Premsa

Programació Abril 2023

14/03/2023

Luis Buñuel i Gabriel Figueroa. Exposició i cicle - Els millors films de l’any - Punto de Vista: Peter Nestler i Ana Poliak - Quebec: ahir i avui - Dies curts: Elena Duque

Buñuel / Figueroa
Cicle i exposició sobre la col·laboració del cineasta aragonès amb el director de fotografia mexicà Gabriel Figueroa.

Exposició: El somni de la llebre. El cinema de Luis Buñuel i Gabriel Figueroa
Del 27 d’abril al 20 d’agost

“La gent assenyada del camp solia dir que les llebres no dormen. La seva nit transcorre entre el son i la vigília, una esfera molt propera a l’obra de Luis Buñuel”
(Héctor Orozco, comissari)

Buñuel i Figueroa van col·laborar en set pel·lícules entre el 1950 i el 1964. Tot i tenir poc en comú, des de la primera col·laboració a Los olvidados (1950), van establir un diàleg creatiu que va derivar en pel·lícules com Él (1953), Nazarín (1959) o El ángel exterminador (1962). L’exposició, comissariada per Héctor Orozco i coproduïda amb Fundación Televisa, convida l’espectador a endinsar-se en l’univers d’obsessions del cineasta (estètiques, narratives, polítiques, religioses, sexuals…).

Univers Buñuel
L’exposició s’acompanya d’un cicle que proposa un diàleg entre les set pel·lícules realitzades a Mèxic amb Gabriel Figueroa i altres produccions franceses i espanyoles del cineasta, així com altres films que orbiten per l’univers Buñuel.

Los olvidados
Los olvidados

 

Els millors films de l’any 2022
És temps de premis i de llistes que categoritzen el millor cinema, i arriba a la Filmoteca un dels cicles més populars i esperats de l’any, que permet recuperar el més destacat de la temporada anterior a partir de la consulta a persones vinculades al món de la crítica i la programació de cinema i l’equip de la Filmoteca. El cicle es perllongarà els mesos de maig i juny i també obre les portes a descobrir títols inèdits de difícil accés. L’abril arrenca, entre d’altres, amb Drive My Car, L’événement, Crimes of the Future, Corsage, Un año, una noche, Pacifiction, Nope i Aftersun.

Drive My Car
Drive My Car

 

Festival Punto de vista
Focus en dos dels cicles més interessants del Festival Internacional de Cine Documental de Navarra, que arriben directament després de presentar-se a Pamplona, amb la seva programadora Lucía Salas.

S’apropen altres temps. Les pel·lícules de Peter Nestler
Panorama de la producció d’aquest cineasta alemany amb la crida a la resistència, a l’esperança i al canvi com a constant des de principis dels seixanta, en l’exili a Suècia amb la seva dona Zsóka, o en la tornada a Alemanya a finals dels vuitanta.

La llibertat, és possible? El cinema d’Ana Poliak
La cineasta argentina va fer tres grans llargmetratges en contra de les circumstàncies, en anys de ruïna econòmica heretada de la dictadura argentina: Que vivan los crotos!, La fe del volcán i Parapalos. Tot i ser ben diferents entre si, els tres films comparteixen sensacions i aconsegueixen trobar una manera de sentir la joia de viure. Poliak visitarà la Filmoteca per presentar-los.

Parapalos
Parapalos

 

Cinema del Quebec: ahir i avui
Programa configurat per la Cinémathèque Québécoise que estableix un diàleg entre pel·lícules independents restaurades recentment i obres del cinema contemporani. La selecció mostra ruptures i continuïtats, entre el documental social, la pel·lícula d’assaig, el cinema experimental i l’autoficció poètica. Les presentacions aniran a càrrec de Guillaume Lafleur, programador de la filmoteca de Montreal.

Universos a FilmoXica
El cinema ha estat, des dels seus inicis, un motor per imaginar artefactes, éssers i espais que ens acosten al desconegut. El cicle trimestral de primavera de FilmoXica ens trasllada a universos paral·lels habitats per E.T., el robot de Pixar WALL-E o els marcians esbojarrats de Tim Burton a Mars Attacks!

Mars Attacks!
Mars Attacks!

 

I també...

Continua el cicle William Powell i Emeric Pressburger amb una de les seves especialitats: els films bèl·lics d’aventures. També recuperem alguns treballs en solitari de Michael Powell, entre els quals hi ha el clàssic de culte Peeping Tom.

Últimes projeccions de la retrospectiva realitzada en col·laboració amb el D’A Festival Cinema Barcelona dedicada a Joanna Hogg.

June Mathis és el nom propi del cicle Elles tenien la paraula. Dones guionistes al Hollywood silent, amb dos vehicles fets a mida per al lluïment de dues estrelles masculines de l’època: Rudolph Valentino a Los cuatro jinetes del apocalipsis (Rex Ingram, 1921) i Ramon Novarro a Ben-Hur (Fred Niblo, 1925).

En paral·lel a la seva edició en Blu-ray i després de la presentació al Festival de Màlaga, el cicle transversal Història permanent del cinema català presenta aquest mes la digitalització de Tren de sombras, de José Luis Guerín.

Programadora, crítica de cinema, professora i cineasta, la hispanoveneçolana Elena Duque, especialitzada en l’animació i el collage, és la convidada de Dies curts.

Homenatge al recentment desaparegut Peter Brook, amb la projecció del seu tribut al que va ser el seu mestre Georges Gurdjieff, Meetings with Remarkable Men (1979).