visions, de reconciliacions, de somnis si més no visualment verificats, i per tant realitzats.

El cicle es clourà amb una taula rodona el dimarts 29 de setembre a les 20.00 h a la Sala Chomón, en què hi participaran el director teatral Mario Gas, David Trías, editor i fill d’Eugenio Trías, i la crítica de cinema Violeta Kovacsics, amb Jordi Ibáñez, director del curs, com a moderador.

 

Amb la col·laboració de: 

Logo

 

Logo