Premsa

Retrospectiva Péter Fórgács, un dels màxims representants de l’anomenat ‘found footage’

El perro negro

05/03/2024

El director hongarès ens visitarà el 13 de març per presentar el cicle, que s’obre amb ‘El perro negro’ (2005), un collage poètic de pel·lícules amateurs filmades durant la Guerra Civil Espanyola i conservades a l’arxiu de la Filmoteca. El cicle forma part de les activitats de la celebració del Centenari del Cinema Amateur a Catalunya. Forgács farà una visita guiada a l’exposició ‘Fora de casa’ el dijous 14 de març.

El cinema professional que parteix d’aquests films realitzats per aficionats, l’anomenat found footage, té en l’artista audiovisual i documentalista hongarès Péter Forgács (Budapest, 1950) un dels seus màxims representants. És per això que en el marc de la celebració del Centenari del Cinema Amateur a Catalunya es programa aquest cicle, amb la voluntat de també posar l’accent en el cinema professional que parteix dels films realitzats per aficionats.

Forgács ha construït un univers propi que ha estat descrit com una “barreja d’antropologia, teatre, documental i diari privat”. El seu cinema s’endinsa en la memòria col·lectiva europea del segle XX a partir de filmacions privades i d’imatges inèdites provinents d’arxius, inclòs el de la Filmoteca de Catalunya (El perro negro de 2005, un collage poètic de pel·lícules amateurs filmades durant la Guerra Civil Espanyola). És mitjançant el found footage i la seva interpretació personal que el cineasta dota esdeveniments històrics traumàtics d’una nova perspectiva.

El director manipula les imatges i l’ordre dels esdeveniments i afegeix efectes de so, veus en off o música evocadora, però no treu la filmació de context. Tal com afirma la videoartista i teòrica audiovisual Joanne Richardson, “atorga a l’arxiu privat una dimensió ontològica, convertint-lo en una reflexió sobre la naturalesa de la memòria, la construcció de la història i la fenomenologia de la mateixa creació cinematogràfica”.

Forgács diu que no es considera un historiador, sinó que està interessat en la psicoanàlisi de la història. El 1983 va crear a Budapest la PPFA – Fundació per als Arxius Privats de Fotografia i Cinema, una col·lecció única de material amateur des dels anys 20 del segle passat a partir de la qual ha bastit el seu estil i la seva particular relectura de la història. El seu primer film és The Bartos Family (1988). Des de llavors el cineasta ha estat premiat en festivals internacionals a Budapest, Lisboa, Marsella, San Francisco, Nova York, o Berlín, i el 2009 va representar Hongria a la Biennal d’art de Venècia.

Wittgenstein Tractatus
Wittgenstein Tractatus

Sessions presentades per Péter Forgács

Inauguració de la retrospectiva
El perro negro (2005).

Dimecres 13 de març 20.00 h Sala Chomón

Visita guiada a l’exposició Fora de casa a càrrec de Péter Forgács Dijous 14 de març 19.00 h Sala d’exposicions

Sessió doble:
Wittgenstein Tractatus (1992) | Meanwhile, Somewhere... 1940-1943 (1994).

Dijous 14 de març 20.00 h Sala Chomón

Sessió doble:
Dusi és Jenö (1989) | Venom - A Dive in Exile (2016).
 
Divendres 15 de març 18.00 h Sala Laya

 

Logo Centenari Cinema Amateur

 

Amb la col·laboració de:

Consulat d'Hongria

Consolat General d'Hongria