La 5a Setmana del Cineclubisme celebra els 40 anys de la Federació Catalana de Cineclubs

Miquel Porter i Moix: La república de la llibertat i el bon humor (Anastasi RInos, 2018)

28/09/2018

Del 2 al 7 d'octubre, la Filmoteca acull de nou, per cinquè any consecutiu, la Setmana del Cineclubisme Català, que enguany, a més, dóna el tret de sortida a la celebració del quarantè aniversari de la Federació Catalana de Cineclubs, que s'allargarà tot el 2019 amb programacions especials i diverses activitats arreu del territori.

La setmana inclou tres títols inèdits, un clàssic i la preestrena del documental sobre Miquel Porter i Moix

Del 2 al 7 d'octubre, la Filmoteca acull de nou, per cinquè any consecutiu, la Setmana del Cineclubisme Català, que enguany, a més, dóna el tret de sortida a la celebració del quarantè aniversari de la Federació Catalana de Cineclubs, que s'allargarà tot el 2019 amb programacions especials i diverses activitats arreu del territori.

En aquesta 5 edició de la Setmana, la programació inclou tres títols inèdits, dos dels quals guanyadors del Premi Quixot de la Federació Internacional de Cineclubs, i un títol de la Filmoxarxa, a més del clàssic indi El saló de música, la preestrena del documental Miquel Porter i Moix, la república de la llibertat i el bon humor i la projecció d'Estiu 1993, llargmetratge guanyador del Premi Nunes 2017.

Amb la celebració d'aquesta setmana, la Federació Catalana de Cineclubs -que aplega cinquanta cineclubs de Catalunya, les Balears, València i Andorra- i la Filmoteca de Catalunya volen apropar el món del cineclubisme, que cada any reuneix a més de 80.000 espectadors, a nous públics.
 

Una programació del públic i pel públic

Un dels objectius de la Setmana és apropar l’esperit cineclubista a noves audiències. La cinefília i la participació del públic, sigui intervenint en col·loquis o programant, són premisses essencials dels cineclubs. Per això, la programació de la Setmana és tant rica com heterogènia i participativa, i estarà acompanyada de presentacions.

El documental Miquel Porter i Moix. La república de la llibertat i el bon humor, d’Anastasi Rinos, inaugurarà la Setmana el dia 2 d’octubre. El film repassa la vida de Porter, destacat cineclubista i figura clau de la cultura catalana recent.

Restos del viento (Jimena Montemayor, 2017)Per primera vegada, dos Premis Quixot, que entreguen membres de cineclubs en festivals d’arreu del món, es projectaran en dos d’aquests sis dies de programació. Es tracta de la mexicana Restos de viento, de Jimena Montemayor, guardonada al Festival de La Habana; i la libanesa Taste of Cement, de Ziad Kalthoum, guardonada a L’Alternativa de Barcelona.

Un altre títol que formarà part de la programació serà la irlandesa Helen (2008), de Joe Lawlor i Christine Molloy, film inèdit al país que formarà part del catàleg de la Filmoxarxa –que es posarà en marxa al llarg dels propers mesos–.

Les altres dues pel·lícules que completen la Setmana del cineclubisme català són el clàssic indi El saló de música (1958), de Satyajit Ray, pel·lícula escollida pel guanyador del Premi Nunes 2016 Paco Poch; i Estiu 1993, guanyadora del Premi Nunes 2017.


Premis Nunes dels cineclubs catalans

Els Premis Nunes s'atorguen des de 2011 i reconeixen la tasca dels cineclubs i les seves activitats, així com de personalitats i institucions del món del cinema. S’anomenen així en honor al cineasta José Maria Nunes, que va construir tota la seva filmografia al marge de la comercialitat i a contracorrent de modes i convencions, encaixant perfectament la tasca del cineclubisme català en els seus ja més de 80 anys d’història. El seu cinema va trobar en els cineclubs el seu lloc natural d’exhibició.

Estiu 1993 (Carla Simon, 2017)El jurat d’enguany, format per la periodista cinematogràfica Marta Armengou, el membre de la junta directiva de la Federació Catalana de Cineclubs Joan Manuel Illán i el membre del Cineclub Manresa Francesc Xavier, ha decidit atorgar el Premi Nunes a la personalitat o institució relacionada amb els cineclubs al festival L’Alternativa, “pel seu recorregut al llarg de 25 anys i la seva persistència treballant en una línia de programació rigorosa i amb criteri”.

El Premi Nunes al millor fet cineclubista va a parar al Cineclub Diòptria de Figueres per la iniciativa Al voltant del Metge de Lampedusa, “per treballar i idear un projecte amb compromís (d’un tema de trista actualitat) i amb voluntat de trencar amb la indiferència”.

El Premi Nunes a la millor producció catalana de l’any passat, que voten tots els cineclubs que conformen la Federació, va a parar a l’òpera prima de Carla Simón Estiu 1993.